Slowakei

Kathrin

Collectie van Kathrin

1. 🇸🇰 Von Jarky über den ⛰ Macková nach Východná/Trencin

Dit is onze derde keer in Trencin. Een goede plek om te wandelen in het nabijgelegen middelgebergte.

Het weer is herfstachtig 🍂 🍁, zonnig, het bos ziet er goudkleurig uit.

De trein naar het begin van de wandeling rijdt slechts elke 4 uur. Daarom is het logisch om hier te beginnen.

Het pad of de paden

We wandelen naar het kuuroord Trenčianske Teplice.

Ook hier loopt vrijwel de gehele route door het bos.

Vanaf km 3,7 t/m 4,8 kon je beter de noordelijke route nemen, deze was erg steil en ook modderig/glad.

Andere wandelaars/wandelaars ontmoeten we in de buurt van het kuuroord, anders zijn we alleen in het bos.

4. Gisteren ontdekten we Mount Baské 955m - in Schotland zou het een Munro zijn - en vandaag hebben we hem al "overwonnen". Het ligt in het Strážov-gebergte.

De beklimming en afdaling waren op sommige plaatsen niet gemakkelijk: gladde bladeren op losse rotsen.

We zijn begonnen in Dolná Poruba, de bus keert

The blue marker was hard to find in the end. In between, we have strayed off the road despite optimal APP. From Horna very frequent buses back to Trencin.

Tour easily with the bus from Zilina to make. On weekdays, then the buses drive more frequently.

At the beginning a forest road, then hiking trails. Probably not good at wet.

Down this time we took the track, so we did not follow 100% of the red mark.

Nice tour at the end drizzle, the stones were very slippery - would make them anyway 😉

11. Gisteren zijn we met een Flix-bus van locatie veranderd van Trencin naar Prievidza.

Vandaag wandelen we in de regen naar Handlová. Mooie gelegenheid om onze regencapes te testen. Ze hebben zichzelf bewezen.

We hebben de uitzichtpunten niet bezocht vanwege het gebrek aan uitzicht. Daarom geen klim naar

De wandeling moet twee hoogtepunten combineren.

Het boomtoppenpad en het kasteel in Bojnice.

De bewolking was echter erg laag, waardoor we op sommige plaatsen in mist (=wolk) wandelden... Daarom had een bezoek aan het boomkruinenpad geen zin.

We kwamen op tijd aan bij het kasteel voor de laatste rondleiding

Gisteren namen we de trein van Prievidza naar Žilina.

Vandaag is de score zon: bodembedekkende wolken 0:3... dus we veranderen de route en kiezen de minder veelbelovende route naar Žilina.

Dan lonkt Mount Snoh en verlaten we het pad. Terugkijkend was dat jammer. We banen ons een weg door het hoge gras

De bus brengt ons naar Zbyňov. Van daaruit gaan we omhoog naar het uitkijkpunt Zbyňovská skalná ihla - "rotsnaald".

In plaats van door het bos te gaan, besluiten we over de weilanden verder te rijden richting het kuuroord - prachtig uitzicht.

Daarna gaan we terug het bos in - maak een paar foto's van het

15. We gebruiken onze regencapes weer... gelukkig is de grond slechts hier en daar glad.

Bovenaan de uitkijktoren gebeurt het wonder: de zon schijnt 15 minuten lang!

We zijn beperkt in tijd, de ijshockeywedstrijd begint om 17.30 uur. De thuisploeg wint, een geweldige dag.

We zijn nu in Nitra. In de avond is er nog een ijshockeywedstrijd. Nitra: Spišská Nova Ves 3:2

Vandaag is het een feestdag in het land. Dag van de strijd voor vrijheid en democratie, vanwege de vreedzame gebeurtenissen van 1989.

De bus naar Štitáre rijdt echter niet veel vaker, zelfs niet op weekdagen