Toerfiets Highlight
Locatie: Berlijn, Duitsland
4,0
(2)
78
4,5
(4)
67
4,5
(4)
36
De enorme brug van vandaag heeft twee voorgangers. Een houten draaibrug, bekend als de Unterspree-brug, stond sinds 1851 ongeveer 70 meter stroomopwaarts. Het was zo ontworpen dat de verbindingslijn tussen Hamburger Bahnhof en Potsdamer Bahnhof de Spree kon oversteken. Omdat de houten constructie snel in verval raakte, werd in 1864-1865 de eerste smeedijzeren driescharnierende vakwerkbrug van Duitsland gebouwd. De Moltkebrug werd op zijn plaats gebouwd. Door de slechte ervaring met de metalen constructie van de tweede sub-spreaderbrug is deze als een solide constructie opgetrokken. Het werk eraan begon in 1886, voordat het vorige gebouw werd afgebroken, en duurde tot 1891. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd de Moltkebrug zwaar getroffen. In 1942 werden de bronzen decoratieve elementen van de brug en de daaraan bevestigde lantaarns verwijderd en omgesmolten voor bewapeningsdoeleinden. In de laatste dagen van de Slag om Berlijn kreeg de brug strategisch belang toen eenheden van het Rode Leger vanuit Moabit een aanval lanceerden op het Reichstag-gebouw. Er waren hevige gevechten, waarbij de zuidelijke boog van de brug werd opgeblazen en de borstweringen en sculpturen zwaar beschadigd raakten.
Bron: de.wikipedia.org/wiki/Moltkebr%C3%BCcke
10 september 2017
Het interessante eraan: dragende staalconstructie op stenen pilaren (de.wikipedia.org/wiki/Moltkebr%C3%BCcke).
11 september 2017
oude brug in een nieuwe omgeving, verbindt de regeringswijk met het nieuwe stadscentrum rond het centraal station.
15 juli 2018
Maak een gratis komoot-account aan om nog 4 andere tips van insiders te krijgen.
Locatie: Berlijn, Duitsland
4,0
(2)
78
4,5
(4)
67
4,5
(4)
36