Der Goldsteig

Günter

Collectie van Günter

1. [483] Goldsteig: Etappe 11 | Von Furth im Wald nach Thürnhofen / Grafenwiesen 🌞 3🥾 🏔 ☕️🍰

Net als de Westweg is de Goldsteig een van de oudste langeafstandswandelroutes van Duitsland. Met zijn 660 km aan wandelpaden is het zeker de langste. In de loop der jaren is het voortdurend uitgebreid, meest recentelijk met de parallel lopende variant aan de Tsjechische kant. Aan Duitse zijde begint

2. Na terugkomst van Thürnhofen naar de Goldsteig steken we eerst de "Witte Regen" over. Daarna gaat het pad gestaag omhoog. Op plaatsen weer met vrij steile passages. Het leidt meestal prachtig door het bos. Steeds weer zie je prachtige rotsformaties. Op de bergkam aangekomen passeren we de Kreuzfelsen

4. Het 8-duizender-podium is een van de paradetochten van de Goldsteig. De toppen liggen als parels aan een snoer op een rij, de ene piek is altijd iets hoger dan de vorige. Er zijn altijd prachtige uitzichten op de omliggende bergen en valleien. De tocht is echter buitengewoon inspannend vanwege de bijna

5. Na de laatste drie vermoeiende dagen vandaag een kortere etappe. Vanaf het Arber Schutzhaus dalen we eerst af naar de Großer Arbersee. Hier verlaten we tijdelijk de Goldsteig en zetten koers naar Bayerisch Eisenstein. De plaats ligt direct aan de Tsjechische grens. Het pad loopt prachtig langs een waterkanaal

6. Helaas vergat onze hospita in de Seebachschleife ons 's ochtends te vertellen dat bagagetransport naar de Falkenstein-hut niet mogelijk is en dat onze bagage daarom rechtstreeks naar de op één na volgende accommodatie in Buchenau zou worden vervoerd. Dus we zagen er een beetje hulpeloos uit van de niet

7. De schuilplaats Falkenstein is in 2019 herbouwd door de Beierse Woudvereniging. Het is erg leuk om op het terras te zitten. U kunt ook van binnenuit genieten van het uitzicht op de vallei door het enorme panoramavenster. Gewoon fantastisch. De kamers zijn ook erg comfortabel. We voelden ons hier heel

8. Vandaag willen we onze weg vervolgen naar Rachel. Na ongeveer 1 uur stijgen bereiken we weer de kruising op de Lindberg-schachten. Vanaf nu wordt het pad door het bos wat hobbelig. Over berg en dal gaat het naar de Zwieseler Filz en de Latschenfilz. Dit zijn hoogveengebieden. De vegetatie is indrukwekkend

9. Eigenlijk was vandaag bedoeld als rustdag. Maar aangezien er voor morgenmiddag onweer is aangekondigd, besluiten we vandaag een deel van de route van morgen te lopen. Zeker omdat dit met de egelbussen prima kan. De Igel bussen zijn wandelbussen die met een gastenkaart gratis gebruikt kunnen worden. We

10. Vandaag hebben we een rustige toer. We namen de Igel-bus naar de Rachel Diensthütte en klommen terug naar de Goldsteig. Het pad loopt bijna vlak langs de helling door het bos naar het Teufelsloch, een zee van rotsblokken met een ondergrondse beek. Koud alsof het uit een airconditioner komt, trekt het

11. Na de hevige onweersbui gistermiddag kwam de zon snel weer tevoorschijn. Als de lucht helder is, kunnen we nog buiten zitten. De Lusen-schuilplaats is een rustieke berghut. De kamers zijn klein maar gezellig. Het sanitair is geheel vernieuwd. Alles vlekkeloos. We hadden weer een kamer voor onszelf. Het

12. Vandaag heeft het maar één keer geregend - van 's ochtends tot' s middags. Na de hevige onweersbui in de avond is de lucht ook flink afgekoeld. Van de 28 graden gisteren zijn er vandaag nog 18 graden over. Dit maakt de klim naar de top van de Haidel iets gemakkelijker voor ons. Onderweg komen we de overblijfselen

13. De etappe van vandaag blijkt een lange en inspannende, maar toch mooie wandeling te zijn. Bovenal is de Adalbert Stifter-klim over de steenachtige zee buitengewoon moeilijk te beklimmen en kost veel tijd, waardoor de tocht uiteindelijk erg lang wordt.

Vanaf Haidmühle gaan we verder omhoog in het dorp

14. De ochtend begint met de mooiste zonneschijn. Ons pad leidt ons eerst terug uit de plaats waar we de Goldsteig ontmoeten. In gemakkelijke ups en downs gaat het langs het weefmuseum en de skischans. We bereiken het stadje Sonnen met zijn prachtige parochiekerk St. Maria Himmelfahrt. We gaan verder naar

15. Onze laatste etappe op de Goldsteig. Voor Passau wordt in de middag 32 graden gemeld. Het is al warm in de ochtend. Het pad loopt aanvankelijk licht bergafwaarts en volgt de Staffelbach tot deze bij de Kaindlmühle uitmondt in de Erlau. Nog een kilometer of twee verder buigt het pad bij de papierfabriek