Österreichreise III

genussradler.at

Collectie van genussradler.at

Für unseren diesjährigen Radurlaub konnten wir nicht allzu weit weg und radelten recht planlos durch die Gegend. Daraus wurde eine schöne, recht unförmige "Runde" durch Niederösterreich, Oberösterreich und die Steiermark und eine weitere durch Kärnten, die wegen den Unwettern viel kleiner ausfiel als geplant.

1. Tour 1: Bruck an der Mur - Mürzzuschlag - Semmering (1.040m)

Weer op pad! We weten nog steeds niet waarheen en hoe lang, het belangrijkste is fietsen! 🚴‍♂️🚴‍♀️

P.S.: Zoals je ziet was onze nieuwe zomercollectie 2023 voor plezierfietsers net op tijd klaar. Overhemden weer genaaid en dit keer zelfs met de hand bedrukt 🤩

2. Vanaf de Semmering dit keer via Maria Schutz. De laatste keer dat we hier allebei naartoe gingen, was 20 jaar geleden op een pelgrimstocht te voet vanuit Graz, een van onze eerste excursies samen!

Cross-country fietsten we verder het Piestingtal in naar Gutenstein en wonen nu in de stacaravan Ronja 💚

Een heerlijke rustdag met workshoprondleiding bij Wohnwagon en proefwonen in de Ronja 💚

5. De bergen uit en de laaglanden in 🙃

6. ... met een kort bezoek aan het benedictijnenklooster in Göttweig. Toen we onze reis vervolgden, gaf de thermometer weer meer dan 40°C aan en eigenlijk zijn we best tevreden met de korte fietsdag. Nu onze motoren weer stoppen, zullen we ons de komende dagen goed vermaken in Krems an der Donau.

7. Weer aan de slag na twee dagen vakantie! Op de rechteroever van de Donau richting Melk en we waren "tevreden" met een flinke portie tegenwind. Donau halte 😅

Vandaag zetten we onze tent op tijdens een show op het platteland direct aan de Melktalradweg en verheugen we ons op wilde kaaskrainer voor het avondeten 🥰

8. Let op stroom van foto's! De reden hiervoor is de Hintergebirgsradweg, waarschijnlijk een van de mooiste fietspaden waar we ooit op zijn geweest 💚

Het pad loopt over de oude spoorlijn van de bosspoorweg, die tot in de jaren 70 hout vervoerde, door vele stenen tunnels en over bruggen door de kitscherige

9. Na de idyllische dag van gisteren is het vandaag een meer contrastrijk programma: eerst op de Enns-Radweg (= rijksweg B115) en tenslotte op de Salzatal-fietsroute (= rijksweg L714 en rijksweg B20). In Wildalpen besloten we de ronkende motoren even te ontwijken en af te slaan richting Hinterwildalpen

Nog een paar kilometer over de Salzatalradweg en dit uiterst relaxed. Nauwelijks motorrijders, een paar auto's en slechts twee houten transportwagens. Misschien wordt maandag wel de nieuwe Salzatal-dag 😅

In plaats van naar de camping aan de Erlaufsee te gaan, namen we weer een kamer in Mariazell. Aan

In de basiliek, in de avonturentent en heel veel niets doen 🥰

12. Het had best mooi moeten zijn vandaag... In plaats daarvan regent het en rond de 11°C sinds vanochtend vroeg. Maar daar lieten we ons niet door tegenhouden: we hebben de Wuchtlwirtin immers pas op de vrije dag gevangen en daar wilden we heel graag verandering in brengen!

Een korte omweg naar de door het

13. Let op fotovloed, de tweede 😉

In plaats van de rijksweg B20 te nemen, fietsten we via de "Ghackte": via de Dürriegelalm naar Mürzsteg en op de Mürztalradweg naar Mürzzuschlag. Bedankt @Radneuland voor deze tourtip!

Hier komt ons rondje ten einde en nemen we de trein terug naar Graz 🤩

14. Op naar Klagenfurt! Dit keer met de toerfietsen in plaats van de Bromptons en dus met de trein in plaats van de bus naar Friesach en vandaar met de fietsen.

Helaas hebben we vandaag niet al te veel van de beloofde 10 zonuren gezien... Vanaf Treffelsdorf regende het zelfs flink op ons, daarom hebben we

Eindelijk weer naar buiten na twee dagen storm... Op sommige foto's zie je de gevolgen van de hevige regenval, we hebben de Wörthersee nog nooit zo hoog gezien 🫣

Umatschurn* in zijn puurste vorm, de meest ontspannende merentocht tot nu toe 😉

*ostarichi.org/wort/18804/Tschure

16. Vanwege de storm zijn we niet zoals gepland via Lavamünd/Radlpass naar Graz teruggekeerd, maar terug naar Friesach, dit keer in twee etappes met een omweg via Ossiacher See, Wimitzer-fietspad en Gurktal-fietspad. Vandaag hebben we ook even het land doorkruist op de Hemma-pelgrimsroute (@Sepp Labyrinth 😉)

17. Van Steuerberg over de Piswegsattel naar Gurk naar Friesach en met de trein terug naar Graz. Van Gurk weer eens verfrissend nat 😉