Alte Eisenbahnbrücke Wesel
Alte Eisenbahnbrücke Wesel
Toerfiets Highlight
Deze Highlight is in een beschermd gebied
Controleer de lokale regels voor: Rheinaue zwischen Büderich und Perrich
Locatie: Nederrijn, Düsseldorf District, Noordrijn-Westfalen, Duitsland
4,8
(17)
90
4,8
(445)
2.308
4,6
(47)
302
De historische Weselspoorbrug werd tussen 1872 en 1874 gebouwd en was tijdens zijn bestaan de meest noordelijke Rijnbrug van Duitsland. Het is zeker de moeite waard om naar rechts te kijken.
5 augustus 2020
Hier ziet u een oude brug en de autobrug Wesel, die nog maar een paar jaar oud is.
15 februari 2021
Op 31 december 1874 werd de 1950 meter lange spoorbrug geopend. In die tijd was het de langste brug van Duitsland. In 1881 werd het station Büderich op de lijn Wesel - Venlo in gebruik genomen, waar een jaar later de treinen van Boxteler Bahn stopten. De grenssteen '0' van de bijna 100 kilometer lange spoorlijn Wesel - Boxtel stond zeer dicht bij het treinstation. In 1926 en 1927 werd de boogbrug over de Rijn vervangen door een nieuwe kokerbrug met slechts één pijler om de doorgang voor de scheepvaart te verbreden. Tegelijkertijd werd de brug aangepast voor hogere treingewichten. Aan het einde van de Tweede Wereldoorlog was deze spoorbrug de laatste verbinding over de Rijn die onder Duitse controle stond. In de ochtend van 10 maart 1945 werd de brug door Duitse pioniers opgeblazen om te voorkomen dat de geallieerden zouden oprukken. De spoorbrug werd na de oorlog niet herbouwd omdat er een gebrek aan internationale verbindingen was en het reizigers- en goederenverkeer steeds meer van het spoor naar de weg verschoof. In 1968 werd de pilaar in het midden van de rivier verwijderd. De oude viaducten zijn nu beschermd als monument en doen denken aan de imposante brugconstructie.
29 april 2021
Maak een gratis komoot-account aan om nog 39 andere tips van insiders te krijgen.
Locatie: Nederrijn, Düsseldorf District, Noordrijn-Westfalen, Duitsland
4,8
(17)
90
4,8
(445)
2.308
4,6
(47)
302