Wandel Highlight
Deze Highlight is in een beschermd gebied
Controleer de lokale regels voor: Nationaal Park De Meinweg
"...De IJzeren Rijn is de naam van een spoorlijn die van de haven van Duisburg via Mönchengladbach en Roermond naar de haven van Antwerpen loopt. Totdat het grensoverschrijdende vrachtverkeer op het traject tussen Dalheim en Roermond in 1992 werd stopgezet, was het de kortste spoorverbinding van het Ruhrgebied naar de Belgische zeehavens en is 60 kilometer korter dan de verbinding via de Montzenroute tussen Aken West en Tongeren.[4] Vaak verwijst de term IJzeren Rijn alleen naar de spoorlijn van Rheydt Hauptbahnhof naar Antwerpen, aangezien delen van de eerder gebouwde lijn Aken-Mönchengladbach deel uitmaken van de totale verbinding en zowel Duisburg-Ruhrort-Mönchengladbach als de goederenbypasslijn Mönchengladbach.
De naam IJzeren Rijn werd oorspronkelijk gebruikt voor de hoofdlijn Keulen-Aken van de Rijnlandse Spoorwegmaatschappij tussen Keulen en het grensstation Herbesthal als onderdeel van de verbinding naar Antwerpen-Berchem vanuit Keulen via Düren, Eschweiler, Aken, Verviers, Luik en Leuven. en later werd de afdruk voor de route via Mönchengladbach en Roermond gebruikelijker.
De term IJzeren Rijn werd bedacht door Ludolf Camphausen, die in zijn memorandum uit 1833 over de spoorlijn van Keulen naar Antwerpen schreef:
"België, ingeklemd tussen het Franse handelssysteem, tussen het zo bitter beledigde Nederland en het liberale handelsbeleid van Pruisen, waar zal het zijn natuurlijke bondgenoot vinden?"
Het antwoord op deze retorische vraag luidt ongetwijfeld: in Pruisen.
"De weg (spoorweg) naar Antwerpen, die de wederzijdse bevoorrading van zowel Pruisen als België zal verzekeren, is de eerste draad die de Duitse handelsstaat uitstrekt naar de Noordzee."
Het gaat verder met te zeggen:
‘Maar deze vrije doorvaart heeft onmiskenbaar invloed op alle omstandigheden van de scheepvaart op de Rijn en maakt een einde aan Hollands monopolie op de tussenhandel. Duitsland bleef twee eeuwen lang zijrivier van Nederland voor het gebruik van de Rijn, en dat is nu nog steeds het geval. Het ligt in de aard van de dingen dat de betaling van dit eerbetoon eindigt met het eerste rijtuig dat over het vrije spoor van Keulen naar Antwerpen rolt, dat Nederland gedwongen zal worden de Duitse handel alles te bieden wat de nieuwe, de IJzeren Rijn hun biedt.
Verdere informatie over de historie, routebeschrijving etc.:
de.wikipedia.org/wiki/Eiserner_Rhein
krefeld.de/de/stadtplanung/eiserner-rhein-7600137
vrt.be/vrtnws/de/2021/06/16/die-niederlaender-oeffnen-sich-komm-dann-doch-neues-leben-in-d
11 oktober 2022
Goed op de hoogte? Log in om een tip voor andere avonturiers toe te voegen!