Lange-afstand-wandelpaden

In de voetstappen van de Profeet – Zes dagen in het hart van de Sinaï

Simon Wicart

Wandel Collectie van SimonWicart

Tijdens de winter van 2022 had ik een enorme wanderlust naar onbekende gebieden. Ik wierp een blik op de wereldkaart op zoek naar een bestemming vol wonderen. Lange tijd ben ik gepassioneerd door Arabische landen. Mijn vinger verdwaalt al snel op het Arabische schiereiland. Saoedi-Arabië, Oman, de Verenigde Arabische Emiraten... Naar het westen, richting het westen, kijk ik naar een land met een tumultueuze geschiedenis: Egypte.

Ik bel een vriend met wie we een reis van drie weken organiseren naar het gefantaseerde land van aspirant-archeologen. Allereerst besluiten we een historische wandeling langs de Nijlvallei te maken. Vervolgens gaan we naar de Sinaï en een zesdaagse trekking die ik hier beschrijf. Ten slotte eindigen we met reizen tussen Caïro en Alexandrië.

Zoals altijd wanneer ik reis, bewaar ik een notitieboekje en een pen in mijn zak en een analoge camera om mijn nek. Deze drie weken van mooie reizen hebben me in staat gesteld een boek te publiceren, eenvoudigweg getiteld 'Egypte'. De opmerkingen bij elke etappe , komen uit dit verhaal.

Ondanks vooroordelen wordt de Sinaï weer een gastvrij gebied. De recente geopolitieke conflicten zijn begraven en wandelingen door de meest heilige bergen van het Afrikaanse continent, zo niet van de planeet, zijn opnieuw toegankelijk.

Desalniettemin is het om redenen van veiligheid en lokale economie nog steeds onmogelijk om zelfvoorzienend te trekken. Het inhuren van een lokale gids is verplicht. De "Sinai Trail Organization" is een non-profitorganisatie die verantwoordelijk was voor het plannen van onze verplaatsing naar Sainte-Catherine en het inhuren van onze gids (Ahmed) en zijn kameeldrijver (ook Ahmed). Neem rechtstreeks contact op met de organisatie om een ​​offerte aan te vragen. Ten slotte is een visum verplicht om naar Egypte te reizen. Online, voor 25 euro, krijg je het in minder dan een week.

We hebben de paden van de Sinaï bewandeld tijdens de eerste helft van februari. 's Nachts daalden de temperaturen tot onder nul. Overdag kregen we te maken met een sneeuwstorm. Wees dus voorzichtig met je uitrusting, vooral in de winter. Weet dat de gidsen met kamelen je tassen kunnen dragen.
De wegen die zich vertakken in de Sinaï zijn verstoken van alle winkels. Hoewel onze gids al onze maaltijden had voorzien, hebben we niet geaarzeld om onze Egyptische ponden uit te geven in een van de winkels in Sainte-Catherine om onze rugzakken te vullen met snacks. Bovendien was ik uitgerust met een waterfilter. Aarzel niet om het nodige mee te nemen om het water dat je kunt vinden te zuiveren.

Ten slotte kan ik voor de literatuurliefhebbers een klassieker aanbevelen die me tijdens een deel van de reis heeft vergezeld: "Death on the Nile" door Agatha Christie. In de schaduw van deze majestueuze bergen is er niets beters dan een van de beroemdste onderzoeken van Hercule Poirot om te blijven dromen.

Handige links:
De website van de "Sinai Trail Organization: sinaitrail.net
Ontvang mijn boek: ciceroneeditions.com/librairie/p/lgypte-1
Het volledige reisplan op mijn blog: simonwicart.com/voyage/dans-les-pas-du-prophete-six-jours-au-coeur-du-sinai

1. Étape 1 : De Sainte-Catherine au Shob’s Garden — Dans les pas du Prophète

-- km/h

Met de auto, richting Abou Sela:

“De volgende dag verlieten we Fox Camp snel om aan boord van een Peugeot 504 te stappen met een verlengde kofferbak, waarvan de bouwvalligheid niet meer te bewijzen was: vloer met gaten, gebarsten ruiten, losse deuren, vergeten veiligheidsgordels. Khaled, onze chauffeur

2. Galt el-Azraq naderen:

“In de bocht van een haarspeldbocht herinnerde de natuur ons aan de vurigheid van de woestijn, het onherbergzame welkom en de moorddadige impulsen die daaruit voortkwamen. De geur van de dood balsemde ons en onze gezichten, walgend van deze smerige uitspattingen, werden gespannen

4. “Toch bleef de wind huilen. Tussen de hoge bergen met hun toppen verdronken in een oceaan van nacht, maakten onverschrokken windvlagen met de onverzadigbare kracht om de muren van onze boustan te doen schudden ons kwetsbaar.

'Wakker worden,' riep Fahd uit. Het ontbijt staat klaar en er staat een soepje

5. Op de top van Gebel Abbas Pasha:

“Een paar sneetjes met honing doordrenkt brood en een gebakken omelet, en we hadden weer moed om ons avontuur voort te zetten. Vanmorgen nam Ahmed ons mee naar de top van Gebel Abbas Pasha, 2.283 meter boven zeeniveau. , we slikten zonder aarzelen de druppel in die ons

6. Op de hellingen van de berg Sinaï:

“Onze lichamen zijn weer uitgeblust door het gewicht van onze rugzakken. 's Ochtends kwijnden we weg in het koele zonlicht van de hoogte op het terras van Fox Café, een kleine bistro halverwege Fox Camp en de Sint-Katelijnemoskee. Ahmed voegde zich daar bij ons en na

7. Op de top van de berg Sinaï:

“De volgende dag was het ontwaken abrupt. De winkel waar we de nacht doorbrachten werd om vijf uur 's ochtends gewekt door de eerste pelgrims. Met half geopende ogen waren we getuige van een groeiende onrust. Van vier naar vijf pelgrims, we gingen naar tien, toen naar twintig

Hiking to the summits – France's highest points

Wandel Collectie van Julien Harté

Holy mountains and their stories

Wandel Collectie van komoot

Weekendwandeling in het westen – In twee dagen van station naar station