Besancon - Marseille September 2023

Rudi 🇺🇦

Collectie van Rudi 🇺🇦

Gemacht im September 2023. Die Tour folgt anfangs weitgehend dem 600er Ventoux-Brevet des ARA Breisgau, biegt dann aber nach Amberieu nach Grenoble ab.

1. Vom Bahnhof Besancon zum Campingplatz 16.09.2023

Wekker om 5 uur, vertrekt om 5.25 uur zonder ontbijt naar Grafing Bhf. De trein naar het centraal station van München vertrekt op tijd om 5.46 uur en arriveert om 6.09 uur. Bij Rishart koffie en gebak, dan op naar perron 16 waar de TGV al staat. Verwijder de wielen, stop ze in zakken en stuur ze op de

Voor vertrek heb ik het benzinefornuis (MSR Dragonfly) getest. Al jaren niet meer gebruikt, maar eigenlijk goed verzorgd en stevig.

Maar het enige wat ik uit hem kon krijgen waren schetterende vlammen.

Omdat ik geen zin had om in de problemen te komen, besloot ik dat ik in Frankrijk een nieuw, goedkoop

4. Eigenlijk willen/moeten we maar 70 km per dag rijden. Maar de weersvoorspellingen voorspellen onweer en regen voor morgen, dus we doen vandaag liever wat meer op deze zogenaamd gemakkelijke etappe en nemen Lons de Saunier als bestemming voor vandaag. Deze is ook groot genoeg om er eventueel een gasfornuis

5. Eigenlijk heeft het de hele nacht af en toe flink geregend. Hoewel we ons kunnen behoeden voor het afdrogen van de tent, stappen we laat uit, na 11 uur. Ondertussen is de zon gaan schijnen.

Onze eerste route brengt ons naar Intersport, waar we gelukkig een gasfornuis met patroon krijgen.

Helaas kan ik

De tocht van vandaag begon met een kleine taak: ongeveer 250 meter over de bult tussen ons en de Ains.

Zoals gebruikelijk op veel wegen in de Jura stijgt de temperatuur tussen de 4 en 6%, wat zacht is en nauwelijks tot zweten leidt.

De route loopt voor een groot deel in de ochtend in de schaduw, wat ook

In de ochtend hangt er dikke mist boven de Rhône. Tegen de tijd dat we de tent en slaapzakken hebben uitgedroogd is het alweer half elf. Als we langs de campingreceptie rijden om te betalen, is deze leeg. We rennen snel weg en vervolgen onze weg over het fietspad.

Die schakelt altijd over naar de D 19

Monique heeft een stevig ontbijt voor ons klaargemaakt dat ons helemaal tot voorbij Grenoble zal brengen.

Na afscheid te hebben genomen (ze is gestresst omdat er die ochtend een boeking voor 5 dagen binnenkwam) gaan we verder bergop over een drukke weg. Deze splitst zich na een paar kilometer en ook het

9. De avond ervoor hadden we besloten dat Doris in ieder geval de rest van de reis met de trein zou nemen naar het hoogste punt van de tour, Lus La Croix Haute. Ook wij herplannen, Nyons maakt geen deel meer uit van de route: de hoogte is te groot en het weer is te onzeker. In plaats daarvan verkorten we

De nacht was opnieuw onverwacht koud. Hoewel het droog bleef en er geen dauw viel, kan het rond de 4 graden zijn geweest, wat onze slaapzakken tot het uiterste dreef - zulke temperaturen hadden we niet verwacht. Als ik 's ochtends naar de bakker rij, wens ik lange handschoenen.

Ondanks het ontbreken van

11. Er is vandaag een rommelmarkt in Forcalquier, helaas hebben we geen laadvermogen... we slenteren nog een stukje door de kraampjes en kleine steegjes naar het startpunt van de fietsroute naar beneden de vallei in.

De plaats is toeristisch maar erg leuk. Blijkbaar komt iedereen in de omgeving vandaag hier

12. De camping in Val Saint André ligt nogal ver weg, dus we nemen de stadsbus naar het treinstation en gaan daar wandelen.

Het centrum van Aix is overzichtelijk en na de lunch liepen we er snel doorheen. Bij de laatste koffie in de Rotonde besluiten we niet nog een dag te blijven en kunnen we gelukkig een

13. Na mijn ervaringen vóór Aix plan ik de route anders: niet in de vallei, maar over een bergkam en dan de Le Jarret-vallei af naar Marseille. En het loont! De afdaling door de vallei van het riviertje is een van de mooiste stukken van de hele tocht tot nu toe, het licht door de bladeren van de platanen

14. We bleven niet lang op de kamer, nadat we ons hadden opgefrist gingen we te voet op pad. We hebben nog wat oriëntatie van maart, maar het Maison Empereur zijn we toen nog niet tegengekomen... iedereen die Manufactum kent, of Suckfüll of Kustermann in München, heeft het begin van een idee. Maar ik denk

Dat zou een bijna perfecte dag zijn geweest.

We zijn in maart gaan wandelen in de baai van Sormiou en zelfs toen vonden we het blauwe water magisch, hoewel het nog steeds een beetje koud was om lang te zwemmen.

De weg (tol) eist een enorme tol vanuit Marseille met op sommige plaatsen meer dan 17%, en als