Wandel Highlight
Aanleg van de lijn eind 1904-1906
De bouw van de lijn, die eind 1904 begon, werd in iets meer dan een jaar voltooid en op 16 februari 1906 konden de federale afgevaardigden de test uitvoeren.
Parallel aan de werkzaamheden aan het tracé werden de technische werkzaamheden uitgevoerd; De "Cronaca ticinese" berichtte zorgvuldig over de voortgang en het nieuws: op 7 november 1905 kondigde het de komst van de auto's aan.
De werking van de kabelbaan begon op 1 maart 1906 zonder vlaggen of toespraken, zoals de "Cronaca Ticinese" opmerkte: "De kabelbaan begon zijn reguliere werkzaamheden zonder zelfs maar een festicciola augurale": wat suggereert dat er minstens één kruik was geweest.
In het eerste jaar van volledige werking van de kabelbaan, namelijk 1907, werden 116.529 mensen en 611 honden vervoerd; Aandeelhouders ontvingen een dividend van 2 procent; Twee jaar later steeg het aantal reizigers tot 146.999, het dividend tot 3,5 procent, enzovoort, met een crescendo die slechts even werd onderbroken door de twee oorlogen.
In de afgelopen tien jaar heeft de kabelbaan gemiddeld 350.000 mensen per jaar vervoerd.
Tekst / bron: Società Funicolare Locarno – Madonna del Sasso SA, Viale Balli 2, 6600 Locarno
funicolalocarno.ch
25 juni 2023
Zelfs in de winter lijkt het nog steeds op een Zuidzee-eiland ;-)
16 april 2020
Maak een gratis komoot-account aan om nog 2 andere tips van insiders te krijgen.