Camino del Norte

Susann

Collectie van Susann

1. Camino del Norte, Tag 1 von Irun nach Pasaia

Na aankomst in de ochtend vanuit Biarritz vertrekken we om 10.00 uur in Hendaye aan de grens met Spanje. Steek de grensbrug over en loop door Irun, het is zondag. Het gaat een bocht naar Hondarribia, een prachtig oud stadje. Er zijn twee opties terug op de gemarkeerde Jacobsweg, het weer is goed, dus

Even na 07.00 uur gaan we naar de pont, voor 1,10 euro p.p. steekt de veerman over, die gaat aan de andere kant langs de baai naar de trap omhoog, omhoog, omhoog...

We slaan de Jacobsweg af naar de GR 121, rood/wit gemarkeerd, het zou mooier moeten zijn🤷🏼‍♀️ we hebben een prachtig uitzicht op de zee

Na een Spaans ontbijt is het laat op een "korte" etappe. We verlaten Orio en verlaten dan ook de Jacobsweg om niet op straat te lopen, later willen we naar het strand, helaas zijn er werkzaamheden aan de gang en moeten we een omweg maken (althans dat doen we niet' t hoeft weer de vele trappen op😅, de

We beginnen in het dorp met een croissantje en een café uit leche, dan gaat het weer bergop in het mooiste zonnetje...dan slaan we weer af, de rood/witte markeringen volgend, langs de kust, heel inspannend. Vooruitgang is langzaam, omhoog, omlaag, rotsachtig, let altijd op waar je stapt. Het is goed

6. We vertrekken vroeg voor de bergetappe, er komt een steile berg aan. Het gaat landinwaarts. En de berg komt, maar dankzij asfalt is het niet zo vermoeiend, je moet "gewoon" de ene voet voor de andere zetten.

En het verre uitzicht... naar de zee, adembenemend 🤩. Eucalyptusbomen staan langs het pad en

7. Het gaat uit Markina-Xemein, idyllisch langs de rivier, een klim omhoog naar het klooster. De etappe is zeer afwisselend, heerlijke bospaden, soms asfalt, prachtige uitzichten, door dorpjes met verfrissingsplekken 👍🏻, een lange trap (fantastisch, in plaats van een steile weg). Achter de zeven bergen

Het begint met een ontbijt 😋, de komende 15 kilometer is er geen mogelijkheid tot stoppen. Ga de stad uit en het is al een steile klim de berg op, later gestaag stijgend, rotsachtig😰. De Camino is uitdagend, stokken zijn een echte aanrader. Boven op de berg slaan we over op een weg, weinig verkeer

Na een nacht feesten, niet voor ons, moesten we om 22.00 uur in bed, maar we hadden de muziek en het vuurwerk tot twee/drie in de ochtend 🤪, het was een korte maar nogal onaangename stage. Buiten Larrabetzu langs de weg hebben ze in Lazama de lekkerste tortilla😋 als ontbijt die ik tot nu toe heb gehad

Bilbao uit langs de rivier langs het Guggenheim Museum, leuk. Daarna gaan we verder langs de rivier (we volgen niet de officiële route) door het oneindige industriegebied, het strekt zich uit, ik zou de bus aanraden voor dit stuk. Na ongeveer 10 lange km komen we aan bij de kabelbaan en nemen deze mee

De eigenlijke route is geblokkeerd, een alternatieve route is bewegwijzerd. We volgen de pijlen totdat we beslissen welk pad we willen volgen, natuurlijk de kortere, ook al staat er een waarschuwingsbord🤷🏼‍♀️. Het gaat op een snelweg🫣, ik weet het niet, maar ik zou nu de andere kant op aanraden. We

Een mooie, afwisselende etappe, allereerst ga ik Islares uit langs de weg. Eerste afslag van de Camino, nee ik blijf op de weg, kleine stad, dan afslag, nee niet de lange route zoals beschreven in de reisgids, ik volg mijn plan, nogmaals bedankt @Chris voor je sjabloon en je "begeleiding" 😘. Idyllisch

Zo mooi 🤩!

Het gaat langs de strandpromenade van Laredo, je ziet soms de zee door de duinen, de huizen zien er meestal onbewoond uit🤷🏼‍♀️, het is een heel lang strand.

Aan het einde kom je bij de veerboot, kleine boot😳, die het strand oprijdt, we steken over naar Santona. Het gaat door het dorp, verder

14. Vanuit San Miguel, mooie landschappen, gaan we verder over wegen, soms landweggetjes, soms dorpsstraten, zeker asfalt. De gedachte trekt, de zee en het strand komen straks weer...

Eindelijk na Galizano kom je weer dicht bij de zee, de twee opeenvolgende baaien nodigen je uit om te zwemmen. Voor ons gaan

15. Ik ga verder op de Camino del Norte.

Er zijn geen eenzame natuurlijke paden, meestal veel asfalt, de foto's bedriegen soms, natuurlijk is er onderweg wel iets moois...vandaag de zee aan de ene kant en de met sneeuw bedekte bergen aan de andere kant 🤩. Iedereen moet ontdekken wat een Camino hem oplevert

16. Helaas heb ik de Altamira-grot gisteren niet gezien, maar het is een echte aanrader. Het weer houdt aan, het is bewolkt, het miezert, regenjack aantrekken en het houdt op. Uitzicht op zee en de Picos de Europa, prachtig 🤩.

De eerste korte alternatieve route leidt vanaf de straat over een kleinere weg

De dag voor de avond moet je niet loven, maar eigenlijk is alles goed, een hele mooie etappe.

Ik neem het pad langs het strand, een dikke regenwolk achter me en vele kilometers voor me, zo loop ik langs het strand. Ik neem dan een stukje strand mee, ik kan het alleen maar aanraden, de zee is ver terug

Vandaag begint het voor zonsopgang en als we de kust bereiken, komt het op ☀️ 🤩. Ik ben helemaal alleen, op de kliffen gaat het heerlijk verder 🤩. Er zijn verschillende paden en opeens veel koeienmest😳. Waar zijn de Spanjaarden die binnenkort het hostel wilden verlaten? Godzijdank kruisen er geen

19. Een korte, zeer mooie groene etappe met veel baaien 🤩

Het begint vroeg, je moet niet koppig de fluitjes volgen, het gaat langs de kust 🤩, de zon schuilt nog achter de wolken. We lopen over groene paden, koeien loeien luid, langs stranden/baaien op zoek naar een kopje koffie. Ook gevonden! Lunchtijd in Nueva, de albergue gaat pas over 2 uur open, eigenlijk