Toerfiets Highlight (Segment)
Op 7 februari 1882 werd de "Berlijnse stadsspoorlijn", en daarmee het station Zoologischer Garten met een 71 meter lange hal, geopend voor "plaatselijk verkeer". Vanaf 1884 stopten daar voorstadstreinen en langeafstandstreinen op de oost-westroute in het station, dat onder een 109 meter lange hal van een tweede perron was voorzien. Aanvankelijk lag het treinstation in de grote stad Charlottenburg, die tot 1920 onafhankelijk was. In 1902 werd het metrostation van de huidige metrolijn U2, destijds de eerste metrolijn in Berlijn, in gebruik genomen. Voor de Olympische Spelen die voor 1936 gepland waren, werd het station grondig herbouwd en werden de sporen van de langeafstandsspoorlijn uitgebreid. Met behoud van de gehele spoorwegoperatie begon in 1934 de volledige sloop en herbouw van het station. Aanvankelijk kreeg de S-Bahn een eigen aparte hal boven een centraal perron, deze is 169 meter lang en 21 meter breed. Met een hoogte van bijna zes meter kon het laag gehouden worden omdat de elektrische S-Bahn-treinen die nu in gebruik zijn geen rook ontwikkelden. Tegenover de vorige S-Bahn-hal is deze verschoven richting Jebensstraße en kruist de Hardenbergstrae in het westelijke deel. Een veegsysteem werd ten oosten van het platform gebouwd. De eerste treinen stopten daar in oktober 1935, maar door structurele problemen bij de brug over de Hardenbergstrasse kon de constructie pas in december 1938 definitief worden opengesteld voor het verkeer.
10 september 2017
Quirrliger Platz en overstapstation, het voormalige treinstation in West-Berlijn
10 september 2017
Goed op de hoogte? Log in om een tip voor andere avonturiers toe te voegen!