Von Rostock nach Göteborg

Thomas K.

Collectie van Thomas K.

Fast 750 km entlang an der Ostsee durch Dänemark und Schweden. Immer auf sehr gut ausgeschilderten Radfernwegen. Beginnend mit dem dänischen Teil des offiziellen Radfernweges "Berlin-Kopenhagen". Weiter auf der dänischen Rad-Nationalroute 9 nach Helsingør und mit der Fähre rüber nach Schweden. Dort auf dem offiziellen Radfernweg "Kattegattleden" von Helsingborg nach Göteborg. Eine abwechslungsreiche Route ohne viel Höhenmeter, geprägt durch weite Sandstrände, felsigen Kliffs, Strandheiden, Dünen, Wälder und der typisch schwedischer Schären-Landschaft. Schöne Campingplätze, oft direkt am Meer gelegen, bieten dabei ein naturnahes Radtour-Erlebnis. Je nach Zeitpensum, Kondition und Verweildauer beim Sightseeing eine Route von ca. 7 - 14 Tagen. Wer mehr Zeit hat, kann auch mit dem ersten Radfernweg schon in Berlin starten.

1. Rostock-Göteborg Tag 1: Gedser - Mön

Eerste etappe van onze fietstocht van Rostock naar Göteborg. Deze route komt grotendeels overeen met de delen van de officiële fietsroute Berlijn-Kopenhagen. Nadat Denemarken bereikt was via de veerboot Rostock-Gedser, begonnen we samen vanaf een camping in de buurt van Gedser.

In het begin slingert de

Om het eiland Møn en de kliffen "Mønts Klint" te verkennen, hielden we ons basiskamp op Ulvshale Strand en fietsten we de lus zonder bagage.

De kliffen zijn een 'must see' in dit gebied, maar dat zie je ook terug in de toeristische drukte. Ook bezienswaardig is de voedselmarkt in de haven van Klintholm.

Vanaf Møn gingen we verder over de grote brug 'Dronning Alexandrines Bro' naar Kalvhave. De route slingerde noordwaarts over uitgestrekte velden en glooiende heuvels naar Præstø voor een lunchstop.

Versterkt en met een nieuw team leidde de route langs de kust tot we Vemmetofte Strand Camping achter Faxe bezochten.

Vandaag bracht de route ons naar de poorten van Kopenhagen. Eerst gingen we langs de kliffen 'Stevns Klint', over het 'Vallø Slostpark' met zijn kasteel en voor de lunchpauze bij de Køge Havn. In de middag dan rechtdoor naar Tangloppen naar de gelijknamige camping, recht tegenover het 'Arken Museum voor

Wauw - Kopenhagen. Vanaf de fiets kun je heel gekoeld de architectonische hoogtepunten van de stad bewonderen. De fietser heeft hier duidelijk een speciale plek. Zelden zo chill door een grote stad gefietst.

Korte stop voor eten bij de Food Market in de 'Freetown Christiania'.

Hier eindigt de langeafstandsfietsroute

Vanmorgen hebben we de autoferry genomen van Helsingør in Denemarken naar Helsingborg in Zweden. Hier begint de officiële langeafstandsfietsroute "Kattegattleden", die zich over 395 km uitstrekt van Helsingborg tot Göteborg.

De prachtige vissershaven van Viken nodigde uit voor een lunchpauze.

Vandaag gingen

Met een stevige zuidwestenwind gingen we verder rond de baai 'Skalderviken'. In Varehög aten we heerlijke zeevruchten als lunch.

In Båstad moesten we ons een weg banen door een haven- en dorpsfeest voordat we onze slaapplaats vonden ten noordwesten van camping Skummeslövsstrand.

9. Vanmorgen hebben we vele kilometers door bosgebieden afgelegd, die altijd uitzicht boden op de nabijgelegen kust en het wilde strandlandschap. Bij lichte regen hadden we onze lunchpauze in Halmstad in een café. Omdat het weer maar niet beter wilde worden, was het vandaag maar een kleine etappe en verhuisden

Heel langzaam hield de regen op en met een stevige zij- en rugwind trokken we verder naar het noorden langs windmolens.

In Falkenberg vonden we een coole snack/caféwagen die ons uitnodigde voor onze lunchpauze.

Aangekomen op de camping van vandaag bij Galtabäck, openden de wolken zich en liet de zomer

Met het beste weer liepen we vandaag altijd langs de kust met constant panoramische uitzichten. Deels over een oude spoorlijn leidt de route naar de haven van Bua, waar heerlijke zeevruchten ons opwachtten.

Gesterkt gingen we verder langs de deprimerende Ringhals-kerncentrale verder naar het noorden naar

In de laatste etappe konden we beslissen of we de oorspronkelijke route (98 km) van het langeafstandsfietspad Kattegattleden zouden volgen, of gewoon een gedeelte van de route in Kungsbacka, dat naar het zuiden afbuigt, inkorten (78 km).

We zijn net uit elkaar gegaan. Sommigen fietsten de lange route