🇩🇪 Sehnsucht nach dem Meer - 2023

Enjoy 😎 🚴‍♀️🚶‍♀️

Collectie van Enjoy 😎 🚴‍♀️🚶‍♀️

Unsere Radreise im September 2023 stand unter dem Motto „Sehnsucht nach dem Meer“ 🌊🚢, sie folgt im wesentlichen der D-Route 11. Die D-Route 11 ist eine der beiden großen Nord-Süd-Durchquerungen im Radnetz Deutschland. Wir haben auf unserer Reise die östlichen Regionen unseres Landes 🇩🇪 gewissermaßen im Schnelldurchlauf erlebt. Sehr spannend!Um in der vorgegebenen Zeit das Meer zu erreichen, haben wir immer wieder den Zug genommen, nicht nur zur Anreise (mit 4 Regionalzügen) und für die Rückfahrt (mit 8 Regionalbahnen), sondern auch an 4 der 11 Radltage. Die D Route 11 ist landschaftlich sehr abwechslungsreich. Die Strecke verläuft über weite Strecken auf reinen Radwegen, meist auf Asphalt, in seltenen Fällen sind die Radwege straßenbegleitend. Schwach befahrene Nebenstraßen findet man nur stellenweise und stark befahrene Autostraßen sind glücklicherweise sehr rar. Man bekommt auf diesem Weg quer durch 🇩🇪 einen sehr guten Überblick über die vielfältigen Regionen unseres Landes, erlebt hautnah das Stadt-Land-Gefälle und erkennt mehr als 30 Jahre nach der Überwindung der Teilung Deutschlands immer noch die Unterschiede zwischen Ost und West. Wir können die von uns befahrene Strecke der D11-Route uneingeschränkt empfehlen. 🤩Tourdaten dieser Collection:
▶️ ca. 997 Radlkilometer, 263 Bahnkilometer, 10 km Wanderung
▶️ 6840 Höhenmeter laut Aufzeichnung, neu geplant ergeben sich 7100 hm bergauf und 7340 hm bergab (komoot zeichnet bei mir regelmäßig zu wenig Höhenmeter auf)
▶️ 11 Radtage: 7 reine Radltage, 4 mit Unterstützung durch die Deutsche Bahn
▶️ 3 Überregionale Radwege: Saaleradweg, Europaradweg R1 und Radfernweg Berlin-Kopenhagen
Hard Facts
▶️ 6 Bundesländer: Bayern, Thüringen, Sachsen-Anhalt, Brandenburg, Berlin und Mecklenburg-Vorpommern
▶️ 2 Landeshauptstädte: Potsdam und Berlin
▶️ 3 mittelgroße Städte: Bamberg, Jena und Halle
▶️ 2 Nationalparks: Müritz-Nationalpark und Nationalpark Vorpommersche Boddenlandschaft
▶️ 8 UNESCO Welterbestätten entlang unserer Strecke
⚜️ Altstadt Bamberg
⚜️ Naumburger Dom (nicht besucht)
⚜️ Das Bauhaus und seine Stätten, Dessau
⚜️ Gartenreich Dessau-Wörlitz (nicht besucht)
⚜️ Luthergedenkstätten Wittenberg
⚜️ Schlösser und Parks von Potsdam
⚜️ Museumsinsel Berlin (nicht besucht)
⚜️ Altstadt von Wismar (als Epilog besucht)

Die gesamte Collection der D-Route 11: Ostsee – Oberbayern findet man hier:
komoot.de/collection/1928652

1. 🇩🇪 Sehnsucht nach dem Meer - Tag 1 // Bamberg - Wirsberg

Onze eerste fietstocht - door Duitsland 🇩🇪, zonder bagagevervoer en zelf georganiseerd. 🥳Of we onze plek van verlangen 🌊🚢 bereiken staat volledig open, de reis is de bestemming.

De dag ervoor waren we met vier overvolle treinen naar Bamberg gereisd. Het was maar goed dat we op het eindstation waren

2. Dag 2 van onze reis door het land. 🇩🇪 Wij bevinden ons op D-Route 11. Dit Duitse fietspad volgt de Saale nog voordat u Hof bereikt. Het spetteren en ruisen van het water zal ons de komende dagen vergezellen. Gewoon geweldig. 🥰

Deze tweede fase begint met tegenstellingen. Wirsberg in het natuurpark

4. Dag 3 van onze fietstocht door het land 🇩🇪, onze eerste ochtend met staalblauwe luchten. ☀️☀️☀️ Wat een cadeau! 😍

Deze tocht wordt gekenmerkt door fantastisch mooie Saale-stuwmeren, gewelddadige ups en downs, pijnlijke voedseltekorten en het steeds weer lijdende Duitse Woud.

Eerst rollen we vanuit Bad

5. Dag 4 van onze fietstocht door het land 🇩🇪. De steile beklimmingen van D Route 11 liggen achter ons. Wat een opluchting. 😅 Om tijdens onze vakantie de langverwachte zee op de kronkelende D Route 11 te bereiken, moeten we vandaag de route doen. 💪 We willen een etappe volbrengen die ruim 120 km verderop

6. Dag nr. 5 van onze Duitsland tour 🇩🇪. Het lichaam staakt 🥴🥱 en de geest wil ook niet echt meer. 🫣 Dat we de avond ervoor pas zo laat onze accommodatie bereikten, verpestte mijn humeur behoorlijk. Tegelijkertijd willen wij gelukkige mensen zeker profiteren van het goede weer 😎 om onze reis naar

7. Dag 5 van onze rondreis door Duitsland 🇩🇪 begon met een treinrit naar Halle. (zie Rondleiding 5.1)

Wat een zegen! Vandaag hebben we genoeg tijd om wat inkopen te doen en daarna wat sightseeing te doen in Halle.

Wij zijn onder de indruk van Halle's 'Marktkerk van Onze Lieve Vrouwen'. In plaats van de

8. Dag 6 van onze 🇩🇪tour. Het concept om ons een deel van de reis met de trein te laten vervoeren, zodat we meer tijd hebben voor sightseeing, had zich de dag ervoor bewezen. En dus nemen we de regionale trein van Bernburg voor ongeveer 42 km naar Dessau. In Saksen-Anhalt heb je trouwens niet eens een

9. Dag 6 van onze rondreis door het land 🇩🇪 volgt niet meer het Saale-fietspad, maar het Europese fietspad R1. We nemen veel tijd in Dessau, waar we de zogenaamde Bauhaus-tour volgen. Het tweede hoogtepunt van de dag is Ferropolis op onze lijst.

Over het belang van de Bauhaus-architectuur hoef ik niet

10. Het motto voor dag 7 van onze fietstocht door het land 🇩🇪 werd al gegeven in het Oude Testament: “Op de zevende dag zul je rusten”. 😉 We zijn inmiddels behoorlijk ver naar het noorden doorgedrongen en tegelijkertijd is de zee nog een paar fietsdagen verwijderd. Mijn droom is om bij mooi weer op het

11. Wat een dag?! 🥳🤩 Dag 8 van onze fietstocht door het land 🇩🇪 is een dag vol emoties! 🥰 Puur geluksgevoel! Het is alleen te vergelijken – pas op voor spoilers 😌 – met de aankomst op zee! 🌊🚢 Fietsen van Beieren naar de Brandenburger Tor vind ik MEGA! 😄 Een paar jaar geleden of zonder komoot: totaal

12. Dag 9 van onze fietstocht door het land 🇩🇪 begint behoorlijk slaperig. 🥱 De dag ervoor was 9 september, een klassieke trouwdatum, zeker op een zaterdag. En Oranienburg blijkt een populaire trouwlocatie te zijn. Nergens tijdens onze reis was het vinden van accommodatie zo uitdagend als daar. Het einde

13. Dag 10 van onze fietstocht door het land 🇩🇪 begint met de gedachte “Eén dag te vroeg! Het slechtweerfront komt een dag te vroeg.” Je kunt het draaien en draaien zoals je wilt: óf we krijgen weer hulp van Deutsche Bahn, óf we staan in de regen aan zee. Deze vraag was voor mij snel beslist, al was ik

14. Dag 11 van onze fietstocht door het land 🇩🇪 begint al heel vroeg. 🥱☕️ Eén keer tijdens de reis een romantische zonsopgang meemaken zou onze fietstocht naar zee perfect afsluiten. De avond vóór het fietsen brachten we de zonsondergang door 🙈. Maar Zingst is wat dat betreft optimaal: aangezien de pier

15. De oude binnenstad van Wismar staat sinds 2002 op de werelderfgoedlijst van UNESCO. De stad vertegenwoordigt - samen met de oude binnenstad van Stralsund - ideaal ontwikkelde stedelijke complexen uit de hoogtijdagen van de Hanze in de 14e eeuw. Met zijn monumentale bakstenen kerken en representatieve