Urlaub in Braunlage

Wanderkaiser Siegbert (Andreas)

Collectie van Wanderkaiser Siegbert (Andreas)

Januar 2023

1. Von Oderbrück nach Bad Harzburg, Teil 2: ab Torfhaus

Omdat ik per ongeluk op de exit-knop drukte, moest ik helemaal opnieuw beginnen.

Het was koud en winderig, maar droog, tot ongeveer 13.00 uur, daarna kwamen er meer buien.

De paden waren verrassend gemakkelijk te bewandelen, nauwelijks modderig of versleten, zelfs op de paden die in beekjes waren veranderd

Vandaag besloot ik de bus te nemen, maar ik werd nat genoeg tijdens de korte wandelingen in St. Andreasberg en na terugkomst in Braunlage.

Let op: het openbaar vervoer in het Harzgebergte is gratis met een gastenkaart.

Een bijzonder hoogtepunt is het Nationalparkhaus in St. Andreasberg (meer info daar

Helaas zonder de voorspelde 🌤️, maar toch weer wat wandelstempels geruimd in een betoverend winterlandschap.

Nadeel aan het einde: ik loop naar een halte waar ik niet hoef over te stappen, maar er staat een bord uit 2021 dat de halte niet bediend wordt. Dus ik neem de volgende (waar ik moet overstappen

6. De bus reed voor mij alleen van Braunlage naar de Oderteich, vandaar ging het meestal eenzaam over ongerepte sneeuw totdat de bus voor mij alleen van de voet van de Stöberhai terug naar Braunlage reed.

Een spannende tour waarbij ik nooit wist wat ik kon verwachten. Ook al kwam ik maar een paar wandelaars weer tegen, ik was blij niet de eerste te zijn, maar al een spoor te vinden. Met zo'n 20 cm sneeuw zou het nog langer hebben geduurd.

Aan de rand van Wernigerode verzamelde ik snel twee wandelzegels: Himmelspforte-klooster en geestentempel in de Lutherstein-hut.

'Meneer Luther geeft zichzelf vandaag les.' Dat was mijn eerste gedachte toen ik de vele bankjes zag. ... of is er een preek te verwachten?

Omdat er niemand anders was, ging

Bij droog weer konden de zegels HWN 109, 171 en seizoenszegel 202003 (via app) worden opgehaald.

Vakantie laatste ronde van Ilsenburg langs het schorskeverpad naar de duivenrotsen.

Helaas ben ik vergeten een foto te maken van de Slotkerk, die zeer de moeite waard is.

Vanwege de slechte weersvoorspelling zijn we eerst met bus en trein naar het museum in Braunschweig gegaan. Vanaf 12.30 uur, met een zeer stevige wind en losse bewolking, gingen we toch op pad.

In de trein had ik gedacht aan een postzegelverzamelingsroute vanuit Bad Harzburg, maar 24 km bleek te ambitieus

16. Had slechts een korte tijd de troon bezet en Komoot gepauzeerd en toen het moest doorgaan, waarschijnlijk op de verkeerde knop gedrukt. 😬

De eerste wandeling vanuit Braunlage ging bijna niet door. Niet vanwege de regen, maar vanwege een jacht. Nadat ik langs twee afgesloten paden moest lopen, was ik al teruggekeerd toen ik een van de jachthulpen bezig zag met het demonteren van diverse markeringen. Hij gaf toen het all-clear. En de regen hield tegen. 😊

Ook vandaag was de vraag hoe zullen de paden zijn? Maar met zo'n 5 cm sneeuw waren alle paden goed begaanbaar. Onnodig waren er twee afgesloten, maar ook hier was het dood hout makkelijk te omzeilen en waren de rooiwerkzaamheden aan een van de paden klaarblijkelijk klaar. Nu kijk ik uit naar de koffie in oma's koffieshop.