komoot
  • Inspiratie
  • Routeplanner
  • Features
Inspiratie
Bezienswaardigheden

Oostenrijk

Tirol

Reutte

Höfen

Geschiebefalle Hornberg vor Höfen

Inspiratie
Bezienswaardigheden

Oostenrijk

Tirol

Reutte

Höfen

Geschiebefalle Hornberg vor Höfen

Geschiebefalle Hornberg vor Höfen

Mountainbike Highlight

Aanbevolen door 80 van de 85 mountainbikers

Bekijk de routes
  • Breng me hierheen
  • Wijziging voorstellen
loading

Locatie: Höfen, Reutte, Tirol, Oostenrijk

Beste mountainbikeroutes naar Geschiebefalle Hornberg vor Höfen
Tips
  • Door de helling te verkleinen (van 0,5% naar 0,3%) laat de Lech in het Reutte-bekken een groot deel van het grind dat het meevoert in de rivierbedding ‘vallen’. Dit vermindert het afwateringsprofiel en brengt menselijke nederzettingen hier onmiddellijk in gevaar. Er is een project ontwikkeld waarbij het Lech-bouwgedeelte in het Höfen-gebied moet worden omgebouwd voor het gecontroleerd afzetten en afvoeren van bodembelasting. 50% van de bodembelasting wordt afgezet in een speciaal ontworpen gedeelte van het kanaal, de bodembelastingval, tijdens een bodemvormende afvoer (147 m³/s) en 80% tijdens een honderdjarige overstroming (990 m³/s). Tegelijkertijd wordt in dit gebied een nieuw riviergedeelte aangelegd, parallel aan het bodemafzettingsbekken. Dit nieuwe kanaal, het middelste waterkanaal, zorgt voor het nog steeds noodzakelijke maar verminderde transport van bodembelasting naar het stroomafwaartse gedeelte en omzeilt het gebied van bodemverwijdering dat ecologisch wordt beïnvloed door bodembeheer. Dit betekent dat de ecologische continuïteit van de waterloop behouden blijft en tegelijkertijd is deze centrale watergeul een nieuw gecreëerd leefgebied.
    Bouwperiode: 2012 – 2017
    Bouwkosten: € 6,9 miljoen.

    vertaald doorOrigineel tonen
    • 8 september 2021

  • De bodembelastingvanger werd eerst ontwikkeld in een modeltest bij het Instituut voor Waterbouwkunde en Hydrometrie in Wenen en vervolgens als gedetailleerd project geïmplementeerd. Na de watersnoodramp van 2005 werd het detailproject opnieuw herzien en aangepast aan de hogere ontwerpwaterhoeveelheden. Als de Lech normaal water heeft, stroomt het grootste deel van het water nu in het nieuwe bypasskanaal. Het nieuwe kanaal zorgt voor minder bodemtransport en de ecologische continuïteit van het water. Hoe meer water de Lech vervoert, hoe meer water er in de oude rivierbedding achterblijft en van daaruit kan het water samen met grind en puin over een helling in een lang sedimentatiebassin stromen. Hoe minder grind er in de rivierbedding zit, hoe meer ruimte er is voor het water – dus meer bescherming tegen overstromingen.

    De bouwwerkzaamheden, uitgevoerd door de Tiroler Federale Waterstaatsdienst, werden in slechts vier jaar voltooid. Dankzij perfect bouwmanagement werden bovendien de kosten met bijna 20 procent verlaagd. De totale bouwkosten bedragen ongeveer 4,8 miljoen euro, waarvan 85 procent wordt gedragen door de federale overheid en de overige 15 procent door de gemeenten Ehenbichl, Höfen, Lechaschau, Pflach en Reutte.

    vertaald doorOrigineel tonen
    • 15 februari 2022

Goed op de hoogte? Log in om een tip voor andere avonturiers toe te voegen!

loading

Locatie: Höfen, Reutte, Tirol, Oostenrijk

Meest bezocht in
  • Jan
  • Feb
  • Mrt
  • Apr
  • Mei
  • Jun
  • Jul
  • Aug
  • Sep
  • Okt
  • Nov
  • Dec
Weerbericht - Höfen
loading