Italië

Ria van den Heuvel

Collectie van Ria van den Heuvel

Na 2 eerdere pogingen om op vakantie te gaan naar Italië is het nu eindelijk gelukt. Ze zeggen wel eens 'driemaal is scheepsrecht', dat klopt nu dus!
De eerste keer gooide Covid roet in het eten en de tweede keer kreeg Hans gezondheidsproblemen.
Maar het was de moeite van het wachten waard.
Om de ruim 1400 km te overbruggen hebben we op de heen- en terugweg in Duitsland een overnachting geboekt. Hier hebben we ook een korte wandeling kunnen maken.
Het wandelen in Italië is een avontuur op zich, je weet maar nooit of het wandelpad dat komoot aangeeft ook echt een wandelpad is. Maar dat is het mooie ervan... een klein beetje avontuur😉

1. Passignano sul Trasimeno

Wij zijn echt gestoord 🤣

Hans had een mooie route gepland, maar al gaandeweg kwamen we erachter dat er toch best een stevige klim in zat en dat onze komootgids ons over paadjes stuurde die weinig tot niet gebruikt werden. Het was dus kruip en sluipt, val en glij, buk en kras, maar het leverde wel een

Vandaag stond een boottochtje op het programma naar Isola Maggiore. Na 3 pogingen (vraag niet verder aub 😂) eindelijk op de boot. Prachtig eiland voor een korte wandeling, alhoewel het toch weer klimmen was. En dat viel niet mee met spierpijn. En ook nu weer voor niets, noppes en nada naar boven geklommen

Deze keer was ik aan de beurt om een wandelroute te maken. Het ging in het begin al verkeerd. Sla rechtsaf zei komoot, maar ze zei er niet bij dat er in de bocht nog een pad verborgen lag..... ze zei het wèl maar te laat en toen hebben we de route maar enigszins aangepast. Niet verkeerd, we genieten

Vandaag geen lange vermoeiende wandeling met klimmers, maar een boottocht naar Castiglione del Lago.

Deze keer verliep alles vlekkeloos😉. We stapten op de boot in Passignano, 45 minuten varen naar Maggiore en vandaar 45 minuten op de boot naar Castiglione. Heerlijk tochtje met een hoog dut-gehalte

Vandaag hebben we samen een route gemaakt van Passignone naar Tuoro, dat ging zomaar 😉. Een Engelse dame in het hotel gaf aan dat het daar ook prachtig was met niet zoveel klimmers! Prachtig was het inderdaad, maar we hadden wel regelmatig een klimmetje. Daar kwam nog bij dat de Italiaanse wandelpaden

Vandaag de laatste dag in Passignano. Morgen hebben we een rit van ruim 800km voor de boeg naar ons overnachtingsadresin Duitsland. Daarom is het vandaag een rustige dag met een rondwandeling door de typisch Italiaanse straatjes langs de bezienswaardigheden van Passignano met als afsluiting een picknick en dutje aan het meer.

Vandaag besloten we de Monte Rosso links te laten liggen en onder langs de Torrente San Bernardino te wandelen. Veel mooier en een stuk veiliger, alhoewel er een paar stukken bij waren waar we langs drukke wegen moesten om weer in mooie natuur te komen. Ook gewandeld door prachtige dorpjes met mooie

Vandaag gingen we op pad om een klein deel van de Monte Rosso te beklimmen. En dat was nog een hele uitdaging, het pad was eerst bijna niet te vinden. Dat wil toch wel wat zeggen, maar luisteren ho maar🙄. Het werd steeds smaller, 2 voeten breed met aan de ene kant struikgewas en de andere kant afgrond

Vandaag stond er een tocht op het programma Isola Bella (met dank aan @Harry ), helaas zijn we niet zover gekomen🙄. Wel de boottocht geboekt naar Isola Bella, onze eerste stop was bij Isola Madre en dat was ook geweldig om te verkennen. Wel ontzettend druk, daarna zouden we Isola Bella aandoen. Ik weet

Vanochtend vroeg een wandelroute in elkaar gezet van 8,5km, met natuurlijk ruimte voor aanpassingen.... en die waren er☺️. Het was weer een tocht met veel verrassingen en momenten van verbazing, kort gezegd verrassend verbazende momenten.

Veel prachtige klimmetjes en paden die eindigden in een muur van

Bij aankomst ingecheckt, koffers uitgepakt, makkelijke schoenen aan en aan de wandel door het centrum.

Want vanochtend begonnen we met bewolking, regen en maar 13⁰. Maar we gingen de grens over en de zon kwam tevoorschijn. En het is op de foto's niet te zien, maar de bewolking hing achter het gebergte

Onze laatste dag in Verbania begon nat, érg nat en best fris! En ons plan was nog wel om naar de tuinen van Villa Torranto te wandelen....

Tja, dan maar lange broek, truitje en regenjas aan en de paraplu mee. Dat hebben we geweten😏. Want toen we in de tuinen rondwandelden begon de zon te schijnen en