Belgien - Niederlande 2023

Barbara & Andreas 🕊️

Collectie van Barbara & Andreas 🕊️

Die BioBike - Damentour 2023 führt von Aachen über Maastricht nach Antwerpen. Dann geht es an die Nordsee bis Breda. Mit dem Zug fahren wir von Breda nach Venlo. Von dort geht es an der Maas zurück nach Aachen. Auf Grund des Regens und starken Windes am letzten Tag bestiegen wir schon in Meerssen den Zug nach Aachen.

1. 2023.01 BioBikerinnen D/B/NL: Tour de Aachen

Het damesfietsfeest dit jaar begint met een bezoek aan het centrum van Aken en de kathedraal. Prachtig en zeer indrukwekkend, vooral de achthoek met zijn prachtige mozaïeken. Als u, zoals wij, vroeg komt, kunt u vrijwel helemaal alleen genieten van de bijzondere sfeer in de kerk. De Romeinen waren hier

De dag begon met als hoogtepunt de kathedraal in Aken en vervolgde met het prachtige oude centrum van Maastricht. De zeer sfeervolle en bijzondere Notre Dame Basiliek, het grote stadsplein met het gemeentehuis, de vele smalle straatjes met kleine winkeltjes en terrasjes, het prachtige treinstation

Vandaag moesten we een route doen zonder cultuur. Wat hier echt indruk op ons maakt, is de verkeersplanning en infrastructuur voor fietsers. Er is eigenlijk geen straat zonder fietspaden, geen rotonde zonder fietspaden met voorrang voor fietsers, geen stoplichtkruising zonder drukknop voor fietsers

Op de nationale feestdag van vandaag trokken we na een uitgebreid ontbijt eerst door het platteland naar het Van Bocholt Nara Herentals kanaal. Een heel mooi traject. Ik moet herzien wat ik gisteren zei over huizen zonder tuin: vandaag passeerde de rit veel huizen met tuinen, bloemen en bomen. Er was

Volgende: komoot.de/tour/1225365602

Terug: komoot.de/tour/1223405205

Voordat we de stad verlaten gaan we naar de kathedraal, dan naar het centraal station – een prachtig gebouw – naar de Pelikaanstraat – de ene diamantwinkel naast de andere, en naar het oude havengebouw met het indrukwekkende nieuwe gedeelte van Zaha Hadid.

De volgende 25 kilometer reden we vol verbazing

Vandaag waren er minder kilometers maar meer tegenwind en motregen wat deze etappe behoorlijk inspannend maakte. De route loopt grotendeels langs de weg met korte omwegen naar bossen en dorpen. Middelburg is een mooie stad met een interessante geschiedenis. In de middag werd het weer beter, de tegenwind

9. Vandaag keerde onze route van. West eerst naar noord en dan naar oost. Godzijdank veranderde de wind niet en zo brulden we meestal met rugwind tot 32 km/uur mee over goed ontwikkelde fietspaden op de dijken. Onder of

Naast ons brulde de Noordzee en aan de hemel dreven donkere wolken. Onderweg reden we

In de ochtend slenterden we nog even door het mooie stadje Zierikzee voordat we verder gingen langs de dijken langs het water. Onderweg was er een “tentoonstelling” over de verschillende manieren waarop er zijn en zijn geweest om de dijken te bouwen en zo het land te versterken en te beschermen. De vesting

Na een ochtendwandeling door het ontwakende Breda wisselden we even van vervoersmiddel. We namen de trein naar Eindhofen en stapten daar over op een trein naar Venlo. Pas daar stapten we op de fiets en begonnen aan het laatste deel van onze fietstocht. De route voert ons zuidwaarts langs de Maas en zijn

12. De feiten: regen, alles grijs in grijs, wind uit het zuiden, onze reisrichting = zuid. Dus hebben we vandaag de beslissing genomen om maar de helft van de afstand te fietsen en dan de trein naar Aken te nemen. Daarna hebben we 's middags een buitengewoon interessante en informatieve rondleiding door