2023 Rijeka - Slo-I-A-De - Erlangen AlpenGravel
2023 Rijeka - Slo-I-A-De - Erlangen AlpenGravel
Collectie van nib!
7 Tours
45:19 h
793 km
11.010 m
Nach der abenteuerlichen Anreise mit der Bahn -> komoot.de/tour/1224164712 , bin ich über 7 Etappen wieder nach Hause gefahren.Für die Tour wollte ich:
- den Startort an möglichst einem Tag mit dem Zug erreichen
- Mitteleuropas Osten bevorzugen
- in etwa einer Woche wieder heim graveln können.Dass das Ganze dann auch noch ne Transalp/Alpencross wird, hat sich durch die Auswahl von Rijeka als Startort quasi automatisch ergeben. Die Tour hab' ich dann, im Wesentlichen, mit komoot, dem brouter (brouter.m11n.de ) und immer wieder Mapy.cz (de.mapy.cz/turisticka ) geplant. Eine weitere Inspiration war die Seven Serpents Bikepacking Challenge (seven-serpents.com ) und am Bohinjsko jezero (de.wikipedia.org/wiki/Bohinjsko_jezero ) wollte ich auch unbedingt vorbei fahren. Relativ schnell war dann auch die Großglockner
Strasse (grossglockner.at/gg/de/hochalpenstrasse/diehochalpenstrasse) für die Überfahrung des Alpenhauptkamms ausgesucht. (an siebter Stelle der höchsten Passstrassen in den Alpen) Equipment:
- BMC URS mit SRAM 1x12 AXS, 42er Kettenblatt - 10-50 Kassette
- Schwalbe G-One R 40mm Tubeless
- Swiss TrailBell
- Hiplok Z-Lok Zahlenkombinationsschloss (als Wegfahrsperre)
- Decathlon Riverside Harness Lenkertasche mit Restrap Dry Bag - Double Roll/14L
- Moostreks Lenkervorbau Bag
- Acepac Fuel Bag M Oberrohrtasche
- Apidura Rahmentasche - Backcountry Compact Frame Pack 5,3L
- Apidura Arschrakete - Saddle Pack Regular 17L
- diverse DryBags u.a. SeatoSummit Ultra-Sil Dry Bag
- Garmin Edge 830
- Licht: Lupine Neo (mit 3.5 Ah Akku), Garmin Varia Radar RTL 515 Rücklicht
- Rad komplett bepackt etwa 21kg (Wasser mit drin)Statistik:
Wenn man ne elektronische Schaltung hat, gibt's ja geiles (unnützes?) Zeug zum Auswerten, z.B.
- Schaltvorggänge: ca. 5000
- Distanz mit 42-50: ca 55km
🤘🏼Wenn jemand weitere Fragen zu Equipment etc. hat, her damit in die Kommentare der Collection ↓unten
Aangekomen in Rijeka rond 12.00 uur met de trein, in de stralende zon. Het was zo heet.
Het eerste bericht van de Garmin was "Batterij achterderailleur zwak". Shit, dacht dat het pas geladen was. Nou, ik had nog twee accu's bij me, eens kijken, mijn eerste toertje met elektronisch schakelen.
Anders bleef…
van nib!
Ik heb redelijk goed geslapen in het Janezinovi House. De kamer had zelfs geen airconditioning, dus het was redelijk koel. Rond kwart over acht zat ik als eerste aan het ontbijt en genoot langzaam van de koffie.
Ik wist echter al dat er geen opwarmfase zou zijn, want direct achter Ratečevo Brdo is er…
van nib!
Krijg aanbevelingen over de beste singletracks, bergtoppen en vele andere mooie outdoorplekken.
Na een zeer goed ontbijt begonnen we rond 8:45 uur. Voor de zekerheid had ik vooraf de spanning in de achterband gecontroleerd, die was gisteren gecompromitteerd. Alles was in orde 👍
In Železniki heb ik goed getankt, want het werd weer warm en de volgende hoogtemeters lagen voor me.
Van Rudno naar Bohinjska…
van nib!
De dag begon met een degelijk ontbijtbuffet. Een 'all you can eat'-buffet is voor mij een uiterst gevaarlijke substantie! verslaafd! 🤪
Dus met een volle maag vertrokken we naar de driedalenetappe: Savetal, Gailtal en Drautal.
In Kranjska Gora werd ik voor het eerst verrast door corona. Gelukkig is het…
van nib!
De oversteek van de Alpenhoofdkam is in afwachting. Bij het plannen zocht ik naar een mobiele route, vond er een en controleerde pas op het tweede gezicht dat het de Grossglockner Hochalpenstraße was. 🤭
Door de weersomstandigheden had ik erg veel zin in het podium.
Het ontbijt werd fietsvriendelijk geserveerd…
van nib!
De top van de tour ligt achter me en vandaag is het allemaal de Alpen uit, terug naar Duitsland.
Ondertussen is er een regelmatige buienradarcontrole ingesteld om de spontane regen/onweerssituatie in de gaten te houden.
De eerste kilometers waren interessant, niet alleen omdat de 'zwaarste' klim vandaag…
van nib!
Vrijdag, laatste etappe.
Vandaag wilde ik naar huis en daar op de fiets heen. Dus het plan was om comfortabel door de Erdinger Moos & de Hallertau naar de Donau en verder naar Ingolstadt te fietsen, dan een DB Shortcut naar Neurenberg te nemen en de laatste 20 km weer naar Erlangen te fietsen.
Dat is precies…
van nib!
Wandel Collectie van Renée
Toerfiets Collectie van Hannah
Hardloop Collectie van Saalbach
Wandel Collectie van Ostbelgien