Toerfiets Highlight
Locatie: Osterholz-Scharmbeck, Osterholz, Nedersaksen, Duitsland
5,0
(1)
18
5,0
(8)
20
1
gepantserde baan
De spoorplanning in 1977 leidde tot gewelddadige protesten.
Discussies over de routing en mogelijke alternatieven werden besproken. Na veel heen en weer geloop werd in mei 1979 het besluit genomen om de baan midden door het bos aan te leggen.De start van de bouw werd uitgesteld van 1981 tot 1982.
Bezwaren, demonstraties waarbij politie en waterkanonnen betrokken waren, en lopende rechtszaken vertraagden de bouw tot februari 1986, toen kettingzagen 30 hectare bos begonnen te kappen.
Honderden reusachtige bomen met tot wel 250 jaar oude eiken moesten wijken.
In het bestaande heuvellandschap is een hoogteverschil van maximaal 18 m geëgaliseerd door het terrein weg te halen en op te vullen.Grind, beton en staal verdichte 10 ha voormalige bosgrond.
De route is 5 meter breed en 9 km lang.
Het loopt van het militair oefenterrein tot aan de zijsporen naar Oldenbüttel. Na ruim 3 jaar bouwen werd de baan overgedragen aan de
overgedragen aan het Amerikaanse leger.
De eerste lading van 4000 man en 1200 voertuigen vond plaats in maart 1989 naar Grafenwoehr.
Gedurende 4 dagen reden 6 treinen per dag over het spoor voor deze transporten.
Nadat de Amerikanen Garlstedt in september 1992 hadden verlaten, vonden er nog 2-3 materiaaltransporten plaats door GE-UNOSOM.
Sinds die tijd ligt het spoor te roesten in het bos, onbruikbaar met de afgebroken spoorverbinding.
Er werd meer dan 20 miljoen DM geïnvesteerd voor een levensduur van slechts 3 jaar.
Garlstedt 2008
16 mei 2022
De sporen zijn allang uit de routes gehaald, de natuur is deels haar land aan het terugwinnen en je kunt er wandelen en deels ook fietsen.
17 augustus 2023
Goed op de hoogte? Log in om een tip voor andere avonturiers toe te voegen!
Locatie: Osterholz-Scharmbeck, Osterholz, Nedersaksen, Duitsland
5,0
(1)
18
5,0
(8)
20
1