komoot
  • Routes
  • Routeplanner
  • Features
Inspiratie
Bezienswaardigheden
Oostenrijk
Tirol

Hungerburgbahn (Zustieg Löwenhaus)

Inspiratie
Bezienswaardigheden
Oostenrijk
Tirol

Hungerburgbahn (Zustieg Löwenhaus)

Hungerburgbahn (Zustieg Löwenhaus)

Wandel Highlight

Aanbevolen door 55 van de 63 wandelaars

Bekijk de routes
  • Breng me hierheen
  • Wijziging voorstellen
loading

Locatie: Tirol, Oostenrijk

Beste hikes naar Hungerburgbahn (Zustieg Löwenhaus)
Tips
  • In 1906 werd een kabelbaan gebouwd van de toenmalige Kettingbrug in de wijk Saggen naar de Hungerburg (858 m boven zeeniveau). De eerste villa's werden aan het begin van de 20e eeuw gebouwd op het Hungerburg-terras, het huidige Hoch-Innsbruck, en het plateau werd een populaire woonwijk. De spoorlijn is het werk van ing. Josef Riehl en werd geëxploiteerd van 1906 tot 8 december 2005. Er waren talrijke burgerprotesten en stemmen tegen de sloop van de oude spoorlijn.
    Na twee jaar bouwen is in december 2007 een nieuwbouw van de kabelbaan gerealiseerd. De wereldberoemde architect Zaha Hadid, die al de Bergiselschanze in Innsbruck had gepland, won de wedstrijd.
    De route begint bij het metrostation bij het congres. Na een 371,5 m lange tunnel onder de Rennweg (Europaratsallee) komt de trein bij station Löwenhaus boven water. Bovengronds gaat het verder over een 242 m lange S-vormige stalen tuibrug met twee pylonen naar de noordelijke binnenzijde, waar het aansluit op de 445 m lange Weiherburg-tunnel. Hier bevinden zich het midden van de route en de gevelbeplating. Nieuwe Hungerburgbahn (station Löwenhaus) Een derde station biedt toegang tot de nabijgelegen Alpendierentuin. Vanaf hier gaat de route bovengronds over een 462 m lange brug van gewapend beton en volgt de oude route kort voor het bergstation.
    Zaha Hadid komt uit Bagdad, studeerde architectuur in haar geboortestad en Londen en woont nu in de Britse hoofdstad. In 1979 opende ze haar eigen architectenbureau en heeft momenteel zo'n 60 architecten in dienst. Naast de Bergiselsprungschanze ontwierp ze de stations voor de Hungerburgbahn in Innsbruck.
    De structuren van de vier stations lijken in hun ronde vormen op stromende gletsjers en bootsen zo de natuur na. Een andere interpretatie is de afbeelding van hagedissen met hun geschubde lichamen

    vertaald doorOrigineel tonen
    • 22 juli 2018

  • Let op: geen toegang met fietsen hier

    vertaald doorOrigineel tonen
    • 13 juli 2019

  • De Hungerburgbahn verbindt het stadscentrum via een gebogen route met de Hungerburg op de berghelling ten noorden van de Inn en verving de oude Hungerburgbahn uit 1906. Deze was steiler, bijna recht en bijna precies 1 km minder van de rechter, zuidelijke oever van de Inn. De nieuwe Hungerburgbahn uit 2007 daarentegen loopt na het oversteken van de Inn langs de zuidelijke oever van de Inn en dan verder richting het stadscentrum naar het Kongresshaus. Alleen de laatste 100 meter gebruiken de oude en nieuwe liften dezelfde route naar hetzelfde bergstation, dat nog doet denken aan de stalen Innbrug en hoog op een betonnen viaduct van de oude lift.

    De nieuwe Hungerburgbahn is een van de herkenningspunten van de stad; twee secties lopen ondergronds in tunnels, het is enkelsporig met een centrale wissel en is met 1440 mm iets breder dan normaalspoor.

    (de.wikipedia.org/wiki/Hungerburgbahn)

    vertaald doorOrigineel tonen
    • 25 juli 2019

Goed op de hoogte? Log in om een tip voor andere avonturiers toe te voegen!

loading

Locatie: Tirol, Oostenrijk

Meest bezocht in
  • Jan
  • Feb
  • Mrt
  • Apr
  • Mei
  • Jun
  • Jul
  • Aug
  • Sep
  • Okt
  • Nov
  • Dec
Weerbericht - Tirol
loading