komoot
  • Routes
  • Routeplanner
  • Features
Inspiratie
Bezienswaardigheden

Frankrijk

Bourgogne-Franche-Comté

Territoire-de-Belfort

Schert

Kanaal van Montbéliard aan de Saône

Inspiratie
Bezienswaardigheden

Frankrijk

Bourgogne-Franche-Comté

Territoire-de-Belfort

Schert

Kanaal van Montbéliard aan de Saône

Kanaal van Montbéliard aan de Saône

Mountainbike Highlight

Aanbevolen door 15 van de 17 mountainbikers

Bekijk de routes
  • Breng me hierheen
  • Wijziging voorstellen
loading

Locatie: Schert, Territoire-de-Belfort, Bourgogne-Franche-Comté, Frankrijk

Beste mountainbikeroutes naar Kanaal van Montbéliard aan de Saône
Tips
  • Het was na het verlies van de Elzas in 1871 dat de regering van de Derde Republiek in 1878 besloot kanalen aan te leggen in Oost-Frankrijk om het verkeer van goederen, en in het bijzonder staalproducten, van Lotharingen naar Franche mogelijk te maken. die van Bourgondië en Franche-Comté. Een van de eerste projecten betrof de aanleg van het Canal de l'Est, dat rond 1875 begon en in 1887 werd voltooid, en vervolgens dat van het Canal de la Haute-Saône, dat het resterende Franse deel van het Canal du Rhône au Rijn moest verbinden met het Canal de l'Est. Het doel was ook om de kolenmijnen van Ronchamp te bedienen en de in de schachten geproduceerde steenkool te kunnen afvoeren.

    In 1881 werd het project grotendeels gedefinieerd en goedgekeurd door de administratie. De eerste slagen met de pikhouwelen werden gegeven in 1882, maar de moeilijkheden die zich voordeden tijdens het boren van de tunnels van Châlonvillars en Chérimont, de enorme hoeveelheid opgegraven materiaal, als gevolg van de diepe geulen en de aanzienlijke dijken, zorgden ervoor dat het oorspronkelijke budget niet meer dan voldoende was. ondergewaardeerd. Omdat er maar traag voldoende extra geld binnenkwam, sleepte het project zich voort en kon de voltooiing niet plaatsvinden vóór het einde van de Eerste Wereldoorlog, waardoor de Elzas en zijn waterwegen aan Frankrijk werden teruggegeven. Omdat het nut van het kanaal niet langer vaststond, werd het hele project in twijfel getrokken en werd alleen het gedeelte (12,5 km) dat het Rhône-Rijnkanaal met de haven van Botans verbond voltooid en in 1926 met water gevuld. door de Kamer van Koophandel en Industrie, fungeerde tot de jaren zeventig als kolenhaven voor Belfort. Aan het begin van de 21e eeuw maakten alleen zeldzame pleziervaartuigen er nog gebruik van. Op 26 april 2018 verlieten, met het oog op de aanstaande sluiting van het traject, de laatste boten de haven van Botans. De oevers zijn een plek voor wandelingen die gewaardeerd worden door de inwoners van het stedelijk gebied Belfort-Montbéliard: het is de Coulée Verte van het kanaal waardoor wandelaars en fietsers kunnen gaan vanaf de sluis tussen Essert en Châlonvillars (Haute-Saône) aan de Prés- la-Rose-park in Montbéliard (Doubs), door EuroVélo 6 te nemen vanaf een punt in de gemeente Étupes.

    Het Champagney-bekken vormde aanvankelijk de waterreserve (13 miljoen m³) voor het reguleren van het waterpeil in het kanaal. Momenteel is het een meer dat erg populair is bij lokale vissers en zwemmers.

    vertaald doorOrigineel tonen
    • 10 september 2022

Goed op de hoogte? Log in om een tip voor andere avonturiers toe te voegen!

loading

Locatie: Schert, Territoire-de-Belfort, Bourgogne-Franche-Comté, Frankrijk

Meest bezocht in
  • Jan
  • Feb
  • Mrt
  • Apr
  • Mei
  • Jun
  • Jul
  • Aug
  • Sep
  • Okt
  • Nov
  • Dec
Weerbericht - Schert
loading