Nationalpark Hohe Tauern zwischen Salzachtal und Virgental

Mikesan

Collectie van Mikesan

Beginnend bei Hollersbach(807m) im Salzachtal geht es zuerst auf die Neue Fürther Hütte (2201m). Im Wechsel von einem Gipfeltag und einem Tag Hütte-zu-Hütte geht es rüber ins Virgental wo die Tour mit dem Abstieg nach Prägraten endet.🔴Leicht 🔵Mittelschwer ⚫Schwer ⚠ ALPIN🚖 Hollersbach im Pinzgau (807m)
🔴 Neue Fürther Hütte (2201m)
⚫ Abretterkopf (2980m)
🔴 Alte Prager Hütte (2489m)
🔴 Neue Prager Hütte (2796m)
🔵 Spaziergang im Bruchfeld um die Neue Prager🏚️
⚫ Badener Hütte (2608m)
⚠ (ALPIN) Kristallwand (3310m)
⚫ Bonn Matreier Hütte (2745m)
⚠ (ALPIN) Säulkopf (3209m)
⚠ (ALPIN) Rauhkopf (3070m)
🔴 Eisseehütte (2521m)
🔴 Eissee (2664m)
🔵 Seewandspitze (3024m)
⚠ (ALPIN) Weißspitz (3300m)
🔴 Johannishütte (2121m)
🔴 Defreggerhaus (2963m)
🔴 Mullwitzaderleinstieg (ca.3150m)
🔴 Essener und Rostocker Hütte (2208m)
🔴 Rostocker Eck (2749m)
🔴 Ströden(1403m) ➡️ Hinterbichl ➡️ Prägraten (1309m)
Ich hab noch ein paar Begriffe aus dem Alpenraum mit gleicher Bedeutung zusammengetragen:
Gletscher = Ferner = Kees
Scharte = Bichl = Törl = Joch

1. Zwischen Salzach- und Virgental 0️⃣1️⃣: Von Hollersbach (807m) ↗️ Neue Fürther🏚️ (2201m).

We hadden deze tour al gepland voor Kerstmis 2019.

Die zou dan in 2020 moeten starten. Om bekende redenen kwam er niets van terecht.

In 2022 moet het echt gaan beginnen. Door corona brak ik twee weken voor de start uit en raakte ik niet op tijd fit. Achteraf hadden we vernomen dat kort nadat we er doorheen

2. Vandaag zijn we naar de eerste top geweest.

Na een rustig ontbijt.

Gisteravond tijdens het diner waren we zestien inclusief twee kinderen. Vandaag bij het ontbijt verspreidde het zich wat in de tijd waardoor het niet vol zat. Ik heb niet gekeken naar de ijzige temperatuur bij de start kort voor negenen

4. Voor vandaag was Schiedwedder aangekondigd met onweer vanaf het middaguur.

Toen was het alleen makkelijke Schiedwedder met afwisselend goed zicht op afstand en nul zicht op een afstand van tien meter. Kort voor de afslag naar de Abbretterkopf waren hevige regen, nul zicht en harde wind alles wat we hadden

5. Het mag deze keer echt niet!

We hebben zelden de kans, eigenlijk nooit eerder, om een top een tweede keer aan te pakken.

De weg naar het punt van gisteren was droog maar erg winderig van alle kanten. Afhankelijk van je stemming. Ik kan niet beoordelen of dit windvlagen waren, maar zo sterk hebben we ze

6. We zagen hem tenminste bij de "derde poging"! De Abbretterkopf (2980m)! Na de Sandebentörl (2753m) stond hij ineens naakt voor ons en we stonden zo te gapen!

Het weer vandaag was wisselvallig koud en regende vaak, maar de zon liet zich ook zien.

Naast de Abbretterkopf was er nog uitzicht op de Kleinvenediger

7. Vandaag lieten we paden paden zijn en stortten we ons in de puinvelden rondom de hut. Met puinvelden bedoel ik de breukvelden (in boeken ook wel steenhopen genoemd) waar geen plaat of steen stevig op elkaar ligt. Zulke LOSSE rock was ook nieuw voor ons. Een goede coördinatie- en balansoefening gemaakt

8. Ik heb altijd al een sneeuwballengevecht willen houden in augustus op bijna 3000 meter en om zes uur 's ochtends! Gewoon niemand anders! slaapzakken! Er zouden genoeg mensen zijn geweest. Behalve wij tweeën waren er twee groepen van elk zes tot acht personen die hier een gletsjercursus kregen. Vier dagen

9. Wij verklaren onze zomervakantie tot wintervakantie. Na twee dagen verse sneeuw hebben we vandaag weer heerlijk in de frisse lucht kunnen genieten.

We begonnen bij plus een miezerige graad Celsius en sneeuwval, aanvankelijk gemengd met regen. Van het stuwmeer alleen sneeuw. Heeft als nadeel dat je de

10. Om zes uur was het min één graad Celsius. Snel weer naar bed! De lage temperaturen zijn na drie dagen eigenlijk geen probleem meer. Aangezien we sowieso regenkleding aan moeten trekken, is dat een verwarmende laag meer dan de zomerversie. Een shirt met lange mouwen voegt een extra laagje warmte toe

11. dubbele kop!

Dus niet het kaartspel wordt bedoeld, maar onze twee pieken die we vandaag hebben getackeld. Zoals gewoonlijk vertrokken we na het ontbijt. Met vorst. Maar zon. Wat draag je? Alles zoals de afgelopen dagen, alleen dan zonder regenbroek.

Marmotten zijn zo vroeg ook gemakkelijke metgezellen

12. Bij vijf graden Celsius en regen begonnen we na het ontbijt. We zijn vrijwel hetzelfde gebleven. Plus/min enkele tientallen meters. Na de Eselrücken (2663m) en boven Prägraten gingen we naar de Eisseehütte waar we kort voor de middag aankwamen. Klaar voor vandaag.

Komoot was vandaag van mening dat ze

13. 1e Edelweißdag

2e speeldag

3. Piekdag

Vandaag is het woordspeldag.

tot 1. Na het ontbijt, dat altijd rond acht uur is, gingen we eerst naar het ijsmeer op 2664m. Dus net boven de hut (2521m). Edelweiss groeit daar. Niet één, niet twee, maar veel over een groot gebied. Rond het meer. Het meer geeft de indruk

14. De zomer is vandaag aangebroken. Warm met wind (föhn?) en veel zon.

Op de klim naar de Zopetscharte (2958m) had ik graag naar de steenbok gekeken voordat de jagers hem uit de stenen muur schoten. Toen hij onder de stenen muur lag, kan het alleen goulash van pels en been zijn geweest. Jammer. Vanaf het

15. We waren dapper vandaag, we daagden de zomer uit en begonnen 's ochtends in korte kleding. Aangezien het ontbijt vandaag een half uur eerder was, hadden we meer tijd om te gapen.

Eerst naar het Defreggerhaus, wat ongeveer drie uur duurde. Te vroeg voor de lunch, dus ga door naar de ingang van Mullwitz

16. Vandaag is het snel verteld.🤥

Eerst gingen we naar de Türmljoch (2790m), wat altijd een beetje moeilijk is zo vroeg in de ochtend. Ontbijt verteren en steil de berg op lopen valt me niet mee. Ik ben niet aan het multitasken.

Van de Türmljoch daalden we via de Schweriner Weg terug het dal in en naar de

17. Vandaag zijn we eerst de Carl Bremer Weg opgegaan, langs de Simonysee (2361m), naar de Rostocker Eck (2749m), van daaruit hebben we ruim een uur naar de omgeving gekeken en daarna de lus terug naar de hut afgemaakt. Compleet.

18. Wat zeggen knieën en enkels na 1000 meter de vallei in?

Au!

Wat als je dat negeert?

Au! Maar nu is het goed!

We hadden na ongeveer twee uur achthonderd van iets meer dan duizend hoogtemeters naar Ströden gehaald, wat voorlopig het ergste was. Langs de Isel, over de Glo-kloof door het bos en later over de