komoot
  • Routes
  • Routeplanner
  • Features
Inspiratie
Bezienswaardigheden
Slowakije
Žilina

Railway station / Železničná stanica Žilina

Inspiratie
Bezienswaardigheden
Slowakije
Žilina

Railway station / Železničná stanica Žilina

Railway station / Železničná stanica Žilina

Toerfiets Highlight

Aanbevolen door 7 fietsers

Bekijk de routes
  • Breng me hierheen
  • Wijziging voorstellen
loading

Locatie: Žilina, Slowakije

Beste fietsroutes naar Railway station / Železničná stanica Žilina
Tips
  • Het treinstation van Žilina (voorheen Zsolna pályaudvar) is het centraal station in Žilina en een belangrijk spoorwegknooppunt in Slowakije. Het ligt ten noordoosten van het historische stadscentrum. Het is het eindpunt van geëlektrificeerde lijnen niet. 120 van Bratislava, 180 van Košice en 127 van Čadka en niet-geëlektrificeerde lijn nr. 126 van Rajec, waardoor het een directe verbinding heeft met Tsjechië en Polen.
    Het ligt op de tak van de pan-Europese transportcorridor V van Bratislava naar Uzhgorod, en de pan-Europese transportcorridor VI van Gdansk eindigt daarin.
    De geschiedenis van het oorspronkelijke gebouw van het treinstation in Žilina is nauw verbonden met de bouw van de Košice-Bohumín-spoorlijn, die in 1867-1872 door de Anglo-Oostenrijkse Bank werd gebouwd. Het eigenlijke werk rond de stad begon pas aan het einde van de lente van 1870, maar een half jaar later - op 20 december 1870 om elf uur - arriveerde de eerste trein in Žilina langs de voltooide lijn. De spoorlijn werd aangelegd vanuit Český Těšín en op 8 januari 1871 begonnen er regelmatige verbindingen naar Žilina te lopen. Het station werd dit jaar opgeleverd en geopend en het belang ervan groeide met de opening van nieuwe secties in oostelijke richting. De volledige spoorlijn Košice-Bohumín werd op 18 maart 1872 voltooid, maar op dat moment was ook de noord-zuidverbinding van de lijn met Boedapest via Zvolen en Vrútky voltooid.
    In die tijd was Žilina een kleine stad met ongeveer 3.000 inwoners en van verwaarloosbaar economisch belang. Dit veranderde echter in 1883 na de voltooiing van de Považ-spoorlijn, die aanvankelijk eindigde op het station Nová Žilina. Na de verbinding van beide lijnen werd het station van Žilina een knooppunt van groot strategisch belang, en het verkeersvolume groeide snel. In 1899, met de opening van de lokale Rajecka-spoorlijn, nam het transportbelang van het station, dat verbindingen met het spoor had vanuit alle belangrijke transportrichtingen, nog meer toe.
    In de jaren 1939 – 1942 werd op de plaats van het oude tentoonstellingsgebouw een nieuw administratief en tentoonstellingsgebouw gebouwd naar het ontwerp van de architecten František Eduard Bednárik en Ferdinand Čapka. Een typisch voorbeeld van hun architectuur is het afdekken van de hoofdingang met een luifel die wordt ondersteund door pilaren.
    sk.wikipedia.org/wiki/%C5%BDelezni%C4%8Dn%C3%A1_stanica_%C5%BDilina

    vertaald doorOrigineel tonen
    • 21 juli 2022

  • Historisch gebouw - zoals een oud kasteel en nog steeds niet gerestaureerd.

    vertaald doorOrigineel tonen
    • 14 april 2024

Goed op de hoogte? Log in om een tip voor andere avonturiers toe te voegen!

loading

Locatie: Žilina, Slowakije

Meest bezocht in
  • Jan
  • Feb
  • Mrt
  • Apr
  • Mei
  • Jun
  • Jul
  • Aug
  • Sep
  • Okt
  • Nov
  • Dec
Weerbericht - Žilina
loading