Ride to Ski - A Skiing and Bikepacking Adventure Through The Dolomites

Henna

Collectie van Henna

It’s end of February in Innsbruck. Henna is sitting by her desk browsing the map to see what destinations are be close by, a destination with lot of great skiing but where you could easily move by bike from one spot to another. The winter in Austrian Alps has been the worst in a living memory, the usual endless fresh snow has been replaced by grass and mud. Usually, this time of the year we are too busy to enjoy the powder days in the snowy resorts to even think about wasting this precious time riding bikes that you can you do plenty over the summer months. This year is different, it is time slow down things and finally see if combining two greats sports bikepacking and snowboarding can actually be truly enjoyable. “We are actually doing it!”, Malva screams as they hop on the bikes in Innsbruck. “My bike shakes like crazy, is this normal?”, Henna asks seemingly nervous after the first 500 meters. Sami convinces that she will get used to it by the the time they reach Dolomites. Dolomites, a destination with iconic sharp-toothed, sheer-sided mountains that stand enormously tall as the background whether you are there in the summer or winter, for cycling or for skiing. And most importantly, only couple hundred kilometres away making it reachable by bike. The only question is that is their plan of 5 cycling and 4 skiing days journey from Innsbruck to Lago di Garda actually realistic without being only a sufferfest?Watch the film from our trip here: Our full route below.

1. Day 1: Innsbruck to Vals

Dag één begon laat in de middag nadat Malva in Innsbruck was aangekomen en het ons allemaal was gelukt om onze fietsen te laden met ski's/splitboards, ski-/snowboardschoenen, rugzakken, stokken, huiden, skikleding, stijgijzers en slaapzakken, allemaal beveiligd met heel veel bandjes. De straten van Innsbruck

De tweede dag onthulde het echte verhaal: we moesten 12 km rijden en 600 hoogtemeters klimmen naar het begin van hun eerste skitour in Padaun. Een stevig ontbijt en glinsterende verse sneeuw op de grond gaven de nodige energieboost om aan de slag te gaan. De rit over het besneeuwde grindweggetje omringd

Lekker opgewarmd door de rit naar boven, parkeerden we onze fietsen en trokken we nonchalant skikleding en -schoenen aan naast de fietsen die op droge tassen stonden om de voeten droog te houden. Onze eerste tour was op de Vennspitze, een populaire tour in de omgeving, dus we verkenden een lijn die er

Een stevige lunch in de berghut, snel omkleden en alles weer op de fiets pakken om aan onze avonddienst van 31 kilometer op de fiets te beginnen. De zon ging net onder toen we begonnen aan de klim naar de Brennerpas om de grens met Italië over te steken. Bij de pas trokken we dankbaar al hun skikleding

De eerste twee dagen waren het zwaarst, we leerden dat het combineren van skiën met zoveel fietsen op één dag te veel was. Fietsen in het donker was niet leuk en omdat de dagen kort waren, hebben we een plan gemaakt om de ski- en fietsdagen voor de rest van de reis te splitsen. Dag drie zou alleen maar

Het getrommel van de regendruppels maakt ons wakker voor de tweede skidag van de reis. De camping ligt op 1500 meter maar toch was het daar plus graden. Ons doel was om een lange skitocht te maken naar de Lavarellahut op 2000m waar we de volgende nacht zouden doorbrengen. Morgen zou het weer beter moeten

We werden wakker met de zon die door de wolken piekte, pakten onze koffers en gingen op weg naar een volledige skidag. Toen we dichter bij Monte Castello kwamen, zagen we dat de laatste 300-400 meter hoogtemeters naar de top puur ijs en rotsen waren. We waren daar om leuke lijnen te skiën, dus het sloeg

De volgende dag was ons doel om 45 kilometer naar Marmolada – de koningin van de Dolomieten – te rijden. Het hoogste massief, ruim 3000 meter boven zeeniveau, is beroemd onder wielrenners en maakt deel uit van de xxx-race. De beloning was onbetaalbaar toen we de top van de slopende klim bereikten. Zeker

Nadat we de Dolomiti-koningin met verse sneeuw hadden zien liggen en wisten dat er geweldig off-piste skiën mogelijk was vanaf de kabelbaan van het resort, besloten we onszelf te belonen en de tijd die we besteedden aan skiën maximaal te benutten in plaats van te besteden aan toeren. Het was tenslotte

Met een grotere glimlach dan ooit tevoren pakten we de ski's op de fiets en begonnen aan een korte afdaling naar de volgende accommodatie om te merken dat we een verkeerde hadden geboekt uit een ander dorp. Vandaag was het een goede dag, dus het maakte niet uit, we reden door naar het volgende dorp en

12. 100 km
    -- km/h

De laatste majestueuze toppen van de Dolomieten aan onze kant en de warmte van de zon die steeds intenser werd naarmate we op weg waren naar onze laatste bestemming, Riva del Garda. Al snel waren het enige bewijs van de sneeuw en de winter de smeltende langlaufloipes die in ijs waren veranderd. Het rijden

De volgende ochtend, buiken vol Italiaans eten, klaar om de laatste dag te verpletteren en naar Riva del Garda te gaan, schonk de eigenaar ons een fles champagne onder de indruk van onze inspanningen. We werpen onze lagen af, opgewonden om de champagne bij het meer te laten knallen, kletsend met de lokale