Kyrgyzstan & Kazakhstan 2023 / Sara with Sophie

Sara & Andreas / projectpedalfurther

Collectie van Sara & Andreas / projectpedalfurther

1. #1 Bishkek - Kegety pass

Het was al behoorlijk warm toen we uiteindelijk Bishkek verlieten en al snel konden we zien dat de hoge bergen waar we naartoe gingen in donkere wolken waren.

Toen we aan onze rit begonnen scheen de zon nog, maar al snel nadat er dikke wolken verschenen en net voordat het begon te regenen, besloten we het er maar op te houden, onze tenten op te zetten en uit te rusten.

4. Ik heb veel geleden tijdens de klim naar de Kegety-pas. Aan de ene kant kampte ik met een verkoudheid, aan de andere kant had de grote hoogte grote invloed op mij. Ik voelde me totaal machteloos en liep het grootste deel van het resterende deel op. De afdaling was ruig en we moesten het grootste deel

Al snel na het verlaten van onze kampeerplek kwamen we Mateo tegen en gingen als trio verder. We hadden niet veel eten meer over (in mijn geval een halfvolle pot pindakaas), dus na een lange afdaling van een paar uur waren we superblij dat we de omweg naar Suusamyr konden maken voor bevoorrading. Na

Na een nacht in een super leuk guesthouse in Kyzyl-Oy (de douche was hard nodig geweest) waren we klaar om verder te gaan richting het Song-Kol meer. Na wat wasbordwegen bereikten we de gladste asfaltweg die Kirgizië te bieden heeft en waren daar best tevreden over. Na bevoorrading in het dorpje Kuyruchuk

De dag begon met het horen en zien van onweersbuien ver weg en dus pakten we snel onze spullen en begonnen we naar het Song Kol meer te rijden. Al snel daarna begon het te regenen wat onze motivatie niet echt bevorderde. Maar op een gegeven moment scheen de zon weer en steeg de temperatuur. Dat gold

Na een nacht in een Yurt-kamp op het Song Kol-meerplateau te hebben verbleven, reden we verder richting Naryn: er waren veel hoogtepunten die dag, waaronder het ontmoeten van drie andere vrouwen op de fiets (en natuurlijk de haarspeldbochten op de foto).

We verlieten Naryn in de wetenschap dat we waarschijnlijk alle Silk Road Mountain Race-rijders zouden ontmoeten (behalve de leider die Naryn al was gepasseerd) omdat we hun route in de tegenovergestelde richting reden. En we hoefden niet lang te wachten tot we de eerste "stippen" zagen.

Wat een dag: we hebben vandaag zoveel Silk Road Mountain Race-rijders ontmoet en aangemoedigd. In ruil daarvoor kregen we bananen van Nils, de officiële fotograaf, toen we de stuurwagen #2 passeerden, wat een leuke verrassing! Het was ook de dag dat een verdwaald babypaardje Sophie als moeder wilde adopteren

Ik (Sara) weet serieus niet of er een mooier stuk is op de route die Sophie en ik aan het doen zijn! Bovendien hadden we alle weer- en routeomstandigheden die je maar kunt bedenken. Wat een avontuurlijke (en ook best vermoeiende) dag!

De afdaling vanaf de Jukuu-pas was behoorlijk zwaar en ruig (althans voor mijn fiets en set-up). Maar ook echt schilderachtig !!

Aangezien ik moet wachten op een vergunning om de geplande route naar het grensgebied met China voort te zetten, verken ik nu de buurt van Karakol. De rit van vandaag bracht me naar de 'Broken Heart' en de 'Seven Bulls', enkele rode rotsen die behoorlijk indrukwekkend zijn.

Toen we in Karakol aankwamen dachten we dat we drie dagen later zouden vertrekken met een vergunning waarmee we het grensgebied met China binnen mochten. Maar omdat vergunningen alleen in Bishkek worden uitgegeven en het enige tijd kost om ze door het land te sturen, bleef ik wat langer in Karakol terwijl

We zijn vroeg begonnen omdat we wisten dat we nog flink wat klimmen op grotere hoogte voor de boeg hadden. Na wat te veel afzien in de eerste helft vond ik opeens mijn ritme en genoot ik enorm van de klim. Misschien kwam het ook omdat het landschap gewoon adembenemend was. Omdat de weg doorloopt naar

Een laatste klim die ons over 3000m bracht! In eerste instantie hadden we een soort achtbaan onverharde weg langs een rivier voordat we een ander plateau bereikten, eindigend met een serieuze push-a-bike en vrij uitzicht over enkele van de hoogste toppen van Kirgizië, zoals de Kahn Tengri (7010 meter

De weg naar de grens met Kazachstan aan de Kirgizische kant is een enorm bouwterrein: de Chinezen zijn bezig met het "aanleggen" van een enorme asfaltweg, die deel uitmaakt van het Silk Road Belt-initiatief. Bij aankomst bij de grens werd ons door een Kirgizisch leger gevraagd of we voedsel bij ons hadden

Na de lunch in Kegen besloten we door te rijden naar Sharyn Canyon National Park, waar we hoopten te kamperen.

Na wat overleg met de parkwachters vonden we een plek om onze tent op te zetten, in de hoop op een goede nachtrust. Nou ja... de wind zat niet mee: net toen we begonnen met koken, werd het zo

De volgende ochtend besloten we af te dalen in de kloof en na de 2 uur durende wandeling beloonden we onszelf met een heerlijk tweede ontbijt in het stijlvolle restaurant in het chique bezoekerscentrum, waar toevallig ook gratis douches waren, wat een verwennerij!

In de middag stapten we weer op de fiets

Onze laatste rit de bergen in was nat en koud: het regende 7 uur non-stop en we genoten niet echt van de dag. Des te meer genoten we van de ontvangst in het yurtenkamp, de warme douche, een heerlijk diner en de verwarmde yurt met comfortabele bedden.

Op de fiets een grote stad binnenkomen is nooit gemakkelijk en een plezier... we hadden een behoorlijke cultuurschok en het duurde een tijdje voordat we beseften wat er om ons heen gebeurde.