Eifelsteig

Monika & Otto

Collectie van Monika & Otto

Den Fernwanderweg "Eifelsteig" wollten wir bereits 2020 laufen, aber wie bei vielen anderen auch, hatte uns die Pandemie einen gehörigen Strich durch die Rechnung gemacht. Nun, mit zweijähriger Verspätung, wollten wir diesen nun endlich angehen.
Teile des Eifelsteiges sind wir bereits gewandert, aber diesen noch nie komplett. Gereizt hat uns, dass dieser Wanderweg durch den Nationalpark Eifel bereits mehrfach ausgezeichnet wurde. Das Deutsche Wanderinstitut hat den Eifelsteig z.B.als Premiumwanderweg im Mittelgebirge mit 61 Erlebnispunkten zertifiziert. Ebenfalls gehört der Eifelsteig zu den “Top Trails of Germany”. Diesen Titel tragen aktuell nur 14 Fernwanderwege in Deutschland.
Geplant war eigentlich das wir von zu Hause bis zum nahegelegenen Bahnhof Millingen laufen und von dort mit der Bahn bis zum Startpunkt unserer Wanderung nach Aachen fahren. Da die Bahn aber just seit Freitag die Strecke Arnheim- Oberhausen für 2 Wochen komplett gesperrt hatte, musste mein best buddy Manni einspringen und uns nach Duisburg Hbf bringen.
Die Zugfahrt selbst war eher "suboptimal".
Der Zug nach Aachen war sowas von proppenvoll....hatte ich in meiner 9 jährigen Zugpendlerzeit so auch noch nicht erlebt.
Grund waren die"Gamescom" Messe Köln und das Spiel FC Köln vs. VfB Stuttgart. Hätte man sich vorher aber auch denken können.
Unsere Unterkünfte:
14. Etappe 11.09.2022 Sonntag
Bruch - Quint
Privat

1. Etappe 0: Eifelsteig Aachen - Kornelimünster (Zuweg)

Aken Rothe Erde - Kornelimünster (toegang tot de Eifelsteig)

Ideaal om met zijn bijna 10 kilometer in het ritme te komen, want de langeafstandswandelroute Eifelsteig, bestaande uit 15 etappes, begint pas in het rustige stadje Kornelimünster.

Zodra we de wijk Rothe Erde in Aken verlieten, liep onze weg

Vertrek na het ontbijt (in stilte) van het benedictijnenklooster Kornelimünster en op weg naar de eerste etappe van de Eifelsteig.

Via de historische Korneliusmarkt in Kornelimünster gingen we door het stenen Itertal-viaduct - vroeger een spoorbrug, tegenwoordig leidt het Vennbahn-fietspad erover. Bij

Vandaag gingen we op de 2e etappe van de Eifelsteig van Roetgen via België naar Monschau

Direct aan het begin van deze etappe, in Roetgen, steek je het tracé van de oude Vennbahn over, die bij België hoort. Kort daarna bent u weer terug in Duitsland. Op dit podium wissel je vaak tussen Duitsland en Belgi

Aangezien we vandaag 24 kilometer met 560 hoogtemeters voor de boeg hadden, stonden we om 6 uur al op de piste. De Rur bleef onze constante metgezel tot de etappebestemming van vandaag in Einruhr. Eerst wandel je naar de top - bij het Eifel-uitzicht "Kierberg" en heb je weer een mooi uitzicht over Monschau

Vandaag om 8.30 uur begonnen we aan de 4e etappe van de Eifelsteig. Kort voor onze accommodatie, na een korte steile klim, voert het pad boven de Rursee uit. Hier begint het plateau van Dreiborn en daarmee het Nationaal Park Eifel.

Verder langs de Rursee over bos- en weidepaden naar de Urfttalsperre

De 5e etappe van de Eifelsteig leidt van Gemünd naar Steinfeld naar het gelijknamige klooster.

Nadat we voldoende water in de discounter hadden opgeslagen, konden we beginnen.

De Olef met mooie uitzichten volgend, bereikt u na een korte afdaling op de Eifelsteig het historische centrum van Olef. We zijn

8. De etappe van vandaag voerde ons door valleiweiden en wetlands met zeldzame planten en kleurrijke vlinders. Op de zesde etappe van de Eifelsteig hadden we eindeloze herfstkrokussen en weer een blauwe gezien.

Maar dit staat ook in het teken van de oude Romeinen. Maar daarvoor konden we vanaf de Königsberg

Voordat we vandaag vertrokken naar de volgende etappe van de Eifelsteig, keken we naar de bron van de Ahr in het oude centrum van Blankenheim.

Deze vindt zijn oorsprong in een gewelfde kelder van een oud vakwerkhuis; midden in het centrum van Blankenheim.

Daarna ging het op en neer door de dichtbeboste

Het is goed dat onze accommodatie ons gisteravond van een uitgebreid ontbijt heeft voorzien. Het enige "restaurant" in Mirbach sluit om 18.00 uur. Gisteren geen tijd om te eten. Er is niets anders waar je kunt eten. We moesten het idee om de enige Pizza Taxi overboord te bestellen, overboord gooien

Het had die nacht geregend. Omdat het vandaag weer rond de 28 graden zou worden, stonden we vroeg weer op de piste. Bij het verlaten van het misdaadstadje Hillesheim loop je langs de overblijfselen van de historische stadsmuur en dan, helemaal aan het einde van de stad, kom je bij de Bolsdorfer Tälchen

12. Aangezien we gisteren de bus moesten nemen voor een deel van de 10e etappe van de Eifelsteig vanwege onze accommodatie, was deze etappe korter dan oorspronkelijk gepland. Maar trouw aan de naam van onze accommodatie vandaag "Auszeit am Eifelsteig", gebruiken we vandaag voor ontspanning en

Onze 11e etappe ging vandaag om 9 uur van start in Gemünden. Het weer was aangenaam fris en niet zo heet als de afgelopen dagen. Al na een kilometer waren we al bij een van de drie maaren, want we hadden heel dicht bij de Eifelsteig onderdak gevonden. Onze weg leidde langs de Gemündener, Weinfelder en

14. Net toen de tour van gisteren eindigde, hebben onze 12. Fase; in pure eenzaamheid. De weinige wandelaars die ons af en toe inhaalden, waren meestal met kleine dagrugzakken onderweg en op één hand te tellen.

Op deze etappe loopt ook de Eifelsteig parallel aan het "Lieserpfad", dat we 9 jaar geleden met

Vandaag miezerde het toen we om 8.30 uur het Himmerod-klooster verlieten. De verwachting om onze Trier-vrienden weer te zien was groot. We hadden afgesproken om ze vanaf Burg te ontmoeten (ongeveer halverwege de etappe van vandaag). Zodra we vertrokken, konden we onze regenjassen weer uitdoen omdat de

Omdat er geen accommodatie in Bruch was, bleven we de nacht in Niederkail en planden we de etappe van vandaag vanuit Niederkail gewoon zelf

Dit ook tegen de achtergrond dat de oorspronkelijke Eifelsteig-etappe (Bruch - Kordel) momenteel alleen toegankelijk is tot aan de Deimlinger Mühle (verwoeste brug

17. Vandaag was de laatste etappe naar de Porta Nigra in het centrum van Trier. Aangezien we in Quint, een deelgemeente van Trier, logeerden en dit niet meer aan de Eifelsteig ligt, moesten we de route opnieuw plannen met komoot. Niet de mooiste, maar wel degene met de minste hoogtemeters. We hadden er genoeg op de tour.😉