Fietsvakantie Bolzano - Firenze 2008

Gaston Huijnen

Collectie van Gaston Huijnen

Fietsvakantie Bolzano (Bozen) - Firenze.
Kaart: Reitsma's Route naar Rome
21 juli: Pap, mam, Rob en Iris brengen ons naar Eindhoven (NS station) waar om 21.00 uur de fietsbus van Cycletours vertrekt.
22 juli: Aankomst in Bolzano. We blijven nog twee nachten op camping Moosbauer staan.
24 juli (20km): We fietsen langs appel-, peren- en pruimengaarden omhoog. Overal groene hellingen om ons heen. Aan het eind van de ochtend dalen we door de wijngaarden af naar de Kalterersee die we al mooi blinkend beneden ons zien liggen. We vinden nog net het laatste schaduwplekje op camping St. Josef.
25 juli (52km): We fietsen vlak langs de Adige richting Italiaanstalig gebied. Nadat we rond 16.00 uur zijn aangekomen in de jeugdherberg slenteren en eten we 's avonds in het centrum van Trento.
26 juli (40km): We gaan verder over het inmiddels bekende fietspad. Het laatste stuk richting het Gardameer is flink bergop en erg pittig. 's Avonds spelen we aan het kiezelstrand.
27 juli (rust): We vieren de 4e verjaardag van Mara en relaxen op de camping. Rond 17.00 uur stappen we op de veerboot naar Bardolino.
28 juli (rust): Vandaag lekker gezwommen tussen de eendjes en in het centrum van Bardolino geweest.
29 juli (30km): We fietsen eerst een stuk omhoog om uit de meerstreek te komen. Dan gaat het een stuk op en neer tussen olijf- en wijngaarden. Plots is daar weer de Adige die ons verder de weg wijst naar Verona. In de vroege middag komen we aan op de zeer hoog gelegen camping Castel San Pietro. In de namiddag gaan we de 230 traptreden naar beneden om het centrum te bekijken.
30 juli (rust): We gaan 's ochtends het centrum van Verona in. Het is vandaag bloedheet. Vannacht hevig onweer en regen.
31 juli (57km): We beginnen aan de Povlakte. Veel landbouw, weinig verkeer. Lekker relaxed geluncht. In de namiddag komen we bij de jeugdherberg aan. Tent laten drogen, wasmachine aan, 4 mensen onder de douche en dan het centrum in. Er is een flamencoavond. Mara en Tous dansen met z'n tweetjes over het grote plein.
1 augustus (75km): Vandaag is een lange dag. Het is al laat als we bij de jeugdherberg aankomen. We eten wat en dan gelijk naar bed.
2 augustus (70km): Vandaag verliest Tous een sandaaltje. We hebben het gehad met de Povlakte. Eigenlijk zouden we morgen een rustdag inlassen, maar de camping is echt verschrikkelijk. We zitten onder de muggenbulten. Dus morgen maar door met slappe benen de Appenijnen in.
3 augustus (30km): Vandaag staat de eerste Appenijnen etappe op het programma. Het is erg warm en flink pittig bergop fietsen. In Barbarello stoppen we een halve middag om bij te komen van alle inspanning. De route is heel rustig en prachtig. Vanavond overnachten we in hotel Pineta.
4 augustus (30km): Vandaag gaan we verder omhoog. We passeren twee passen van bijna 1000m hoogte. Het landschap is wederom schitterend. Doodmoe komen we aan op de camping Il Sergente in Monte di Fò. We hebben behoorlijk wat bekijks met onze fietsen, bepakking en fietskar. Het zwembad is erg koud, maar Mara en Tous vinden het toch heerlijk om er even in te spelen.
5 augustus (20km): We fietsen door afwisselend landschap. Eerst een lange mistige afdaling door sparren, later volgt loofbos. Dan akkers met strobalen en als laatste zonnebloemvelden en cipressen. We vinden een kampeerplekje tuusen dennenbomen op camping Mugello Verde.
6 augustus (35km): De laatste fietsdag begint met een klim van 8 km. De omgeving is echt Toscaans. In Fiesole stoppen we om te lunchen. We klimmen om Firenze heen en vanaf Piazale Michelangelo hebben we een mooi uitzicht op het centrum. Rond 17.00 uur zijn we op de camping en duiken we het zwembad in.
7 augustus: Met de bus naar het centrum.
8 augustus: De hele dag in het zwembad.
9 augustus: Rond 22.00 uur vertrekt de bus huiswaarts en om 13.00 uur komen we aan in Maastricht.

1. Afzetplaats bus (Hotel Rentschnerhof) - Camping Moosbauer

Van Mexico naar Utah - 43 dagen op de Arizona Trail

Wandel Collectie van Caro "Bandit"