Vom Rhein in den Hunsrück - Sammlung der Touren aus 2023 über verschiedene Nebentäler

Uli_Z

Collectie van Uli_Z

Um vom Rhein in den Hunsrück zu gelangen, sind (auf teils deutlich über 10%-Anstiegen) lange Steigungen mit deutlich über 400 Höhenmetern zu 'erfahren'.
Zwischen Bingen und Boppard gibt es viele Seitentäler des Rheins und fast immer führt eine Landstraße (bzw. Kreisstraße) hierüber in den Hunsrück.
Eine schöne Herausforderung für alle Fahrradfahrer ohne Motor.
Ein paar Strecken fehlen mir noch - wird noch erledigt 🙂
Nachtrag 04.07.2023: Jetzt hab ich die Sammlung fast vollständig 😊

1. Vom Rhein über Oberwesel-Dellhofen in den Hunsrück

Weer een zijdal van de Rijn beklommen.

Bij het warme, benauwde weer gold het volgende voor de lange klim: "Heet van het voorhoofd, het zweet moet naar beneden lopen" 🥵

2. Ik heb dit jaar weer een beklimming van de Rijn via een zijdal naar de Hunsrück aan mijn collectie toegevoegd. Ik heb veel respect voor deze beklimming naar Niederburg. - Vandaag ben ik goed doorgekomen.

Er was nog tijd in Argental - dus verschoven en de Ellerspring beklommen in plaats van de Schanzerkopf

4. In de winter heb ik mijn gravelbike omgebouwd tot toerfiets. Ik heb verschillende variaties geprobeerd met de tassen en flessen, vooral in de framedriehoek.

Met de mini-zonnepanelen hoop ik mijn powerbank zo op te kunnen laden dat ik 2 dagen zonder stopcontact kan.

De oranje elementen zijn bedoeld om de

5. Weer Schanzerkopf en Ellerspring (zoals vorige week), maar dit keer in de tegenovergestelde richting (voor mij de zwaardere beklimmingen) en vanaf de Rijn.

Ik reed na 15.30 uur weg en het werd duidelijk donker.

Na de mooie zonuren werd het tegen de avond behoorlijk koud in het Soonwald.

Aan het einde weer

Mijn 5e tocht van de Rijn naar de Hunsrück. Dit keer over het Diebachtal richting Rheinböllen.

Dit zijdal van de Rijn was bijzonder moeilijk voor mij.

En toen sloeg de wet van de serie toe - kort voor het einde van de tour had ik weer een lekke band. Deze keer een lange doorn (elke band zou het hebben opgegeven).

7. Ook vanmiddag super zonnig. Iets warmer dan gisteren, maar boven de 600 HM weer slechts 6 graden (namiddag).

Dit was de vierde verschillende tocht langs de Rijn en een van de landwegen naar de Hunsrück. Ik vond vooral deze vallei naar Breitscheid leuk. Aangezien ik niet doorgevroren was, nam ik de Schanzerkopf

Prachtig zonnig, maar toch behoorlijk koud in de Hunsrück met 6 graden.

Dat was de derde tocht van de Rijn over een dal naar de Hunsrück.

Deze baan heeft een aantal zeer steile elementen. Ik denk dat ik hier voor het eerst bergop reed.

Mijn geliefde racefiets reed vandaag weer bijzonder goed en was ook

Langs de Rijn ging het prima (wind assisted).

In St. Goar ontmoette ik een 55-jarige fietsenpakker die met een hondenaanhanger op pad was en bij deze temperaturen in een tent overnachtte. Mijn bewondering - ik kon het niet!

Al op de lange klim in de Hunsrück, zeker met de koude tegenwind op de heuvels

's Morgens nog vorst, daarna lonkte de zon weer. Dat zou genoeg moeten zijn voor een kleine tour, dacht ik bij mezelf.

Daarna ging het goed en warmde de zon aangenaam op. In Bingen besloot ik weer langs de Rijn te rijden en vanuit Bacharach de Hunsrück te beklimmen. Ik heb deze route voor het eerst beklommen

11. De stuurpen er weer op geschroefd - dat was buitengewoon handig in de wind van vandaag.

Na het bezoek aan Walluf ging het op de terugweg zo goed dat ik besloot de beklimming van Bacharach naar Winzberg te doen, die nog in mijn collectie ontbreekt. Daarna had ik geen zin om langs de Rijn terug te rijden

12. Eergisteren zijn we via St. Goar-Werlau naar de Rabenlay-wandeling gereden. Op de bewegwijzerde helling van 18% moest ik met mijn oude auto soms terugschakelen naar de 1e versnelling. Gabi zei dat ik daar niet met mijn fiets naar boven kon.

Dit moest dus gelijk geprobeerd worden 😁.

Het was echt veeleisend

13. Mijn verzameling tochten van de Rijn tot de Hunsrück is nu bijna compleet: komoot.de/collection/2133404/-vom-rhein-in-den-hunsrueck-sammlung-der-touren-aus-2023- ueber -verschillende-zijdalen

De route van St.Goar via Schloss Rheinfels naar Biebernheim is met bewegwijzerde 17% een echte uitdaging.

Ook op

Nog een tour om mijn verzameling compleet te maken komoot.de/collection/2133404/-vom-rhein-in-den-hunsrueck-sammlung-der-touren-aus-2023-ueber-verschiede-nebentaeler

Vanuit Emmelshausen fietste ik niet over het mooie Schinderhannes fietspad, maar vooral over wegen waar ik nog nooit eerder gereden heb

15. Opnieuw van de Rijn naar de Hunsrück. Ik koos voor één van de mooiste routes, via Breitscheid.

Vandaag had ik de smalle districtsweg tussen Bacharach Steeg en Breitscheid helemaal voor mezelf. Zelfs de wind was niet geïnteresseerd in deze vallei. Eerst werd ik begeleid door het zachte ruisen van de Borbach

16. Opnieuw prachtig weer, dit keer ook in de Hunsrück. Ik heb dit jaar twee keer dezelfde tour gedaan. Ik hou echt van de eenzame, smalle weg naar Breitscheid.

Kort voordat het begon, had ik een klein probleem met de bloedsomloop. Ik heb iets voorzichtiger gereden, maar het ging goed.

Nog steeds heerlijk zonnig weer. Maar echt warm wordt het niet meer. Natuurlijk kreeg ik weer koude voeten😢 (ondanks 3 paar sokken).

Ik kende de route al. Volgens mij is het het makkelijkst om via het Grundelbachtal de Hunsrück binnen te rijden omdat het stijgingspercentage vrijwel gelijk is.

In de Hunsr

18. Onverwachts bleef het vandaag droog en liet de zon zich af en toe zelfs zien. Dus - warm aangekleed en zonder plan snel op de fiets gestapt. Bijna alles ging goed vandaag. Alleen de lekke band was een probleem (opnieuw een succesvolle reparatie met plakpleisters 🙂). Een aardige wielrenner uit Boppard