Mijn 12 dagen wandelen langs de zuidwestkust van Portugal

Paulien / Outdoor Inspiratie

Collectie van Paulien / Outdoor Inspiratie

Na een volle zomer met veel gezelligheid, was ik toe aan een eind solowandelen. Ik wilde ook nog altijd bij een goede vriendin die in Portugal woont op bezoek. Via de Komoot Premiumfunctie waarmee je meerdaagse wandeltochten over de hele wereld vindt, kwam ik op de Fisherman's Trail. Wandelen langs de oceaan en in de zon: dat leek me wel wat. Half november verliet ik Laos om 225 kilometer langs de zuidkust en vervolgens de westkust naar Porto Covo te lopen. Ik hield elke dag een verslag bij in Komoot. Klik op de routes in deze collectie om mijn foto's en verhaaltjes van de dag te zien :)

1. 🥾 Fisherman's Trail dag 1 // van Lagos naar Salema

Afgelopen zomer maakte ik veel tochten samen met anderen (vrienden of collega's). Gezellig, maar ik was als introvert na maanden in het gezelschap van anderen heel hard toe aan wat solo tijd in de natuur. Een vriendin van mij woont in zuidwest-Portugal en een combitrip voor een solowandeltocht op de

2. Na een nacht slecht slapen en een vies ontbijt (poederachtige brinta dat smaakte als modder) ging ik op pad. Mijn lijf had er vandaag duidelijk geen zin in - ik was niet vooruit te branden! Op het heetst van de dag was ik pas halverwege en wilde ik niets liever dan een verfrissende douche en slapen

4. 8 uur lang lag ik de fantaseren over manieren om mijn stapelbedgenoot in het hostel buiten westen te brengen. Ik heb nog nooit iemand ZO hard en zoooo lang horen snurken (en daar ben ik met terugwerkende kracht dankbaar voor).

Om 5.30 lag ik te huilen van uitputting en frustratie (want echt geen oog dicht

5. Zeven uur doen over 3 uur wandeltijd (volgens Komoot): dat laat zien dat ik maximaal van deze dag genoten heb. Ik maakte snelheid op de eerste helft, die vooral bestond uit lange grindpaden door uitgestrekt, groen landschap. Ik hoorde de hoge golven van de oceaan voordat ik ze zag, want er hing mist

6. Toen ik gisteren in slaap viel, lag het dorp in dichte mist. Toen ik vanmorgen wakker werd nog steeds. Ik ontmoette in de keuken van mijn akelig kille guesthouse een Duitse wandelaar die 3 jaar in Schotland gewoond heeft. Twee uur vertraging opgelopen, zoals dat gaat als iemand in mijn bijzijn 'Schotland

7. Mijn kamergenoten in het hostel vonden het geen probleem als ik vroeg opstond. Zo kon ik op tijd op pad, en de zon op zien komen boven Arrifana strand. Het was te koud om stil te zitten en op de zon te wachten, dus ik zag de zonsopkomst uiteindelijk (niet) vanuit een bos.

De route van vandaag liep relatief

8. Ik kan niet geloven dat dit alweer mijn 7e dag op de Fisherman's Trail was. Dat betekent dat ik over de helft ben, maar ik wil nog helemaal niet over het eindpunt nadenken.

Ik vind het zo heerlijk om voor zonsopkomst op te staan, de zon op te zien komen vanaf de route en dan in lekker ritme door te lopen

9. 'Oh ik hoef MAAR 19,5 km vandaag!' Dan weet je dat je lekker in de meerdaagse wandeltocht zit ;)

Ik verliet mijn hostel helaas zonder mijn geliefde powerbank en met een slechts halfvolle batterij, dus ik volgde de markeringen en liet Komoot uitstaan. Ik moest aan het eind van de dag toch een taxi naar

10. Deze etappe is so far echt mijn favoriet van de hele Fisherman's Trail. Ruige kliffen en plantenrijke duinen. Ooievaars in nesten op rotstoppen - vissers op de meest bizarre rotsen. Een rustige zee, een strakblauwe lucht. Amper wind en een aangename wandeltemperatuur. En met de gewenning aan het rulle

11. Volgens mij was dit de kortste van alle etappes (met uitzondering van de 12e), maar ik deed er alsnog de hele dag over. Lekker urenlang naar de golven staren - heerlijk!

Vandaag had ik ook voor het eerst op deze tocht hoogtevrees - op de brug die ik moest nemen omdat de veerboot niet vaart! Gelukkig was

12. De laatste volle wandeldag van de Fisherman's Trail kwam al veel te snel. Maar oh wat was hij mooi. Ik wandelde langs enkele van de mooiste stranden en rotsen die ik tijdens deze route zag. Het water van de oceaan stond te hoog om over het strand te kunnen wandelen, maar van de kliffen naar beneden kijken

13. @Richard 🇳🇱 ah goed dat je het zegt, die heb ik nu openbaar gezet :)