Radurlaub 2023

Collectie van Dietel77

Innerdeutschen Grenze und Leine-Heide- Radweg und Unstrutradweg

1. Radurlaub 2023 1. Tag 18.06.2023

1e dag van de fietstocht van dit jaar, vanuit huis ging ik langs de Sachsenring waar vanochtend de hel losbarstte. Vandaar gingen we in de richting van Zwickauer Mulde bij Glauchau. Ik wilde heel graag het ontbrekende deel van de Muldentalradweg meenemen en dus was het mooi vlak van Glauchau richting

2e dag van de tour en het ging nogal op en neer. Aan het begin een stukje Muldental-fietspad en dan afslaan naar de 3-landenhoek en vanaf daar de EV 13 volgen, die dan deelt met veel fietspaden. Het ging een stuk weg van de hoofdwegen door het bos met enkele hele mooie klimmetjes. Het landschap was erg

De 3e dag van de tour begon met regen en uiteindelijk kostte het me een uur dat ik uiteindelijk miste.

Het begon met een steile klim van de Saale naar de Rennsteig voor fietsers. De volgende, met een paar ups en downs, ging naar beneden in de vallei naar het treinstation en dan weer een steile klim van

4e dag van de tour, na een onweersbui in de nacht begon het niet zo warm als gisteren. Maar opnieuw met een steile stijging van 14%. Zoiets is altijd lekker na het ontbijt 😕 Ik wist nog wel het een en ander van de laatste toer vorig jaar. Het enige wat me verbaasde aan de route is dat ik soms anders

Zoals zo vaak begon de 5e dag met een berg en een beklimming. De beloning hiervoor was een vrij uitzicht vanaf daar terug in de vallei. Aan de andere kant aangekomen, gingen we langs de Ulstertalradweg naar Geisa, waar we naar Point Alpha klommen. Net als 5 jaar geleden was het daar veel te warm. De

Dag 6 was een regenachtige dag, van vanmorgen vanaf de camping tot de volgende alleen maar regen 🌧️🌧️🌧️

Ook al kan ik het meeste al, het Werratal is altijd een reis waard. Pas aan het einde van de route kwamen de bergen weer terug, maar het kon nog. Daar was de tegenwind veel erger. Wat weer grotendeels

Gelukkig begon de 7e dag van de tour weer droog, ik wist dat ik weer veel beklimmingen kon verwachten en zo gebeurde het ook. Na 40 km had je al meer dan 600 hoogtemeters in de benen. De grote klim was ook naar de paardenberg. Waar nog veel van de grens is, is het te gek wat een moeite ze hebben gedaan

8e dag van de tour en het begon vanuit het Harzgebergte, de camping was echt heel mooi met een mega uitzicht op de Wurmberg. Wat me gisteren opviel was hoeveel bomen er niet meer staan, hetzij door ontbossing, hetzij door de brand vorig jaar.

De Harz uit na een behoorlijk steile afdaling het Ilsetal in

9e dag van de tocht en het was eerst echt vlak 😅 In het begin rijd je veel over de Allerradweg en raak je hier en daar weer de grens. Wat me meer opviel was dat er meer grenskazernes te zien waren, waarvan er natuurlijk een aantal in de juiste staat door de jaren heen. Ook qua conditie was het pad beter

Dag 10 van de tocht begon eigenlijk vrij gemakkelijk met het pad naar de Elbe. De veerboot is altijd een hoogtepunt voor mij.

Aan de andere kant van de Elbe gingen we verder naar het noorden over het Elbe-fietspad. Ik weet uit eigen ervaring dat je vanwege de wind eigenlijk van noord naar zuid moet rijden

Op de 11e dag van de tour dacht ik eigenlijk dat het weer vlakker was. Maar het ging keer op keer op en neer, niets wilds maar ook niet vlak. De grote Schaalsee heb ik maar twee keer echt gezien. Maar gezien de grootte is het geen wonder dat je nergens kunt komen. Tot mijn verbazing stond het pad weer

12e dag van de tour en ik ben eindelijk na 1372 km en 11.600 hm aan de Oostzee 😅😅😅 voor mij de 2e keer dat ik met de fiets naar de Oostzee ben geweest.

De weg was, net als gisteren, behoorlijk klimmen en dalen. Wat ik niet had gedacht dat Lübeck, toen het een grote stad was, op slechts een steenworp

Dag 13 van de tour was langer dan gepland. Eigenlijk wilde ik maar zo'n 82 km rijden. Maar het ging zo goed dat ik bij mezelf dacht vanwege het weerbericht van morgen. Ik rij nog maar een stukje verder en neem Hamburg mee.

Vandaag begon het vrij fris aan de Baltische Zee en vlak na de start viel er ook

14e dag van de tour, vanmorgen moet ik me haasten om in ieder geval mijn tent op te kunnen drogen.

Toen was het weer een dag met alleen maar regen. Eerst had ik alleen mijn regenjack aan, maar uiteindelijk hielp niets en moest ik ook de rest van mijn kleren aandoen.

Het eerste deel van het pad ging veel

15e dag van de tour en het was weer droog. Alleen waaide het weer flink, alleen uit de verkeerde richting. Oké, ik had af en toe wind in de rug, maar het was erg vlak vandaag.

Het ging veel door de landbouwgebieden. De riem was ook te zien, maar helaas zag ik de samenvloeiing met de Aller niet.

Aan de

16e dag van de tocht en het Leinetal wordt langzaamaan een echt dal.

Links en rechts zijn beboste heuvels en in het midden de rivier en het spoor. Het is bijna zoals in de Main Valley. De route was zeer afwisselend, al ging het soms een heel eind over een doorgaande weg met fietspad. Alleen de wind was

17e dag van de tour en het was de dag van de bronnen. De riem alleen heeft er 5, die ik ook niet kende. Ze vinden hun oorsprong in Leinefelde en ontspringen in de bergen en worden dan verzameld. De andere bron was toen die van de Unstrut, weer mooi gemaakt en groeit, zoals bijna alle rivieren die ik

18e dag van de tour en langzaam naar huis. Naar de monding van de Saale toe wordt het Unstrutdal steeds mooier. Vrijwel geen hellingen, ik denk dat het voor iedereen goed is. Liefhebbers van wijn komen zeker aan hun trekken. Het pad is goed ontwikkeld en bewegwijzerd. Je bent ook niet alleen op de weg

19e dag en laatste dag van de tocht ging het eerst een stukje langs de Saale. Vervolgens door Naumburg om de Zuckerbahnradweg op te rijden. Het ging eerst bergop en daarna zomaar bergafwaarts. Maar ik was verrast een heel mooi fietspad, de moeite waard om te rijden. Toen ging het door Altenberger Land