Camino Portuguese 2023 - Porto - Variante Espiritual

DennisKe

Collectie van DennisKe

1. Camino Portuguese da Costa 01: Porto - Vila Chã

Vele jaren geleden begon ik aan mijn eerste Camino in Porto, wat tevens mijn eerste meerdaagse wandeling was. Sindsdien zijn er nog veel meer gevolgd. Een variant die mij voorheen onbekend was, is die langs de Portugese Atlantische kust. Vanuit het stadscentrum aan de Douro namen we de historische tram

2. De motregen vergezelde ons tot het ontbijt in Vila do Conde. Maar toen begon het pas echt: ooit echt doorweekt, waardoor het water bij elke stap uit de schoen werd gedrukt 😄 De verwachting is dat de komende dagen de neerslag zal toenemen.

4. We beginnen de etappe met stevige windstoten maar weinig neerslag. Het blijft winderig en ook de buien nemen toe. Na de lunchpauze komt het allemaal weer van bovenaf. Kort voor de etappebestemming in Viana do Castelo worden we bijna van de brug geblazen. Het hostel ligt op de Monte de Santa Luzia. Gelukkig

5. Aan het einde van de etappe namen we een spoorlift naar Monte Luzia (verklaart het hoogteverschil).

6. Vanaf Monte de Santa Lucia nemen we een klein bospad naar beneden naar de zee. We ontbijten in een café met heerlijke gebakjes en koffie Galão. Een klein pad leidt door struiken en struiken direct langs de zee. Op een klein buitje na blijft het droog en blijft mijn regenjas in mijn rugzak. We krijgen

7. We volgen de Rio Minho landinwaarts en verlaten de kust. Het aangekondigde ‘einde van de wereldweer’ gaat niet door, we moeten ons alleen behoeden voor een paar buien. Valença ligt direct aan de grens met Spanje. Morgen steken we de Minho rivier over en gaan verder wandelen in Spanje.

8. In de ochtend steken we de grens over naar Spanje en zetten de klok een uur vooruit. Wat kan ik zeggen: Voor het eerst tijdens de tour schijnt de zon 's ochtends op ons gezicht. We houden een korte pauze in het oude centrum van Tui en lopen vandaag naar O Porriño. Een paar korte buien kunnen we nu professioneel verwerken.

Deze keer is het mijn beurt om een reactie te schrijven voor onze wandeldag)

We zijn begonnen in O Porriño, dat een klein stadje met een middenstadium had moeten zijn, maar ik vond het veel leuker dan het grotere Redondela, dat een officieel podium is.

Camino laat ons nooit in een vlak en droog landschap

10. Een paar kilometer achter Pontevedra draaien we een nieuwe variant van de Camino Portuguese op: "Variation Espiritual". Het loopt via Combarro, Armenteira naar Vilagarcia de Arousa voordat het bij Padrón weer op het hoofdpad uitkomt.

11. 's Ochtends regent het flink en wachten we met croissants en koffie tot de regen voorbij is. We starten rond 10.00 uur en opeens trekt de lucht open en hebben we prachtig herfstwandelweer. We beklimmen een kleine heuvel van 400 meter en ontmoeten bekende en nieuwe pelgrimsgezichten in de buurt van Armenteira

12. We proberen de strategie van gisteren: een uitgebreid ontbijt in het hostel met de hoop op een pauze in de regen. En ja hoor, deze komt en we gaan op pad. Het is echter snel voorbij en het wordt nat. Vandaag is het echter slechts ongeveer 11 km naar Vilanova de Arousa. Later halen we onze kaartjes op

Volgens de legende werd het lichaam van de apostel Jakobus na zijn martelaarschap in Jeruzalem per boot over de Middellandse Zee, langs de Spaanse Atlantische kust en uiteindelijk over de rivier de Ulla naar Padron gebracht.

Om deze reden mogen pelgrims van de Espiritual-variant deze etappe ook per boot

Vanaf de pier in Pontecesures lopen we slechts een paar kilometer naar het klooster van Herbón, waar ook een pelgrimsherberg is. Na de pelgrimszegen is er een lezing over de geschiedenis van het klooster en een rondleiding inclusief Orucho-proeverij. Daarna samen eten.

15. De weg naar Santiago is weer erg nat 🌧

Maar op het plein voor de kathedraal worden we met zonneschijn begroet.