Wandel Highlight
Locatie: Noordrijn-Westfalen, Duitsland
5,0
(1)
22
4,8
(17)
182
5,0
(4)
66
Paloma Varga Weisz heeft het motief van de hobbelman of de hobbelman in talloze variaties en media onderzocht - in lindehouten sculpturen, installaties en aquareltekeningen. In Bumpman (on a Royal Tree) (2002) zit de figuur op een boomstam, als iemand die uitrust tijdens een wandeling. In Waldfrau, gecamoufleerd (2002) wordt ze als een kinderlijk figuurtje op de schoot van een grotere figuur geplaatst, die gehuld is in een volumineuze, gerimpelde jas met een mosgroen camouflagepatroon - een picturale uitvinding die verwijst naar het schilderij Die Waldfrau ( 1902) van Otto Modersohn; Tegelijkertijd doet het denken aan de beschermende mantel Madonna's van de christelijke kunst, die in de middeleeuwen verscheen, waar de mantel kon staan voor de verhoopte verdediging tegen ziekten, maar ook voor juridische bescherming. Aan de andere kant, Beulenmensch (2002), gewikkeld in blauwe, geplooide stof, ligt in een open kartonnen doos als een dakloze in zijn geïmproviseerde woning, lijkt beslist eigentijds. Hij verschijnt als de belichaming van 'kaal leven' aan de rand van de samenleving; als een bestaan in een noodtoestand, zoals beschreven door de filosoof en jurist Giorgio Agamben in Homo sacer. Varga Weisz ontleent de figuur van de bultman in haar werk aan verschillende kunsthistorische en alledaagse bronnen - waaronder het beroemde Isenheimer altaarstuk van Matthias Grünewald, waarop een plaagpatiënt is afgebeeld, maar ook de ontmoeting met een man die de kunstenaar zag op de straat en zijn lichaam was bezaaid met hobbels.
Bron: vonfremdenlaendern.de/paloma-varga-weisz
25 juli 2021
Goed op de hoogte? Log in om een tip voor andere avonturiers toe te voegen!
Locatie: Noordrijn-Westfalen, Duitsland
5,0
(1)
22
4,8
(17)
182
5,0
(4)
66