Georgien

Collectie van Sebastian

Das dritte Land auf meiner Reise.

1. Etappe 29: Haghpat to Tiblisi

Vanaf de mooie camping is het de laatste 35 kilometer naar de grens. De overgang duurde minder dan 15 minuten en toen gingen we verder op Georgische wegen. De Georgische chauffeurs zijn meedogenloos. Fietsen op de landweg richting Tbilisi is geen pretje!😅

Vandaag hebben we de stad Tbilisi verlaten. Ik kende de straten in de stad al goed van de voorgaande dagen. Het verkeer is er in ieder geval prettiger dan in de omgeving. Ik arriveer vrij laat op mijn camping. Een koeienweide tussen de landweg en het spoor moet gebruikt worden omdat het katten en honden regent.🥲

Ik heb de tent in de ochtenduren droog gemaakt en ingepakt. De regen begon wat later en werd in de loop van de dag alleen maar heviger. De liters die vandaag naar beneden kwamen, waren ongelooflijk. Heel moe en helemaal doorweekt vond ik gelukkig een verlaten huisje waar ik redelijk droog overnacht

Het was nog niet droog, maar we gingen door. De wind in de zon droogt de vochtige kleding in een mum van tijd.

In de etappe van vandaag stond een zwavelwatergeiser voor me klaar. Ik heb dit natuurlijke spektakel een beetje ver van de route kunnen vinden - geweldige aanbeveling van mijn Couchsurfing-host.🤗

Bij het begin van de etappe ging het de wolken in. De pas werd volledig verslonden. Toen passeerde ik het prachtige meer. Een kleine omweg bracht me langs een geldautomaat en toen ging ik de regio Svaneti in.😉

De etappe liep aanvankelijk over verharde wegen. De zoektocht naar een markt of restaurant bleek wat lastig, maar ik had geluk in het laatste dorp voor de "klim". Hier veranderde het in een mengsel van modder- en grindwegen. Gewoon de goede oude grindweg. Technisch veeleisend, maar het landschap om je heen is geweldig 🤗

Dit was de meest inspannende etappe van mijn reis tot nu toe. Vanaf de fantastische camping met uitzicht op de gletsjer en de toppen van 4000 m klommen we 600 meter naar de pas. De underground maakte het geheel tot een uitdaging. De nadering was ook veeleisend en had veel diepe plassen. Pas 20-30 kilometer

Vandaag zijn we weer vertrokken uit Svaneti. De wegen zijn nog steeds niet leuk tot vlak voor de Enguri Dam. Maar het uitzicht op de bergen maakt veel goed... Mijn doel vandaag was de Martvili Gorge. Foto's volgen in de volgende fase.😉

De etappe van vandaag bracht me naar de Zwarte Zee. Gisteren was ik spontaan uitgenodigd voor een verjaardagsfeestje, waar veel wijn vloeide. Dat voelde ik natuurlijk vanmorgen en mijn vreugde op de 150 kilometer was beperkt.😂

De Martvili-kloof was echter geweldig!