Canary Islands

Floor

Collectie van Floor

The time just before you start a new job. The perfect moment for adventure. Total freedom of thought. Exploring something new.
The guideline? An affordable ticket, reasonable weather from mid October to mid November, plenty of opportunity to spend to time outdoors and good food. That is how I ended up on the Canary Islands. My prejudice was big red burnt bellies on the beach. Couldn't have been more wrong (at least so far I haven't seen them at the place I go).
Along the way I do gather insights that I would have done differently with more knowledge. Still travelling now, so the list might still change.
After touching ground in Tenerife I take the ferry straight to La Gomera. Green. Very green. Surroundings are different every single day. Ready to take your breath away. Small, well maintained, winding roads. Stunning views wherever you are. Tiny villages. Not a single human on almost any of my hikes. I fell in love with this paradise.
Then I went to Tenerife. Civilisation is more scattered over the island. Traffic jams actually are a thing. Cities are actual cities. Hikes are still breathtaking. On a four hour hike I would run into people max. 10 times. Locals are very friendly. I would just have done it the other way around.
Must know absolutely is to always bring food and lots of water with you. So far I have only had the opportunity to stop for food along the way once. You can ask for a 'bocadillo para llevar' at any bar.More to come along the way. Hasta la vista!

1. La Gomera 🇪🇸 - Garajonay National Parc

Weer eens heel wat anders!

Net voordat ik met mijn nieuwe baan begin nog 'even' weg. Drijfveer was een betaalbaar ticket, ergens waar ik wandelen, het weer op z'n minst redelijk en waar het eten lekker is. Zo ben ik voor het eerst op ... de Canarische Eilanden! La Gomera is eerst.

Swipe door alle foto

2. Een klim naar het hoogste punt van La Gomera met 360 graden uitzicht is een must.

Al was het puur toeval voor mij dat ik hier terecht kwam. Ik was onderweg naar een andere route toen ik een bord langs de weg zag met Laguna Grande erop. Ik sloeg meteen af. Ik zag een prachtig azuur blauw meer voor me waar

4. Deze rotsformatie intrigeert me vanaf het eerste moment dat hij mijn blik vangt.

Na de eerste wandeling vandaag heb ik nog energie over. Ik wandel er naartoe en zie dat je erop kan klimmen. Tot ik mijn eigen grens tegenkom. Ik gluur over een randje de diepte in. Ik zie niet goed hoe ik verder moet klauteren

De rit naar Imada (ik kwam vanuit Las Hayes) is al adembenemend. Bij elke bocht kwam er weer een kreet van verwondering uit. En op de terugweg gewoon opnieuw. Het licht is dan anders en zo’n uitzicht kan nooit vervelen.

Een dorpje verderop (Alajeró) heeft een supermarkt. En daar moet je echt even langs

6. Drie dagen lang verbleef ik in Casa Efigenia. Ik had die plek vooral uitgekozen omdat het restaurant goede referenties heeft. Alles wordt bijna helemaal uit eigen teelt in de keuken gemaakt. Daar word je toch blij van!?

Wat ik nog niet had gedaan is een wandeling direct vanuit de Casa maken (de kamers

Elke dag ben ik opnieuw totaal verwonderd. Vandaag was het landschap weer totaal anders. Zo’n klein eiland en elke dag verrast worden. Dat is meer dan bijzonder toch?

Het begon met een flinke klim. De lucht is vochtig, dus het zweet druppelde zelfs van m’n kin. Ik stop regelmatig om te drinken en om te

De eerste keer dat ik onderweg kan lunchen! Hoera! Zelf een broodje en wat fruit meenemen is heerlijk. Zittend op een steen oppeuzelen met waanzinnig uitzicht. Maar eerlijk is eerlijk. Een keer gewoon kunnen aanschuiven, met nog steeds prachtig uitzicht, en bediend worden is ook best heel lekker.

Sommige

Tijd creëren om dit soort dingen te doen heeft inderdaad mijn allerhoogste prioriteit. Daar wijkt het een en ander voor.

Als ik terugkom begin ik aan een nieuwe baan. De uitgelezen kans dus om er nog even tussenuit te piepen.

Ik was nog nooit op de Canarische eilanden geweest en het beeld dat ik had was

Vandaag is een dag om cultuur op te snuiven. Maar slapen is niet mijn grootste kracht. Ik was vroeg wakker. Het moment om er nog even op uit te gaan. Wederom ook het verlangen stillend im vanuit de Casa waar ik verbleef te lopen.

Wat is het mooi om de kleure te zien veranderen.

Ik moest op tijd terug

Wat een klassieke fout. Een domme fout.

Vroeg uit de veren. Een goed ontbijt achter de kiezen. Vroeg bij de start van de wandeling. Klein rekensommetje leerde dat ik rond Spaanse lunchtijd wel op een leuke plek moet kunnen zijn aan het eind (zonder goed te checken of die er ook ís).

Dus hup. Banaan

12. Een mooi rondje om te lopen. Naar El Teide 🌋 te kijken, prachtige aardlagen en gesteentes te zien.

Maar...

Eigenlijk was dit rondje langer. Ik begon gelukkig vroeg toen het heerlijk stil was. Maar dat gewijzigd. En hoe.

Naderhand schreef ik dit op mijn instagram:

"De knoop onder in mijn buik wordt strakker

Het lijkt een soort ‘traditie’ te worden om de dag dat ik naar een volgende plek ga, nog 1 wandeling vanuit mijn onderkomen te maken.

Daar waar gisteren hordes mensen zwermden om El Teide 🌋, kwam ik vandaag welgeteld 0 mensen tegen. En dat met weer prachtige uitzichten en een heerlijke wandeling.

Door

De titel zegt alles.

Ik ben aangekomen op El Hierro, het kleinste en meest westelijke eiland. Wat een pareltje.

Ik was vandaag nog redelijk wat onderweg, maar wilde 's middags absoluut nog even lopen. Een absoluut cadeau aan mezelf. Het licht. De luchten. Alles was mooi.

Er zit 1 paadje in dat niet goed

Over deze tocht heb ik eindeloos gedaan. Elke paar honderd meter bleef ik stilstaan. Kijkend naar als het moois dat continue veranderd. Eindeloos veel filmpjes en foto's van de wolken die voorbijkomen. De uitzichten die dan veranderen. Wat is dit een waanzinnige parel!

Vandaag mocht ik kennismaken met de pasaatwinden van de Canarische eilanden. Recht in m’n gezicht. Dan is elke stap die je zet net even zwaarder. Dan is het mooi om te zien hoe de natuur er zelf mee om gaat. Hoe bomen mee groeien met de wind. Zich in de raarste bochten wringen en toch kunnen leven.

Ik

Met de auto over dit eiland rijden is absoluut met gevaar voor eigen leven. De wegen kronkelen eindeloos, zijn eigenlijk eenbaans maar achter elke haarspeld bocht kan weer een tegenligger zitten. Voordeel dat het geen heel druk bezocht eiland is.

De beloning is groot. De uitzichten zijn prachtig. Zo

Vroeg op pad omdat ik ook naar de zondag markt wil. De wereld gehuld in mist. De twee uitzichtpunten die echt de moeite waard moeten zijn volledig wit. De indrukwekkende uitzichten verborgen. En zelfs dan is het sprookjesachtig.

Mét uitzichten zal je er vast een stuk langer over doen om steeds stil te staan bij die uitzichten.

Vroeg op pad betekent dat je de zon ziet opkomen. Dat je ontelbaar veel vogels hoort fluiten. Dat je je alleen op de wereld voelt. En dat je eerst moet lopen voordat er koffie is. Dat was dus het doel: naar koffie toelopen. En ontbijt.

Maar het is ook het afscheid van een bizar mooi eiland waar ik nog

De laatste wandeling is tijdens een ⚡️bliksembezoek⚡️ aan Lanzarote. Een wandeling die ik niet afmaak. En daar hoort uitleg bij.

Kaartmakers doen iets raars. Ze kleuren bijvoorbeeld nationale parken, zoals Timanfaya, groen. Een visueel ingesteld mens als ik verwacht dan ook groen. Zo koos ik Lanzarote