komoot
  • Routes
  • Routeplanner
  • Features
Inspiratie
Bezienswaardigheden
Polen
Warmian-Masurian Voivodeship
Gołdap
Dubeninki

Mosty w Stańczykach

Mosty w Stańczykach

Toerfiets Highlight

Aanbevolen door 41 van de 42 fietsers

Bekijk de routes
  • Breng me hierheen
  • Wijziging voorstellen
loading

Locatie: Dubeninki, Gołdap, Warmian-Masurian Voivodeship, Polen

Beste fietsroutes naar Mosty w Stańczykach
Tips
  • Bruggen in Stańczyki - twee spoorbruggen uit 1917-1918 in Stańczyki, provincie Gołdap.
    Dit zijn elementen van de niet meer gebruikte infrastructuur van de spoorlijn die Gołdap met Żytkiejmy verbindt. Ook wel de aquaducten van het Romincka-woud genoemd.
    De bruggen behoren tot de hoogste van Polen. Het bouwwerk heeft 5 overspanningen, is 180 m lang en maximaal 36,5 m hoog. De rivier de Błędzianka stroomt onder de gebouwen door. Eerst werd de zuidelijke brug gebouwd (1912-1914, voltooid in 1917), en later, in 1918, de noordelijke brug. Beide gebouwen liggen parallel aan elkaar en de architectuur lijkt op de Romeinse aquaducten in Pont du Gard. In het voorjaar van 1917 vond de bouw van de zogenaamde de derde transportcorridor van Chojnice via Czersk, Smętowo, Kwidzyn, Prabuty, Myślice, Morąg, Orneta, Lidzbark Warmiński, Bartoszyce, Kętrzyn, Węgorzewo, Gołdap, Pobłocie, Kalwaria naar Alytus in Litouwen. De meeste van de genoemde secties bestonden toen al, dus deze enorme investering bestond onder meer uit: om de dijken langs het gehele traject te verbreden voor het tweede spoor. Omdat de aanleg van het traject Botkuny-Popowiedzie vóór het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog al behoorlijk gevorderd was, werd besloten om op de kruispunten met wegen op dit traject tweelingbruggen en nieuwe viaducten te bouwen. Deze investering kon tegen het einde van de Eerste Wereldoorlog niet voltooid zijn en de meeste secties bleven enkelsporig.
    In het licht van de nieuwe politieke situatie had het geen zin om een hoofdlijn naar Litouwen aan te leggen, dus werd in de jaren twintig besloten om de aanleg van de lijn te voltooien als een lokale enkelsporige route, 35 km lang vanaf het Botkuny-station. via Dubeninki, Stańczyki, Pobłocie naar Żytkiejmy. Slechts op één van de bruggen werd spoor aangelegd en op 1 oktober 1927 begonnen treinen over het hele traject te rijden. Aanvankelijk waren er drie paar passagierstreinen, later werd voor de talrijke toeristen die deze gebieden bezochten op zaterdag en zondag een vierde paar gelanceerd. In die tijd kwamen vissers, paddenstoelenzoekers en in de winter ook skiërs naar het gebied van Błędzianka. Er reden ook goederentreinen op het traject, die voornamelijk hout uit de omliggende bossen vervoerden, en in de jaren veertig onder meer ook stenen. voor de bouw van het hoofdkwartier van Hitler's Wolf's Lair in Gierłoż. De linie werd in 1945 door trofee-troepen van het Rode Leger ontmanteld.
    pl.wikipedia.org/wiki/Mosty_w_Sta%C5%84czykach

    vertaald doorOrigineel tonen
    • 9 augustus 2022

  • Spoorwegviaducten die de moeite van het bekijken waard zijn op de Rominter Heide.
    Meer informatie: de.wikipedia.org/wiki/Sta%C5%84czyki-Viadukt en de.wikipedia.org/wiki/Bahnzeile_Gumbinnen%E2%80%93Goldap

    vertaald doorOrigineel tonen
    • 14 augustus 2020

  • Een goede plek om uit te rusten in de schaduw van de oude spoorviaducten

    vertaald doorOrigineel tonen
    • 5 oktober 2020

Maak een gratis komoot-account aan om nog 5 andere tips van insiders te krijgen.

loading

Locatie: Dubeninki, Gołdap, Warmian-Masurian Voivodeship, Polen

Meest bezocht in
  • Jan
  • Feb
  • Mrt
  • Apr
  • Mei
  • Jun
  • Jul
  • Aug
  • Sep
  • Okt
  • Nov
  • Dec
Weerbericht - Dubeninki
loading