EV13 Hof - Bratislava 2023

Olivers Reisen

Collectie van Olivers Reisen

Vater & Tochter Gravelbike Tour mit Bikepacking und Zelt.
Nach dem Grünen Band war es beinahe logisch die ehemalige Grenze in Europa weiter zu fahren bzw. zu vervollständigen. Entweder weiter in den Norden oder weiter in den Süden war die Frage, als Nordmenschen hat der Süden und die Berge eine magische Anziehungskraft - der Süden soll es sein! Angefangen vom 3 Ländereck Bayern/Sachsen/Tschechien ging es entlang an der Bayrisch/Tschechischen Grenze, die Österreichisch/Tschechische, Österreichisch/Slowakischen Grenze und sogar noch ein Stück Österreich/Ungarn.

1. Husum - Itzehoe: Prolog zum EV13 Teil 1

Het is de bedoeling om vanuit Hof (Beieren) zuidwaarts te fietsen langs het "ijzeren gordijn" naar Bratislava, als het ware de voortzetting of aansluiting op de Groene Gordel van vorig jaar (Europese Fietsroute EV13). Hiervoor moet ik eerst naar Hamburg en dan met de trein of Flixbus naar Hof. De trein

Vandaag begon met een afscheid, want mijn vrouw reed naar huis en ik vervolgde mijn avontuur op de EV13. Vandaag zijn we “slechts” naar Hamburg gegaan om morgen de bus/trein richting Hof te nemen. Hoewel de staking werd afgeblazen, liet de spoorweg mij weten dat de treinverbinding was geannuleerd omdat

Vandaag zijn we met de Flixbus via Berlijn van Hamburg naar Hof gegaan. Dit ging opvallend goed en gemakkelijk. Onze fietsen werden vanuit Hamburg op een fietsendrager op een trekhaak vervoerd (wat een mooi woord) en daarna gewoon vanuit Berlijn in het ruim geplaatst. In de toekomst ga ik zeker ook kijken

De eerste nacht in de tent sinds lange tijd was zowel ongewoon als mooi. Bij 5 graden was het comfortbereik van de slaapzak "uitgeput". We waren blij om eindelijk op de fiets te zitten en onze lichamen op te warmen, wat snel gedaan was met de eerste drie beklimmingen. Mijn Wahoo fietscomputer heeft nu

Na een warme en rustige nacht in de trekkershut hebben we vandaag een vergelijkbare afstand en hoogteverschil afgelegd. Het verschil was dat de hoogtemeters werden opgeteld door lange beklimmingen in plaats van een groot aantal kleinere beklimmingen zoals gisteren. Volgens Wahoo zouden er vandaag "slechts

Het openen van de gordijnen onthulde een blauwe lucht die veelbelovend was, aangezien de buien die eerder deze week waren voorspeld, leken te zijn verdwenen.

Bij het ontbijt met Lena kwam een vader ontbijten met een ca. 3-jarige en mijn hart werd warm, Lena was soms zo klein, maar dan was ik ook blij

Bikepacken met kamperen is heerlijk, je kunt 's ochtends als het 4 graden is je vochtige fietskleding aandoen, de tent afbreken terwijl je in de wolken staat en dat allemaal zonder oma's muts/sokken/handschoenen te breien! Ik zou het op dezelfde manier opnieuw doen, want dit is avontuur en het haalt

Kamperen bij warmer weer is best leuk, vooral als de "buren" 's ochtends koffie aanbieden in de camper (wij zouden ook ontbijt hebben gekregen, fietstoeristen hebben op de een of andere manier een beschermingsstatus). Door de leuke babbels over fietsen en internationaal begrip begon onze reis pas om

De dag begon met een goede kop koffie in de veehut en we begonnen gesterkt aan de volgende tocht. In Sandl was de hoofdstraat afgesloten vanwege de kermis - dat moesten we eerst googlen. Hoe dan ook, we duwden onze fietsen door mensenmassa's en kraampjes met vooral dingen die ook op de grensmarkten verkrijgbaar

De hoogtemeters zijn minder, de afstanden langer en daarom was het nodig om vroeg op te staan om 's ochtends nog een paar kilometer af te leggen voordat de "hitte" terugkomt. Tijd om de tent “uit te drogen” was er dus niet. Even snel ontbijten bij de plaatselijke bakker (cappuccino werkt altijd, andere

Na lekker geslapen te hebben stond het dienblad met koffie en broodjes/boter/jam klaar en maakten we ontbijt op bed! Het moet comfortabel zijn vandaag. We pakten dus rustig onze spullen, maar er stonden slechts 85km en 400hm op het programma (4 noemenswaardige "klimmen", volgens Wahoo!).

We waren in het

Onze wens om met de EV13 naar Bratislava te gaan lag vanmorgen binnen handbereik, bijna sneller dan verwacht, de mogelijke rustdag werd geannuleerd omdat onze benen nog vers zijn en we geen langdurige pannes hadden of iets anders dat tijd kost - genoeg onweegbaarheid er was, maar op de een of andere

Nadat we hadden "uitgeslapen" en ontbeten en onder de indruk waren van de fietspaden in Bratislava, wilden we op de rustdag Bratislava en omgeving per fiets verkennen. Er boden zich twee tours aan, een naar Devínska Kobyla of Thebener Kogel om Bratislava van bovenaf te zien. Zo ging het vanuit de kas

Nu gaat onze reis op de EV13 verder dan gepland. Aangezien de route vandaag bijna 150km zou zijn, besloten we om vroeg te beginnen. Gelukkig was de wind, die vrij sterk was, gunstig voor ruim 100 km van de reis. Eerst gingen we op de inmiddels bekende fietspaden tot we vanuit Bratislava werden aangestuurd

Na een rustige nacht op de Neusiedler "See", waarvan het bestaan nog steeds vaag is, begonnen we onze tenten voor de laatste keer op deze tour in te pakken - dit is erg routine na twee weken oefenen, vooral als het al behoorlijk warm weer is in de ochtend en er waait een wind, waardoor het vocht snel

De laatste fietsdag van onze reis was gepland als sightseeingtour. De Komoot-suggesties waren hiervoor niet erg nuttig, door onderzoek vonden we begeleide reizen (zonder exacte routes - begrijpelijkerwijs) en een paar artikelen over de routes in de binnenstad. Een route langs het Donaukanaal met een