komoot
  • Inspiratie
  • Routeplanner
  • Features
Inspiratie
Bezienswaardigheden
Zwitserland
Espace Mittelland
Bern
Nidau
Biel/Bienne
Evilard

Evilard Panoramweg

Evilard Panoramweg

Mountainbike Highlight (Segment)

Aanbevolen door 21 van de 23 mountainbikers

Bekijk de routes
  • Breng me hierheen
  • Wijziging voorstellen
loading

Locatie: Evilard, Biel/Bienne, Nidau, Bern, Espace Mittelland, Zwitserland

Beste mountainbikeroutes naar Evilard Panoramweg
Tips
  • Aanvulling op de tip van Dastostoll:
    In principe heeft het publiek recht op toegang tot het bos. Volgens de kantonnale bosverordening (KWaV) per 1 januari 2020 en de Berner Waldwet is fietsen over het algemeen toegestaan op paden en speciaal gemarkeerde paden, maar niet op onverharde wegen. Er kunnen speciale beperkingen worden opgelegd rekening houdend met bepaalde genoemde oprichters, maar zijn niet van toepassing op dit bos. Bovenal is het niet aan de boseigenaar om vrij te beslissen over een beperking, aangezien het een grondrecht is. De hier opgestelde algemene rijverbodsborden zijn steenoud en zijn, met inachtneming van de geldende geldende wetgeving, gericht op het gemotoriseerd verkeer op deze boswegen. Een beperking voor fietsen op deze brede bospaden kan niet worden gerechtvaardigd door specifieke beschermingseisen (en hoogstwaarschijnlijk worden ze om dergelijke redenen niet officieel aangevraagd en goedgekeurd) en zou zeker kunnen worden aangevochten in geval van een conflict.

    vertaald doorOrigineel tonen
    • 3 september 2020

  • DEEL 1Het probleem doet zich overal evenzeer voor en wordt steeds vervelender, aangezien de algemene rijverboden volkomen zinloos zijn, aangezien ze eigenlijk voorkomen dat motorvoertuigen over overeenkomstige paden rijden (vooral in het bos, hoewel daarvoor eigenlijk geen verbodsborden nodig zijn, aangezien een algemeen rijverbod voor motorvoertuigen in het bos geldt) dienen te weigeren. Dit leidt dan tot de lelijke situatie dat - in theorie - ook fietsen zouden worden meegerekend.
    Feit is dat de borden, zoals terecht vermeld, lang geleden zijn geïnstalleerd. Of ze allemaal middels een aanvraag/vergunning/gepubliceerd zijn gesanctioneerd en dus - mits zonder bezwaar(en) - betwijfel ik!
    Op dat moment waren er nog maar heel weinig motorrijders (in het bos) op de weg. Dit is in de tussentijd aanzienlijk veranderd en zo velen (vooral degenen die niet op de fiets zitten) geloven dat alles klopt, fietsers hebben niets te doen in het bos en daarom meestal op "wandelpaden" (ik bedoel expliciet op de bospaden / boswegen, paden zijn een heel ander verhaal en buiten de gebaande paden, d.w.z. in open terrein, daar hoeven we het toch niet over te hebben! Trouw aan het motto, het heet wandelpaden, dus mensen wandelen daar en rijden niet) .
    Nou, je kunt het heel erg mis hebben, maar volgens de huidige juridische situatie is dat absoluut NIET het geval! Alleen motorvoertuigen zijn ten strengste verboden het bos in te gaan. Integendeel, RIJDEN en FIETSEN in het bos is uitdrukkelijk toegestaan!
    Dit betekent weer dat de algemene rijverboden vaak illegaal zijn en zouden moeten worden vervangen door driedelige verbodsborden (motorvoertuigen, motorfietsen en bromfietsen > hier vallen ook snelle e-bikes onder, ter herinnering!) omdat de rechtvaardiging voor handhaving hen Een algemeen rijverbod bestaat in de meeste gevallen niet, toen zoals nu.
    Waarom verandert er niets? Want niemand wil juridische stappen ondernemen en geen boseigenaar, gemeente of wie dan ook zal vrijwillig de borden bijwerken (of nog beter > afbreken) aangezien dit behoorlijke kosten met zich meebrengt en u toch aan de goede/goede kant denkt. Zo worden veel motorrijders gecriminaliseerd, hoewel volkomen onterecht, simpelweg vanwege het nalaten van de verantwoordelijken.

    vertaald doorOrigineel tonen
    • 17 februari 2023

  • Deel 2Kleine excursie: lees mijn profiel! Vanaf het allereerste begin is gesteld dat niet elk pad gebruikt moet worden door fietsen, maar dat de paden niet exclusief voorbehouden zijn voor voetgangers... en nog veel meer!
    Helaas hinnikt het federalisme en doet elk kanton in ons extreem grote land zijn eigen ding. Van ultraconservatieve, kleingeestige en voor jongeren bijna verwijtbare onverzettelijkheid (het voorkomen van vrijetijdsbesteding in de natuur inclusief fysieke prestaties), ik zal de kantons niet noemen, maar ze liggen meestal in de regio's van de stichtende leden van ons land. ...naar de vooruitziende, moderne en aan de situatie aangepaste toeristische regio's, die het potentieel van het overwegend solvabele motorgilde hebben erkend en expliciet parken, routes en zelfs spoorwegen voor en aan de motorrijders hebben aangepast en bijna op jacht gaan voor deze "wilden" met reclame...met hun overweldigend succes > je mag er zelf over beslissen!
    Welnu, de uitspraken die hier worden gedaan zijn gebaseerd op onze eigen ervaringen en onderzoek (wettelijke grondslagen). Dit op nationaal en kantonnaal niveau, in dit geval kanton Bern*. Na een succesvolle campagne tegen extreme interpretatie van de rijverboden in de bossen, versoepelde hij de regelgeving zodanig dat - zoals eerder vermeld - motorrijders over het algemeen in het bos mogen rijden. Natuurlijk moeten respect, fatsoen en snelheid worden aangepast aan de omstandigheden en hier kom ik - helaas - op een probleem dat wij motorrijders zelf veroorzaken, onze reputatie!
    Veel dank aan al die motorrijders die hun hersens ingeschakeld houden terwijl ze op de fiets zitten en weten hoe ze zich dienovereenkomstig moeten gedragen. Ik erger me regelmatig zo aan het gedrag van andere motorrijders dat ik me afvraag of de inspanning bij het omhoog rijden of de wind bij het naar beneden donderen de zuurstoftoevoer naar het gebied tussen de oren blokkeert? En dan vraag je je af waarom Wanderer lastert over ons gilde!

    vertaald doorOrigineel tonen
    • 17 februari 2023

Maak een gratis komoot-account aan om nog 2 andere tips van insiders te krijgen.

loading

Locatie: Evilard, Biel/Bienne, Nidau, Bern, Espace Mittelland, Zwitserland

Informatie

  • Afstand318 m
  • Stijging20 m
  • Downhill0 m
Meest bezocht in
  • Jan
  • Feb
  • Mrt
  • Apr
  • Mei
  • Jun
  • Jul
  • Aug
  • Sep
  • Okt
  • Nov
  • Dec
Weerbericht - Evilard
loading