Swiss Jura explorer grand summer tour

Ruud The_Roedie

Collectie van Ruud The_Roedie

De Swiss Jura explorer, dat is ons volgende doel. Met de trein naar Basel en van hier uit begint onze fietstrip en de uitdaging in het Jura gebergte. We kwamen er al snel achter dat de Jura gebergte niet zomaar wat bergjes zijn om er doorheen te knallen. Op de terugweg via diverse groengebieden in Frankrijk richting Luxemburg. Daar voor ons nog onbekende maar mooie oude ravels meegepakt om daarna het gevecht aan te gaan met de Ardennen. Al met al een prachtige rit met de nodige hoogtemeters.

1. Campingride Reinach

Na een lange dag treinreizen vanuit Köln van station naar station, zijn we om 23:30 aangekomen in Basel. Vandaar uit nog een half uurtje met de fiets door de stad naar de eerste camping. Rond 00:30 hadden we onze tent opstaan en konden we gaan slapen na een helse dag van staan en rennen naar perrons.

Vanuit de eerste campingplek vertrokken voor de eerste avontuur op de fiets. Richting Delemont een leuke gravelroute gemaakt met al de nodige hoogtemeters. De paden in Zwitserland zijn prachtig alles mooi aangelegd, dat belooft veel goeds voor de komende ritten!

De eerste echte rit van de Swiss Jura explorer is begonnen! Niet wetende waar we zouden eindigen die dag gaan we volle moed erin. Op en neer gaat het de hele tijd met ook behoorlijke wat stukken waar we moeten lopen. Vanwege een gedeelte natuurgebied waar nog oude mijnen geruimd worden moeten we een

Vanuit camping Saignelégier vervolgen we dag 2 van de Swiss Jura explorer. Gelijk komen we door een wandelgebied langs een prachtige meer, waar de wandelaars niet zo blij waren dat wij daar met de fietsen waren. Dit gedeelte hebben we dan ook met de fiets gelopen. Aangekomen in het volgende gebied moesten

Dag 3 van de Swiss Jura en wat voor eentje! We gaan door naar het hoogste top van deze Explorer Chasseral op 1606 meter hoogte. Met een klein zakje muesli als ontbijt moeten we nog een paar honderd meter omhoog via wandelpaadjes zowel regelrecht omhoog en via dichtbegroeide bebossing en struiken komen

Dag 4 en de laatste dag van deze toch wel zware tour. We besluiten om een gedeelte van de route "die officieel start in Biel" over te slaan, vanwege de toch al pittige ritten van de afgelopen dagen. Omdat de route weer teruggaat richting het Chasseral park met weer de nodige hoogtemeters en ons veel

Yes, we de Swiss Jura explorer afgerond weliswaar met een stukje afgekort maar de aanloop naar het startpunt heeft ons ook al de nodige klimwerk en gravelstroken opgeleverd dus al met al mag dit wel toegevoegd worden als 1 geheel. We besluiten om richting Saint Ursanne te gaan omdat deze korter ligt

We verlaten Jura gebergte via de vele afdalingen met de volgende gebergte voor ons, de Vogezen. Na wat ritjes door de dorpjes passeren we de Franse grens en laten we het mooie maar al zo dure Zwitserland achter ons. Op weg naar de Alsace.

De Alsace... mooie wijnvelden langs de flanken van de Vogezen op, hier een wijnboer daar een wijnboer en nog meer wijnstruiken. We vervolgen onze weg via de leuke kleine franse dorpjes met steeds meer kleurige huisjes, naar Colmar, de hoofdstad van de Alsacewijnen. Bij Kempf Mark slaan we onze kamp op

Rustdag en dat in de Alsace! wat en straf. Heerlijk lekker de toerist uithangen in Colmar wijn drinken en flamkuchen eten. Maar voor ons is die roeristen drukte niks voor ons dus we gaan de rust opzoeken naar speciale plekjes buiten Colmar,

na wat geslinger door de wijnvelden komen we per toeval langs

De laatste rit van deze fietsvakantie, de laatste rit naar huis. Door de ardennen, nog meer hoogtemeters de laatste dan! Via ravels en een stukje Vennbahn komen we steeds korter bij huis. De laatste beklimming komt in beeld, die kennen we. Uiteindelijk het laatste landelijke bord komt in zich 'welkom