Eine Reise durch Norwegen 🇳🇴

Collectie van Alex

Mit dem Fahrrad von Oslo an das Nordkap

1. Norwegen - Tag 01

Om 16:45 begon het! Nee, niet op de fiets maar met de auto in de zonsopgang naar het vliegveld. Het inchecken verliep volgens plan, zelfs met de omvangrijke bagage. Altijd een raar gevoel je fiets achterlaten in de drukte van een luchthaven...

Bij de gate dacht de machine een beetje na of hij me het vliegtuig

De nacht in de slaapzaal van de jeugdherberg Gjøvik was niet slecht. Maar 's ochtends trilde er een oordopje uit door het neussnurken van mijn Franse huisgenoten...

Na een stevig ontbijt begonnen we zonder regen. Hij haalde me echter al snel weer in. De zon kwam tevoorschijn toen ik genoot van mijn koffie

Helaas moest ik vroeg in de ochtend mijn mooie hut verlaten, maar ik had bijna niets meer voor het ontbijt en het avondeten van gisteren was ook een beetje smal... Toen ik eindelijk in een klein stadje aankwam, moest ik beseffen dat het zondag was , de winkels waren gesloten en het café was nog steeds

In de ochtend gezellig koffie gedronken met Sylvie en Jogge bij de camper. Over het algemeen was ik erg verwend door de twee. Heel erg bedankt!

Met de iets latere start en 50km verder was ik pas rond het middaguur in Trondheim. Pas om 15.00 uur stak de speedboot de fjord over naar Vanvikan. Die gebruik

In de tent werd ik vandaag wakker in het zonnetje en kon ik in alle rust en een aangename temperatuur mijn spullen inpakken en ontbijten. Helaas zonder koffie. Dat laatste heb ik in de ochtend op alle locaties ingehaald. Sterker nog, ik kwam pas echt op gang tot het middaguur. Het had toen een flinke

Opnieuw begroette de nieuwe dag in Noorwegen me met zonneschijn 🌞. Eigenlijk heb ik de hele dag geen regen gehad. Er kwam een vrij koude noordwestenwind op me af.

Na ongeveer 15 km stopte ik op de een of andere manier de opname en sloeg het niet op...

In de eerste 60km kon ik zo'n beetje alle hoogtemeters

Eigenlijk had ik voor vandaag iets meer afstand gepland. Maar opnieuw faalde ik een beetje vanwege de veerbootplannen. En twee keer heb ik wat langer gewacht op de overtochten. De derde veerboot vaart de rest van de dag helemaal niet. Er moest iets gerepareerd worden...

Maar de eerste dingen eerst. Het

Het bleef 's nachts droog. Alleen mijn gewassen wielerkleding was nog wat klam, om het netjes uit te drukken. Het sporthemd was toen erg verfrissend. Gelukkig heb ik een tweede fietsbroekje bij me 👍. De trui zou moeten wachten. En zo begon het met halve avondkleding. De ferry die gisteren kapot ging

Op de een of andere manier had ik mijn reis beter kunnen afstemmen op de dienstregeling van de veerboot... Nadat ik mijn tent in de motregen had opgeborgen, controleerde ik de vertrektijden: de volgende vertrekt pas om 14.00 uur. Het is slechts 30 km naar de pier. In plaats van uren in de veerhaven te

Deze keer was mijn timing voor de veerboot perfect 👌. Met een aanloop van 30km rolde ik zonder van mijn fiets af de veerboot naar de Lofoten-eilanden in Bodö in. Om kwart over twee rolde ik het eiland op.

Hoewel de vorige kustweg onbeschrijfelijk mooi was, weet hij het hier weer helemaal te overtreffen

Vandaag is het slechts een zeer bescheiden 80km geworden. Hiervoor heb ik een kleine bergwandeling op de Dalenstinden ingelegd - bike & hike 😎. Het weer was er perfect voor 🌤️. Het uitzicht op de zee en de omliggende bergen was geweldig. Mijn fiets werd bewaakt door een kleine kudde schapen 🐑🐑.

De

Na de wandeldag komt de baddag...

Na een standaard havermoutontbijt gingen we verder met de nog frisse temperaturen. Maar de zonneschijn uit de blauwe lucht was al aan het opwarmen rond de volgende berg 🌞. Dat bleef de hele dag zo.

Zo niet nu, wanneer dan? Ik vond al snel een zonnig plekje aan de fjord

Het kwam zeker door de nog erg vochtige trui, die na het wassen van gisteren dreigend over me heen hing te drogen 😜. Ik was weer een beetje laat. Maar de 70 km naar de veerboot van 13.00 uur naar Senja zou nog steeds te doen moeten zijn. De mist en de wolken, die gisteravond dramatisch de fjord in trokken

Mijn perfecte dag 🍀! De dag begroette me met zonneschijn en de tent begon een beetje op te warmen. Ik heb vast wat langer geslapen... Wat een uitzicht vanuit mijn tentje in de ochtend 🤩!

Ik veranderde meteen mijn plannen en riep de dag uit tot wandeldag. Direct achter de camping gaat het omhoog naar

Vanmorgen werd ik eraan herinnerd dat ik me ruimschoots binnen de poolcirkel bevind. De zomerdag van gisteren leek nu bijna een droom...

De tent was in ieder geval droog en niet druipend van de dauw zoals de voorgaande nachten.

Terug op de fiets kwam meteen de eerste kleine, verwarmende beklimming. De

Ik checkte om 12.00 uur uit bij mijn airbnb-appartement in tromsö. Omdat de zon steeds tussen de wolken door gluurde, kwamen de beenwarmers terug in de bagage.

Het eerste stuk was erg gezellig aan de Tromsö fjord 😊. Daarna ging het verder de Inlandsveigen op, waar de tegenwind mij al opwachtte 😁. Ook

Wat een glorieuze ochtend! Al om 05.30 uur hield niets me meer in de tent... De zon had de tent verwarmd tot wat voelde als 30°C en verder op de fjord voerden honderden meeuwen een luide discussie. De sfeer bij het fjord was prachtig.

Met een beetje nostalgie verliet ik de camping na een zonnig ontbijt

Werd wakker in of beter uit de zon, maar kwam op de een of andere manier niet op gang en was relatief laat weer op weg.

Het ging lange tijd op en neer langs de Alta Fjord. Het weer werd bewolkt en het begon te miezeren. Komoot omzeilde af en toe een tunnel op oude wegen die waren afgesloten voor autoverkeer

Mijn mooie fietstocht door Noorwegen eindigde vandaag bij de Noordkaap. Nergens anders in Europa kun je verder naar het noorden komen via een weg die verbonden is met het vasteland. Het is maar een goede 2000km naar de Noordpool 😉.

Ik deed het rustig aan op deze zonnige ochtend. Er was nog een behoorlijke