🚴 Alte Bahntrasse am Weißen Main
🚴 Alte Bahntrasse am Weißen Main
Toerfiets Highlight (Segment)
Deze Highlight gaat door een beschermd gebied
Controleer de lokale regels voor: Naturpark Fichtelgebirge
Locatie: Bischofsgrün, Bayreuth, Fränkische Schweiz, Upper Franconia, Beijeren, Duitsland
4,8
(25)
229
4,9
(41)
276
4,9
(19)
157
Prachtig, doorlopend verhard, gelijkmatig en matig stijgend spoorfietspad van Bad Berneck naar treinstation Bischofsgrün.
De route volgt de Witte Main, die nog steeds het karakter heeft van een echte bergbeek. Sterk aanbevolen fietspad. Ook beter voor racefietsers dan de drukke B 303.
4 mei 2021
De spoorlijn Neuenmarkt-Wirsberg-Bischofsgrün was een zijlijn in Beieren. Het splitste zich af van de spoorlijn Bayreuth-Neuenmarkt-Wirsberg nabij Neuenmarkt-Wirsberg bij het knooppunt Schlömen en leidde naar Bischofsgrün. Het was een van de zeven spoorlijnen die voorheen het Fichtelgebergte bedienden.
De route begon in station Neuenmarkt-Wirsberg (50° 5′ 35.1″ N, 11° 34′ 54.1″ E) en gebruikte aanvankelijk het spoor van de huurspoorlijn richting Bayreuth. Bij Schlömen vertakte het zich naar het zuidoosten; een seinhuis (met blokkeerpunt) werd speciaal aan de rand gebouwd (50° 4′ 32,5″ N, 11° 34′ 41″ E). De route volgde toen grofweg de loop van de Witte Main. Van Bad Berneck tot Bischofsgrün liep het met een steile helling parallel aan de rivier. Het hoogteverschil tussen Himmelkron en Bischofsgrün bedroeg 266 meter, en de klim vanaf Hülsenhof, op 33‰, overtrof die van de Schiefen Ebene ruimschoots. Het eindpunt van Bischofsgrün (50 ° 3' 14,1 "N, 11 ° 46' 28,5" E) lag in het district Glasermühle, ruim een kilometer buiten en ruim 50 meter onder de hoofdstad.
De route werd in drie delen gebouwd. Op 28 november 1896 bereikte de spoorlijn het kuuroord en voormalig districtskantoor van Berneck, het jaar daarop bereikte hij Goldmühl en op 20 oktober 1898 bereikte hij uiteindelijk het treinstation van Bischofsgrün. Voor het onderhoud en de service aan de stoomlocomotieven werd daar een locomotiefstation ingericht. Er waren vrachtsporen naar een bedrijf in Goldmühl en voor grindtransport naar een hardsteenfabriek in Hülsenhof.
Het passagiersverkeer op de gehele route werd op 26 mei 1974 stopgezet en het vrachtverkeer tussen Hülsenhof en Bischofsgrün werd op 31 mei 1986 stopgezet. Het verbindingstraject Goldmühl – Hartsteinwerk Hülsenhof wordt sindsdien als zijspoor gebruikt.
De spoorlijn werd volledig ontmanteld.
15 april 2021
een topfietspad langs de witte Main.
20 oktober 2023
Maak een gratis komoot-account aan om nog 3 andere tips van insiders te krijgen.
Locatie: Bischofsgrün, Bayreuth, Fränkische Schweiz, Upper Franconia, Beijeren, Duitsland
4,8
(25)
229
4,9
(41)
276
4,9
(19)
157