Einfach laufen

Collectie van Ralph der Landstreichler

1. Einfach laufen 01: Von Porto nach Maia

Nu heeft het verlangen me niet meer losgelaten en ben ik naar Porto gevlogen en gewoon door de bron gelopen op bekende paden.

Om 12.00 uur was ik op het vliegveld, ging naar het hostel en nam toen de metro naar de stad. Pak de eerste stempel in de kathedraal en loop dan de stad uit.

Hij staat in bloei

Afgelopen nacht was rustig en met een extra deken ook niet te koud. In de Portugese onverwarmde huizen is het buiten soms warmer dan binnen. Helemaal alleen was ik ook niet, want de hospitaliera en een dikke kat waren er ook.

Nog een goed ontbijt in de super uitgeruste keuken, een foto om mee te beginnen

De afgelopen nacht was nog een beetje onrustig. Eerst was ik alleen in de 4-persoonskamer, maar 's nachts kwamen er nog 2 bij. Maar ik heb een paar uur kunnen slapen. Er waren gelabelde tassen voor het ontbijt, erg leuk.

Het merendeel van de tijd vandaag was een lichte motregen, maar niet koud. Dus kort

Gisteren 2 dagen gekookt. Dus één portie hielp me de dag door.

Verder was het vandaag winderig, vochtig en koeler. Het grootste deel van de dag met een jas en soms de paraplu.

Ook viel er minder te oogsten, een paar kleine kiwi's en veel physalis. Ze zien er op het eerste gezicht vrij onopvallend uit en

Omdat ik vandaag een lange weg te gaan had, ben ik iets eerder vertrokken dan de afgelopen dagen, maar het was al licht. Ik had de Spanjaard met wie ik het hostel deelde op sleeptouw. Maar er was niet veel om over te praten, mijn Spaans is beperkt en hij kon alleen dit.

Het was nog vrij vers en een deel

's Morgens deed ik een pleister op de schoen en zodat de lijm een beetje kon drogen, liep ik het eerste uur op pantoffels. Na aankomst ziet het er nog best goed uit.

Niet ver van het hostel ligt de brug over de Rio Mino, de grensrivier. Daarentegen is Tui de eerste Spaanse plaats. Hoewel het nu een uur

De ochtend was nog mistig en koel, maar dat zou na de middag moeten veranderen. Het was zonnig en vrij warm, rond de 20 graden.

Er waren weer een paar kleinere maar steile klimmetjes. Na de eerste was er al snel een open koffie, waar ik bij Nathalie en Kevin uit Weimar zat. Ze waren gisteravond ook in

Ondanks dat we gisteravond met 5 man in de slaapkamer waren, was het verrassend stil.

Om 8 uur werd het net licht en begon ik te lopen.

Pontevedra is nog erg lang. Wanneer de stad verlaten is, is het ook al snel heel gemakkelijk te lopen. Kleine paadjes met veel groen. Helaas is de rijksweg 550 nooit ver

Het avondeten ging gisteren erg goed. De couscous kwam goed uit op het plastic bord in de magnetron en Miguel leende me zijn oude pannetje voor de ui en paprika. Ik heb altijd een Turkse linzensoep bij me, een beetje is genoeg voor smaak en binding.

De nacht was rustig, slechts één Spaans meisje verdwaalde

Op de westelijke punt van Europa en toch ben ik geschrokken van het nieuws vanmorgen. Ik sta versteld en ik krijg tranen in mijn ogen.

Ik neem de eerste trein terug van Santiago naar Vigo. Vanaf daar loop ik langs het pad naar Porto langs de kust.

De eerste 10 km alleen door lawaaierige stedelijke gebieden

Mijn lange dag begon bij zonsopgang. Langs de zee, luid geraas, grote golven die naar binnen rollen, heel indrukwekkend!

In de koelte gaat het een stukje langs de kust, maar dan over een berg met een uitdagend pad. Vooraan staan een paar vrij rondlopende paarden. Niemand vertrouwt de ander echt.

Gelukkig

Vandaag was een hele goede dag onder het motto "Just run".

Na een goede nachtrust ga ik weg voordat het ontbijt wordt aangeboden. Ik eet mijn muesli met appel en yoghurt graag vroeg in de ochtend.

De eerste 10 km langs de zee met ruisende branding. Een kleine kapel is gesloten en als ik er van buitenaf

Het avondeten gisteren was een groot succes, maar ik kookte weer te veel, dus de tweede helft bleef me de hele dag bij.

De jeugdherberg is erg leuk, alleen het ontbijt om 8.30 uur is vrij laat. Genoeg tijd om na te denken over hoe we de dagen tot vrijdag gaan vullen.

3 dagen langs de zee zijn genoeg en

's Ochtends neem ik de tijd, het zou maar 17 km moeten zijn naar Ponte de Lima. Dus nog een koffie voor de deur. Er loopt nog een pelgrim richting Porto. Een paar woorden worden gewisseld, Jakob uit Mainz loopt van Santiago naar Porto. Ik ben ook bijna klaar om te beginnen, dus we kunnen samen een stukje

16. Na een rustige nacht had Fernanda een heerlijk ontbijt, waarop haar man liefdevol reed.

Vandaag viel er weer meer en minder regen, maar het was warm en ik wilde niet zo ver gaan.

Het hostel "Amigis da Montanha" is echt heel goed uitgerust en vrij nieuw en schoon.

Een Portugees was er voor mij en Jakob arriveerde

17. Na veel regen gisteren, was het vandaag in het begin nog droog en was er een vage regenboog.

Ook Tamarillo's zouden weer geoogst kunnen worden, met de groeten aan mijn vriend Christoph, het nageslacht is verzekerd.

In Rates ging ik naar de prachtige kerk, dat is even een omweg, maar de moeite waard.

Daarna

Dus ik ben weer terug in Porto en morgen gaat het vliegtuig terug naar Berlijn.

Ik heb geen zin om te schrijven vandaag. De frustratie sloeg toe na de laatste 5 km. Soms is een telefoontje voldoende.

Bedankt voor het volgen en voor de steun. Misschien tot de volgende keer dat je gaat dampen.

De storm van buiten en van binnen is gaan liggen en ik doe nog een laatste rondje vanuit het hostel door de buitenwijken van Porto. Er is veel groen en het is warm. In een winkeltje kan ik nog wat plantjes kopen voor in de kas thuis en na lang zoeken vind ik een supermarkt om morgen bij Anna kaas te kopen voor het ontbijt.