Flandern-Route 2022

17.6.22 - 8.7.22
empfehlenswerter Radführer von Bikeline:
Flandern-Route

1. Im Dreiländereck: Aachen(D) - Mastricht(NL) - Kanne (Be)

Voordat we morgen aan onze Vlaanderenroute kunnen beginnen, moeten we eerst van Aken naar Mastricht fietsen. De regionale trein, die anders tussen beide steden rijdt, rijdt dit weekend niet.

We besluiten het fietspad langs de weg op de N278 te nemen. Dat klinkt erger dan het is, want er zijn niet veel

Het heeft vannacht flink geregend. Zelfs als we in het hotel aan het ontbijten zijn, druppelt het nog een beetje. Maar de prognose ziet er goed uit. We beginnen dus vol vertrouwen aan onze eerste etappe op het parcours van Vlaanderen, want daar draait het deze zomervakantie toch om. Op een steile klim

Vandaag vertrekken we vanuit Velm richting Leuven (Löwen). Het pad leidt ons door grote fruitteeltgebieden. We zien vooral plantages van kersen- en perenbomen. Om de gevederde vrienden weg te jagen van de rijpe kersen, zijn er automatische "knal-making-systemen". Naarmate de reis vordert, realiseren

5. Na het ontbijt in Hotel "Professor" pakken we snel onze spullen in en halen onze fietsen uit de garage. Je hebt de nacht goed doorstaan. Midden in de stad is er een grote fietsenstalling alleen voor fietsen met een fietsenmakerij, oplaadfaciliteiten en bagagekluizen. De garage is 's nachts afgesloten

6. Direct nadat we vandaag de Villa Servilis in Halle verlieten, begon het hard te regenen. We schuilen onder een boom en wachten. Na een paar minuten kunnen we onze weg vervolgen. De bewegwijzering is goed en we maken goede vorderingen.

In Gaasbeck staat een kasteel dat momenteel gesloten is wegens renovatie

7. Vandaag maken we een korte avondwandeling en bezoeken we de legendarische Muur. De beklimming is zelfs te voet bezweet en dat kwam niet door het weer. De wielrenners onder jullie kennen Gerhardsbergen en zijn Muur vast wel. Dit is een bijzonder steil stuk van de "Ronde van Vlaanderen" met kasseien, een

8. Na een heerlijk ontbijt in Hotel Geraad gaan we terug naar de piste.

Vandaag vinden we het circuit van Vlaanderen probleemloos en het begint heel relaxed langs een kanaal. De eerste 2/3 van de etappe van vandaag werd opnieuw gekenmerkt door constant stijgen en dalen. De komende dagen zou het veel beter

Bij mooi weer verlaten we onze mooie accommodatie en fietsen richting Kortrijk.

Daar waren we weer onder de indruk van het Begijnhof. de.wikipedia.org/wiki/Beginenhof_Kortrijk Er is hier zelfs een leuke kleine tentoonstelling te bezoeken. Voordat we verder fietsen, versterken we ons in het pittoreske

De eerste nacht van onze rondreis in de tent hebben we goed overleefd. Na het verplichte campingontbijt gaan we eerst op zoek naar de plaatselijke fietsenmaker. We hopen dat hij op korte termijn mijn versnellingspook kan repareren. Sterker nog, hij krijgt het probleem snel onder controle. Kabel veranderd

11. We beginnen met een lekker ontbijt en verlaten dan onze B&B "De Groote Waere". De militaire begraafplaats in Vladslo laten we buiten beschouwing, al staat er wel een interessant beeldhouwwerk van Käthe Kollwitz, die hier een zoon verloor in de Eerste Wereldoorlog.

We laten ons door Diksmuide drijven en

De bestemming van vandaag is Brugge.

We maken goede vorderingen, niet in de laatste plaats omdat de beklimmingen nu echt minimaal zijn. Het eerste dat ons afremt is een “melkvulstation”, waar we onszelf trakteren op een heerlijk ijsje. Bij De Haan bereiken we weer de Noordzeekust. De kust is hier niet

Rond 11.00 uur verlaten we Camping Memling. Deze kleine en zeer professioneel gerunde camping is een echte aanrader voor een bezoek aan Brugge. Zelfs onze tent was weer bijna droog toen we hem inpakten.

Op de een of andere manier waren we vandaag behoorlijk dom met de analoge en digitale navigatie en

Na een bezoek aan Van Eyks beroemde Lam Gods, vertrokken we naar de volgende etappe van de dag.

De tocht vandaag gaat altijd langs de Schelde. Veel verder naar het noorden op deze rivier, net voordat deze uitmondt in de Noordzee, ligt Antwerpen.

De baan is geweldig. Aangezien het vandaag zaterdag is en

Bij prachtig fietsweer vertrekken we na het ontbijt uit Dendermonde. Ten eerste is de Schelde weer onze metgezel. Tegenwoordig gaan talloze zondagse wielrenners in grote groepen en in kleurrijke, nauwsluitende sportkleding op pad. Dat vertraagt ons een beetje, omdat we altijd moeten oppassen dat we niet

We overnachtten op een kleine gezellige camping in de Domein Roosendael. Het bijzondere is dat je hier echt alleen kunt kamperen! (geen vaste campers, geen stacaravans, geen caravans)

Het weer is vandaag weer erg aangenaam: meer dan 20 °C, weinig wind - wat wil je nog meer. Bij Nete en Kleiner Nete vinden

In een stralend zonnetje genieten we vandaag weer van het ontbijt op de camping.

Vandaag verlaten we de Ronde van Vlaanderen voorgoed en vanaf nu zijn we op weg naar huis.

De bestemming van vandaag is de Nederlandse stad Roermond, van waaruit we morgen willen starten voor de laatste fietsetappe en dan

19. Vandaag is onze laatste fietsdag op onze 3 weken durende fietstocht door Vlaanderen in België voordat we morgen de IC weer mee naar huis nemen vanuit Keulen.

Helaas kwam er vandaag niets van het ontbijt in de tuin van ons pension. Het miezert een beetje. Maar we vinden het ook leuk in de gezellige ontbijtzaal

20. Na een topontbijt in de chique B&B gaan we rond 8.45 uur weer op pad.

Vandaag voert de tocht opnieuw lange tijd langs verschillende kanalen. Zodat het niet gaat vervelen, wie ook maar iets heeft bedacht en grote aantallen schepen over de vaarwegen stuurt. Vooral op het kanaal Dessel-Schoten is er veel

Weekendwandeling in het zuiden – In twee dagen van station naar station