Wandel Highlight
In 1912 besloot de Hamburgse senaat om de ondergrondse ringweg naar het oosten uit te breiden om de Hamburgse exclaves met elkaar te verbinden en om de grond voor vestiging beter op de markt te brengen. Omdat ook Pruisisch grondgebied werd getroffen, werd een staatsverdrag getekend tussen Hamburg en Pruisen en werd de Walddörferbahn gebouwd door Hamburger Hochbahn in opdracht van de Senaat.In Bern, dat sinds de middeleeuwen bij Hamburg hoorde, verrees een representatief stationsgebouw. Als vestigingsgebied werden plannen voor de tuinstad Bern en andere nederzettingen aangepakt. Een inmiddels gesloopte brug verbond het stationsgebouw met het eilandperron en overbrugde ook het goederenspoor, waarvoor hier geen stopplaats was voorzien. Het tweede spoor werd in 1923 in gebruik genomen.Het huidige stationsgebouw is tussen 1961 en 1967 gebouwd en wordt bediend door de metrolijn U1.
Bron: Wikipedia
22 november 2022
Goed op de hoogte? Log in om een tip voor andere avonturiers toe te voegen!