LAW Zuiderzeepad afgelegde etappes

Emiel

Collectie van Emiel

De Lange Afstands Wandeling Zuiderzeepad start officieel in Enkhuizen, maar wij lopen deze wandeling vanaf Amsterdam CS. We lopen iedere keer 2 tot 6 etappes, met overnachtingen in een hotel of B&B of bij Vrienden op de Fiets.
Het is een mooie, interessante en zeer afwisselende wandeling.
Wandelnet beschrijft de wandeling als volgt:
Het Zuiderzeepad is een schitterende wandeling rond het IJsselmeer. Een 536 kilometer lange verkenningstocht langs de oude Zuiderzee, die door de eeuwen heen zijn stempel heeft gedrukt op de cultuur en economie van omringende plaatsjes. Wandel langs en bezoek bekende vissersdorpen en stadjes, zoals de hanzesteden Kampen en Elburg. Ruik de geur van gerookte paling in Volendam en bezichtig vestingen als sloten en het rijke boerendorp Blaricum, met overal doorbraakkolken en stoomgemalen die herinneren aan de strijd tegen de zee. Een oer-Hollandse wandeling.

1. Zuiderzeepad Vanuit Amsterdam - Dag 1 - Van Amsterdam naar Muiderberg

Dag 1 van de Zuiderzeepad wandeling. We zullen deze dagen 4 etappes wandelen. We zijn met de trein naar Amsterdam CS gegaan en lopen van daar uit naar Muiderberg, waar we een B&B hebben geboekt.

Vanuit het station lopen we een voor ons onbekend stukje Amsterdam door, via de Zeedijk, de Indonesische buurt

2. Dag 2 van de wandeling Zuiderzeepad, van Muiderberg naar Blaricum. Opnieuw een flink stuk. Het is indrukwekkend over de oude zeedijken te lopen. En nog indrukwekkender als je Naarden-Vesting nadert. Wat een vernuftige en en complexe verdedigingslinie is daar honderden jaren geleden aangelegd. Prachtig

4. Vandaag een regenachtige dag. Al bij vertrek uit Blaricum regent het flink, dus de regenhoezen over de rugzakken en het verstand op nul. De hele dag blijft het verder droog tot 10 minuten voor het einde .... Helaas .... Nog even schuilen en dan zijn we klaar voor vandaag. Al met al weer een mooie dag

5. De 4e en laatste dag van onze eerste reeks van het Zuiderzeepad. Spakenburg met zijn mooie historische haven met dito schepen. Prachtig spul. We starten met redelijk weer (na flinke regenval voorheen) en houden het redelijk droog.... op enkele buien na. Onderweg bezoeken we nog een prachtig stoomgemaal

6. Dag 6 begint met stromende regen, dus we stellen ons vertrek vanuit het hotel iets uit. Zo snel het regent, zo snel wordt het dan mooi. We gaan dus beginnen aan de wandeling. Eerst maken we een stadswandeling door Harderwijk en bezoeken het Stadsmuseum, waar de tentoonstelling van Jan van Haasteren loopt

7. Etappe 7 van onze Zuiderzeepad wandeling. We reizen naar Nunspeet, van waar we verder gaan met het Zuiderzeepad. Door mooie natuur (Veluwe) en langs en over fraaie landgoederen. En natuurlijk over de Zeedijk. Afwisselend en interessant, mooi.

Elburg is een prachtig klein stadje. Wel toeristisch maar gezellig

8. De 8e etappe, van Oldebroek (Elburg) naar Kampen. De wandeling gaat over lange straten langs water, over lange dijk paden en doet amper een dorpje aan. Onderweg zien we mooie boerderijen en een stoomgemaal. Je moet met drinkwater en lunchpakket goed voorbereid zijn.

De aankomst in Kampen is ietwat teleurstellend

9. Vandaag was een zware dag door het weer (veel wind en af en toe flinke regen) en de lange rechte stukken over de dijken met hoog gras. Ook niet altijd even spannend, wat er te zien was. Wel mooie en indrukwekkende wolkenpartijen. Toen we aankwamen in Genemuiden begon net het zonnetje te schijnen. Moe

10. Vandaag lopen we de 10e etappe van het Zuiderzeepad. Van Genemuiden naar Vollenhove. Het is al veel aangenamer weer dan gisteren. Geen regen en amper wind. Regelmatig een zonnetje dus perfect wandelweer. Het begin is hetzelfde als waar we gisteren eindigden, nl over lange dijken. Op het eind, vanaf Sint

11. Dag 11, de 5e van de reeks van 6. Vandaag was het in elk geval prachtig weer.

We lopen eerst nog even door Vollenhove voordat we richting Ossenzijl lopen.

Buiten Vollenhove lopen we direct weer over dijken en langs een enkele mooie boerderij. Dan komen we in Blokzijl aan. Een mooi stadje, waar we dus ook

12. Dag 12, de laatste van een reeks van 6 wandeldagen. Het weer was prima, maar de lange en natte dijken waren betrekkelijk zwaar. Het eerste stuk (de helft ongeveer) was goed te doen en nog redelijk afwisselend. Het tweede deel is minder spannend; je loopt constant tussen riet en water.

Maar we hebben het volbracht ;-)

Een legendarische fietstocht door Frankrijk – De Scandibérique

Toerfiets Collectie van Fred Urrutia

Ontdek het hart van het eiland Réunion − 5 dagen in het keteldal van Mafate

Wandel Collectie van Julien Harté

Ontsnap aan de stad – 5x ontspannen wandelen in Amsterdam

Bikepacking weekenden: onverhard de Nederlandse natuur in