Via Francigena 2021

Collectie van Ralph der Landstreichler

1. via francigena 01 von Siena

Na 5 jaar geleden van Rome naar San Gimignano te hebben gelopen, beginnen we dit jaar weer vanuit Siena.

De nieuwe pelgrimswagen is gemonteerd en moet meteen de eerste praktijktest doorstaan. Vandaag zijn er vrij lange stukken over heuvel en dal. Hij draagt de geschatte 25 kg zeer goed. Wat sleep je niet

Sinds onze laatste pelgrimstocht is de bewegwijzering in beide richtingen aanzienlijk verbeterd. Destijds alleen met een pelgrimsgids en zonder Komoot, zochten we vaak met verkenners de juiste paden en keken uit op knooppunten, waar de meeste voetafdrukken te zien zijn. Nu is het een stuk makkelijker

In San Gimignano hadden we een heel leuk appartementje gehuurd en aangezien we vandaag geen lange route hadden gepland, hebben we er lang van kunnen genieten.

Anna was die ochtend nog in de stad om rond te kijken en postzegels te verzamelen.

We starten om 11.00 uur bij winderig, maar overwegend droog weer

De accommodaties zijn niet zo gelijkmatig verdeeld. Daarom hadden we gisteren de korte etappe en vandaag een vrij lange. De eerste 5 km was over een gebaand pad en wat omgevallen bomen. Er waren wandelmarkeringen, maar geen van de Francigena. Als we weer op een echt pad komen, is het weer goed getekend

Vandaag was er weer een etappe om te relaxen. Het ging eerst over een talud met een graspad en daarna een hele tijd door een bos.

Na 6 km trakteerden we onszelf op een Italiaanse koffie.

We kwamen vandaag vier pelgrims tegen en tot onze verbazing één die in onze richting rende. Maar contact was niet mogelijk

Vandaag was de route behoorlijk saai. Het ging bijna altijd over kleine en grote straten door vele noodlijdende plaatsen en industriegebieden, die meestal aan charme ontbraken. Maar zo zijn pelgrims soms ook.

Maar Lucca zou een prachtige oude stad moeten hebben.

Lucca is echt prachtig.

Vandaag ging de baan weer erg goed. Prachtig landschap, de lucht was helder en de bergen doemden op korte afstand op. We hoefden maar een klein stukje te lopen aan de rand van een drukke weg, verder was de route aangenaam. Daarnaast felle zon. Wat wil een man/vrouw nog meer.

Een bericht waarin aan pelgrims

Nadat we wat bijgekomen waren, gingen we terug de stad in om postzegels te halen in de kathedraal en daarna een stukje Italiaanse pizza te eten, heerlijk. In onze B&B mag je tegenwoordig eigenlijk nergens eten en de geplande pasta koken op de binnenplaats zou waarschijnlijk niet zo goed zijn.

We rennen langs de Camaiore-stroom in frisse temperaturen met veel Italianen, die daar hun honden uitlaten of ochtendgymnastiek doen. Er zijn ook tuinen langs de weg en een ervan verbouwt kajots, Ralph's favoriete pelgrimsgroente. Een van hen moet worden opgenomen en nu denken we erover na of we hem

Vandaag een rondje gedraaid naar de waterval voor de rustdag.

Gisteravond hebben we bij Philipp gekookt en samen gegeten. Als toetje waren er geroosterde kastanjes in de open haard.

Vanmorgen was het tijd om afscheid te nemen en de berg weer af te lopen.

In Seravezza kregen we koffie met partikels. Op weg naar de zee konden we geen rommelwinkel passeren. We vonden

14. Wat lijkt alsof het langs de zee gaat, staat helaas vaak op de tweede rij. Restaurants, strandclubs, disco's en bars liggen langs de straat en blokkeren het uitzicht op de zee. Maar soms is het te zien en zijn er enkele ingangen. Nu is alles gesloten en uitgestorven, lijkt deprimerend. Maar als het echt

15. Vandaag hadden we weer een zeer veeleisende etappe.

Direct aan het begin was er een lange klim over kleine weggetjes. Wat goed dat we gisteren het eerste stuk van de berg al "gedaan" hadden op weg naar onze accommodatie. Daarna ging het bergafwaarts over paden die soms erg moeilijk te bewandelen waren

Vandaag is voorlopig de laatste tocht via francigena. Het weer is weer erg goed, het warmt snel op en ruikt naar herfst.

We beginnen na een goed ontbijt in de B&B. Het gaat weer op en neer, maar niet zo ruig als gisteren. Bij de kerk van Santo Stefano di Sorano in Filattiera is een picknickplaats waar