Unterer Schwarzwaldbahn Erlebnispfad - Gerwig Denkmal
Unterer Schwarzwaldbahn Erlebnispfad - Gerwig Denkmal
Wandel Highlight
Deze Highlight is in een beschermd gebied
Controleer de lokale regels voor: Naturpark Südschwarzwald
Locatie: Triberg im Schwarzwald, Schwarzwald-Baar-Kreis, Freiburg District, Baden-Württemberg, Duitsland
In 1850 benoemde het ministerie van Binnenlandse Zaken van Baden Robert Gerwig tot voorlopig directeur van de nieuwe uurwerkenschool in Furtwangen. Het werd opgericht om de noodlijdende horloge-industrie in het Zwarte Woud te promoten. In deze functie riep hij de "patriottische kunstenaars" op om een nieuwe klokkast te ontwerpen, waaruit de "treinhuisvorm" naar voren kwam als de belichaming van de koekoeksklok uit het Zwarte Woud. Gerwig verliet in 1857 op eigen verzoek zijn post in Furtwangen.
Kunstmatige lengteontwikkeling van de Zwarte Woudspoorlijn bij Triberg ontworpen door Gerwig
Gerwig bleef ook actief als directeur in Furtwangen voor het senior management en ontwierp onder meer. de Albtalstraße (L 154) van Albbruck naar St. Blasien (vanaf 1853), de verbinding Obersimonswald – Furtwangen (1855-1857) en de Reichenaudamm (1856-1858). In 1859 plande hij de spoorbrug over de Rijn tussen Waldshut en Koblenz in Aargau, en van 1860 tot 1863 plande hij de voortzetting van de Hochrheinbahn van Waldshut naar Konstanz. Tegelijkertijd werd onder zijn leiding van 1859 tot 1863 de weg van Vöhrenbach via Friedrichshöhe naar Villingen aangelegd. Zijn belangrijkste werk is de planning en bouw van de Zwarte Woudspoorlijn Offenburg – Singen van 1863 tot 1873. Om de helling van de Gutach-vallei te overwinnen, creëerde Gerwig twee dubbele lussen tussen Hornberg en Triberg, waarin voor het eerst spiraalvormige tunnels werden gebruikt . Van 1872 tot 1875 nam hij verlof om als senior ingenieur te kunnen werken aan de aanleg van de noordelijke oprit van de Gotthardspoorlijn, waar volgens zijn plannen een rotondetunnel en een dubbele lus werden gebouwd in Wassen. In 1875 keerde hij terug naar de staatsdienst van Baden als hoofd van de technische afdeling van de algemene directie van de staatsspoorwegen. Zijn laatste project was de Höllentalbahn van 1884 tot 1887, waarvan hij de voltooiing niet heeft meegemaakt.
20 februari 2020
Een gedenkteken werd opgericht voor de bouwer van de Zwarte Woud-spoorlijn.
24 juni 2020
Robert Gerwig "uitgevonden" de Zwarte Woudspoorlijn, hij slaagde erin het traject zo te ontwerpen dat de helling overwonnen kon worden zonder hulpmiddelen zoals rekken.
27 oktober 2020
Maak een gratis komoot-account aan om nog 5 andere tips van insiders te krijgen.