Cote d'Azur

Collectie van VolkerR

Cote d'Azur

1. Königsetappe - ins alpine Hinterland von Nizza 💯

Na de rustdag van gisteren wordt het vandaag weer serieus. We rijden de Alpes-Maritimes in, het alpine achterland van Nice. Eerst gaan we langs de prachtige kustweg, die we helaas met veel auto's moeten delen. Na ongeveer 30 km slaan we linksaf het achterland in en beklimmen de eerste 12 km lange klim

Roll out..... de officiële omschrijving van de laatste toer klopt niet helemaal. Ook vandaag rijden we 150 km en 1.700 hm. We beginnen - net als de dagen ervoor - stipt om 09.00 uur vanaf het hotel. Ook nu nog worden we begeleid door het zware verkeer dat de stad uitgaat, maar dat zijn we al gewend

Voor vandaag zijn rukwinden tot 60 km/u aangekondigd en dat merkt de hele groep enorm. De geordende reeks valt keer op keer uit elkaar. De lichtgewichten met hun hoge carbon velgen verplaatsen hem netjes. Op de eerste gematigde klim voelt 5 procent als 15. We beklimmen de berg en genieten van het geweldige

Vandaag dringen we dieper de Provençaalse Alpen in. Met de Col de Bel-Homme komen we in het eenzame, dorre landschap van een militair gebied, en bij de Col de Valferrie overschrijden we dan ook de 1100 meter. Een lange afdaling via Mons brengt ons weer terug naar het zuiden. Tot zover de officiële beschrijving

De zogenaamde Corniche d'Or is de legendarische kustweg tussen Saint-Raphael en Mandelieu. Links rode rotsen, rechts de blauwe Middellandse Zee en de weg slingert van baai naar baai. Dertig kilometer racefietsgenot.

Je kunt ook gratis een pas krijgen, het is de ongelooflijke 83 m hoge Col d'Esquillon