Nederland
Limburg
Gulpen-Wittem
Voettunnel onder de miljoenenlijn langs Eyserbeek
Nederland
Limburg
Gulpen-Wittem
Voettunnel onder de miljoenenlijn langs Eyserbeek
Wandel Highlight
Locatie: Gulpen-Wittem, Limburg, Nederland
4,8
(66)
250
4,9
(144)
507
4,7
(20)
64
De Schaesberg-Simpelveld-spoorlijn, ook wel bekend als de Miljoenenlijn (Nederlandse Miljoenenlijn), is een 12,5 km lange spoorlijn tussen Simpelveld en Schaesberg in wat nu de gemeente Landgraaf in de provincie Limburg is, geopend in 1934 en verbindt de spoorlijn Aken-Maastricht met de spoorlijn Sittard-Herzograth. De naam van de enige bergroute van Nederland is afgeleid van de hoge aanlegkosten, die in totaal 12,5 miljoen gulden bedroegen, aangezien het heuvelachtige landschap uitgebreide grondwerken met diepe inkepingen en hoge dammen vergde. In 1988 werd het traject Simpelveld - Kerkrade aanvankelijk stilgelegd, maar in 1995 heropend als museumspoorlijn na de overname door de Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij (ZLSM). Het reguliere personenvervoer vindt momenteel alleen plaats op het traject tussen Landgraaf en Kerkrade-Centrum, dat sinds 1986 geëlektrificeerd is. Dit traject werd vanaf 2007 geëxploiteerd door de firma Veolia Transport, die elk half uur continu treinen aanbood van Kerkrade via Heerlen en Valkenburg naar de Limburgse provinciehoofdstad Maastricht. Sinds 2016 rijdt het bedrijf Arriva elk half uur een treinverbinding van Sittard naar Kerkrade Centrum.
8 mei 2022
De Schaesberg-Simpelveld-spoorlijn, ook wel bekend als de Miljoenenlijn (Nederlandse Miljoenenlijn), is een 12,5 km lange spoorlijn tussen Simpelveld en Schaesberg in wat nu de gemeente Landgraaf in de provincie Limburg is, geopend in 1934 en verbindt de spoorlijn Aken-Maastricht met de spoorlijn Sittard-Herzograth. De naam van de enige bergroute van Nederland is afgeleid van de hoge aanlegkosten, die in totaal 12,5 miljoen gulden bedroegen, aangezien het heuvelachtige landschap uitgebreide grondwerken met diepe inkepingen en hoge dammen vergde. In 1988 werd het traject Simpelveld - Kerkrade aanvankelijk stilgelegd, maar in 1995 heropend als museumspoorlijn na de overname door de Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij (ZLSM). Het reguliere personenvervoer vindt momenteel alleen plaats op het traject tussen Landgraaf en Kerkrade-Centrum, dat sinds 1986 geëlektrificeerd is. Dit traject werd vanaf 2007 geëxploiteerd door de firma Veolia Transport, die elk half uur continu treinen aanbood van Kerkrade via Heerlen en Valkenburg naar de Limburgse provinciehoofdstad Maastricht.
8 mei 2022
Maak een gratis komoot-account aan om nog 7 andere tips van insiders te krijgen.
Locatie: Gulpen-Wittem, Limburg, Nederland
4,8
(66)
250
4,9
(144)
507
4,7
(20)
64