Wandel Highlight
De spoorlijn Waldheim - Kriebethal was een aftakking, bijna uitsluitend met vrachtverkeer. De spoorlijn was in gebruik van 1896 tot 1998. Het Lindenhofviaduct ligt vlakbij het treinstation van Waldheim.
14 januari 2022
Meesterwerk van de stalen brug die vertelt over betere tijden.
6 augustus 2021
Spoorviaduct "Krummer Hund" gebouwd in 1895/1896 - zeer hoge, landschapsbepalende pijlerviaduct, grootste technische constructie van de zijlijn naar Kriebethal en een van de grootste bewaard gebleven spoorbruggen van deze constructie in Saksen, technisch en historisch belangrijk.
Vijfvelds steigerzuilviaduct (alternatieve naam: Schraagbrug) over de Sauergrasbach en de weg naar Reinsdorf, 171 m lange enkelsporige spoorbrug met bovenliggende rijbaan, beschrijft een lange bocht, ook met een lichte helling, oorspronkelijk normaalspoor, 2004 door de Waldheim-Kriebstein Kleinbahnverein op smalspoor omgebouwd, vijf geklonken vakwerkliggers met een overspanning van 25 m op vier steigerzuilen, elk staande op vier stenen sokkels, aan weerszijden van het landhoofd grenzend aan de spoordijk, totale lengte ca. 171 m, lengte tussen de landhoofden 163,9 m, breedte 3 m, hoogte vanaf de bodem van de beek ca. 31,1 m, bouwkosten 153.973 mark, steigerkolomconstructies werden vaker toegepast op de Saksische tak en smalspoor, inmiddels zeldzaam , zeker in deze maat, brugconstructie vanwege de boogstraal en de helling van de lijn in de volkstaal zoals "Krummer Hund" genoemd, ligt op z twee districten: Waldheim (Flstk. 1009) en Heiligenborn (Flstk. 58).
de.wikipedia.org/wiki/Liste_der_Kulturdenkmale_in_Waldheim#Waldheim
13 juni 2022
Goed op de hoogte? Log in om een tip voor andere avonturiers toe te voegen!