Harz Oktober 2023

Kathleen

Collectie van Kathleen

Unser diesjähriger Harzurlaub in den Herbstferien 🍂 Erstaunlich, was dann doch am Kilometern und Höhenmetern zusammen kommt 😍

1. Ringheiligtum Pömmelte 👩‍👦

Het is weer herfstvakantie! En het is terug naar de Harz... 😇

Deze keer was onze tussenstop op weg naar Quedlinburg het Pömmelte-ringreservaat, dat we via TerraX leerden kennen.

De faciliteit is een echte aanrader! Niet alleen is de informatie buitengewoon spannend, maar het hele systeem is volledig gratis

De jongen wilde heel graag naar buiten in het donker, voordat het regende. En er werd mij gevraagd of ik echt met de auto mocht staan waar ik was... 🙈 Ik heb dus een keer geparkeerd en daarna door de stad gelopen. Het was nog steeds lekker rustig. En voor de zoon is het een voldoening dat hier blijkbaar

Ons onverwachte hoogtepunt in het Michaelstein-klooster was het verborgen "talent" van mijn zoon om met karpers te praten?

Eigenlijk wilden we de wandelpas gewoon opnieuw afstempelen. Het werd iets langer en hoger 😉 Het hoogtepunt uiteindelijk was toch wel zeker de kastanjesteeg! We hadden een heel goedkoop diner?

6. Het zou de hele dag gaan regenen, dus de grote wandeltochten gingen niet door 😬

Onze eerste stop van de dag was Gernrode. Daar wilden we een stempel halen bij de St. Cyriakus collegiale kerk, maar helaas werd deze gestolen... En ook de kerk was gesloten... 😩

Dus gingen we naar de horlogefabriek en het

Na het grote rondje en een late lunch reden we naar Meisdorf om nog een postzegel op te halen. Het was ook heel makkelijk te verkrijgen 😆 Ik had graag een kijkje willen nemen op de binnentuin van het museum, maar dat was helaas hopeloos gezien de openingstijden van 10.00 tot 13.00 uur. Het werd dus

8. Na de regen kwam heerlijke zonneschijn ☀️ en dus tijd voor een lange wandeling! Ons pad voerde ons vanaf Stecklenberg door het wildromantische Wurmbachtal, waar op verschillende plekken dammen gebouwd moesten worden 🤭 We gingen een heel steil pad op en daar ontdekten we onze eerste vuursalamander

Had ik al gezegd dat ik hoogtevrees heb? Ik wil deze zeer spontane wens van mijn zoon niet verder uitleggen behalve: Wie komt op het gemene idee om midden op een hangtouwbrug een postzegeldoos te bouwen?! 😱

En ja, het ding wiebelt!

Onze eerste bestemming vandaag was de Seweckenwarte. Gelegen in een heuvelachtig landschap en prachtige natuur kun je hier zeker lange wandelingen maken. Maar voorlopig waren we alleen geïnteresseerd in de wandeltempel 😉

11. Dit rondje was mijn verrassing voor mijn zoon. Hij wilde graag in een dam kijken en dat kan hier in Wendefurth! En hij vermoedde alleen maar dat we dit bovenaan de dam deden 🤭

De Wendefurtherdam is de laatste in het bodemsysteem. Er liggen nog verschillende andere dammen ervoor, direct ervoor ligt de

12. Ik heb altijd al naar de houtskoolmolen Stemberghaus Harz willen gaan en omdat we in de buurt waren, zijn we gewoon gegaan. De houtskoolverbranding is nog steeds actief en u kunt ook ter plaatse houtskool kopen. Een klein museum volgt.

Vervolgens wandelden we naar Rotestein, waarschijnlijk het mooiste

Op de terugweg vanuit Halle reden we naar Bauerngraben, een episodisch meer. En totdat we bij het zwembad kwamen was het niet duidelijk of we een meer zouden vinden of niet (spoiler: er was geen water). Want hier verdwijnt de Glasebach ondergronds en wordt pas een meer als de ondergrondse afvoer door

14. We reden op de regenachtige dag van vandaag naar Halle om de hemelschijf van Nebra te zien en het was verbazingwekkend om te ontdekken dat deze niet zo uniform groen is als overal te zien is 😯 Over het geheel genomen is het Staatsmuseum van de Prehistorie zeer de moeite waard omdat het een zeer moderne

15. Oorspronkelijk hadden we deze wandeling gepland voor maandag, maar vanwege het weer hebben we deze uitgesteld. Vandaag was het overwegend droog, maar wel erg winderig 🌬️

We bezochten tijdens deze wandeling drie uitzichtpunten en verzamelden nog drie postzegels. We zagen alleen andere wandelaars in de

Nog een observatiepunt rond Quedlinburg: de Hammwarte. Direct boven Quedlinburg ligt een berg waarop ooit de Hammwarte stond. Vandaag heb je vanaf daar een prachtig uitzicht over de stad. Schitterend! 😍

Het pad naar het voormalige Lehofwarte is waarschijnlijk het meest spectaculaire wachtpad. De postzegeldoos bevindt zich direct op de kliffen van Lehof en je hebt een geweldig uitzicht van bovenaf.

Ernaast ligt een dagbouwmijn, waar je ook een kijkje kunt nemen. Spannend voor de zoon!

18. Helaas is onze vertrekdag al aangebroken. Maar voordat we aan de 4 1/2 uur durende rit begonnen, reden we nog een keer naar Blankenburg. In de eerste plaats om weer kastanjes te verzamelen voor oma en opa. En terwijl we daar waren, bezochten we ook nog twee stempelpunten. De Grandfather Rock was een